برکناری بولتون به وقت نشست سازمان ملل!

این درحالی است که از ابتدای این هفته ایران سومین گام کاهش تعهدات خود در برجام را برداشته و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم خواستار پاسخگویی فوری ایران به برخی سوالات شده است. در گام سوم کاهش تعهدات برجامی، ایران تمامی تعهدات خود در حوزه تحقیق و توسعه هسته‌ای را متوقف کرد. این موضوع البته با واکنش آمریکا مواجه شد و سخنگوی وزارت‌خارجه این کشور در مصاحبه با الجزیره تصمیم ایران را تلاش برای به‌دست آوردن امتیاز بیشتر در مذاکره توصیف کرد. در همین حال در شرایطی که طرف اروپایی برجام هیچ اقدام عملی برای ایفای تعهداتش انجام نداده، انگلیس اقدام ایران برای استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته را ناامید‌کننده توصیف کرد و سخنگوی وزارت‌خارجه آلمان هم آن را نگران‌کننده خواند. در شبکه‌های مجازی اما واکنش‌های کاربران ایرانی متفاوت بود و به‌خصوص فعالان مجازی منتقد سیاست‌های دولت با هشتگ #گام_سوم به این موضوع واکنش نشان دادند.

یکی از کاربران ادعا کرد: «اقدامات اعلام شده از سوی دولت در گام سوم کاهش تعهدات برجامی، نشان می‌دهد ادعای پیشین درباره محدود نشدن برنامه تحقیق و توسعه غنی‌سازی ایران در برجام تا چه حد غیرصادقانه بوده است.» این درحالی است که درست یک روز بعد از کاهش تعهدات برجامی ایران در گام سوم، مدیرکل موقت آژانس به تهران سفر کرد تا در جریان فعالیت‌های ایران در زمینه تحقیق و توسعه قرار بگیرد. کورنل فروتا پس از بازگشت از کشورمان گفت در دیدار با مقام‌های ایرانی تاکید کرده است که تهران باید بدون درنگ به سوالات این نهاد درباره اعلامیه‌های پادمانی پاسخ دهد. در همین حال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم روز دوشنبه در ادامه تلاش برای فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر تهران را به تلاش برای ساخت تسلیحات هسته‌ای متهم کرد و در یک کنفرانس خبری گفت که اسرائیل از وجود یک «تاسیسات هسته‌ای پنهانی» ایران در آباده استان فارس اطلاع پیدا کرده است. ادعایی که بلافاصله با واکنش وزیر امور خارجه کشورمان مواجه شد و او در توییتی با ضمیمه کردن ویدئوی تشویق‌های نتانیاهو برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۲ در یکی از جلسات استماع در کنگره آمریکا نوشت: «دارنده تسلیحات هسته‌ای «واقعی» مانند چوپان دروغگو درباره یک سایت تخریب شده ادعایی در ایران، فریاد می‌زند. او و تیم ب، بی‌توجه به خون بی‌گناهان و یک هفت تریلیون دیگر، فقط به‌دنبال جنگ هستند. تضمین دادن‌های وی در سال ۲۰۰۲ درباره بازتاب‌های مثبت حمله به عراق را به یاد بیاورید. ولی قطعا این بار وی نمی‌تواند از کنار به تماشا بنشیند.»

اظهارات نتانیاهو درباره سایت آباده البته با واکنش‌های طنز ازسوی کاربران مجازی مواجه شد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سال گذشته هم ادعاهایی مشابه درباره تورقوزآباد مطرح کرده بود. یکی از کاربران در این باره نوشت: «اسرائیل ادعا می‌کند تاسیسات تولید تسلیحات هسته‌ای را در آباده کشف کرده، که ایران به محض اطلاع از افشایشان، در ماه جولای آنها را نابود کرده. باید پرسید با چه استدلال ابلهانه‌ای اسرائیل ۴ماه صبر کرده تا ایران همه آثار را از بین ببرد؟» در چنین شرایطی از آمریکا خبر رسید که دونالد ترامپ مشاور امنیت ملی خود را از کار برکنار کرده است. ترامپ در توییتی نوشت که دیگر به خدمات بولتون در کاخ سفید نیازی ندارد. انتشار این خبر بلافاصله فضای شبکه‌های اجتماعی را در دست گرفت و کاربران با ساخت هشتگ #جان_بولتون به واکنش و اظهارنظرهای متفاوت پرداختند. در ابتدا سخنگوی وزارت‌خارجه در توییتی نوشت: دکتر ظریف در پاسخ به درخواست یک خبرنگار آمریکایی که خواستار اظهارنظر درباره اخراج جان بولتون شده بود گفت: «ما درباره امور داخلی ایالات‌متحده اظهارنظری نمی‌کنیم.»

در همین حال حسام‌الدین آشنا در واکنش به برکناری جان بولتون از سوی ترامپ نوشت: «‌به حاشیه‌ رفتن و سپس حذف بولتون یک حادثه نیست بلکه نشانه‌ای قاطع از شکست راهبرد فشار حداکثری آمریکا در مواجهه با مقاومت سازنده حداکثری جمهوری اسلامی ‌ایران است.» ربیعی سخنگوی دولت هم نوشت: «جان بولتون ماه‌ها پیش وعده داده بود که ایران تا سه ماه دیگر نخواهد بود؛ ما هنوز ایستاده‌ایم و او رفته است؛ همان‌گونه که همه ایران‌ستیزان، یکایک صحنه را ترک کردند. با اخراج بزرگ‌ترین حامی جنگ و تروریسم اقتصادی، کاخ سفید با مانع کمتری برای درک واقعیت‌های ایران مواجه خواهد بود.» آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات هم با انتشار عکس بولتون در توییتی طنزآمیز نوشت: «به طراح مد سبیل نیاز دارید؟ جان بولتون هم‌اکنون بیکار است.»

در این میان برخی از کاربران فضای مجازی با اشاره به سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران نوشتند خوشحالی از برکناری جان بولتون به معنای تغییر سیاست‌های دولت ترامپ نیست. برخی دیگر از کاربران هم حذف جان بولتون در آستانه برگزاری اجلاس سازمان ملل در نیویورک را نشان‌دهنده عزم ترامپ درجهت ارسال پیام به ایران و زمینه‌سازی در رابطه با گفت‌وگوی مستقیم با شخص روحانی ارزیابی کردند. مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا دوشنبه شب بار دیگر برآمادگی مذاکره بدون پیش‌شرط ترامپ با ایران تاکید کرد. پیش‌تر هم ترامپ مدعی شده بود که ایران برای مذاکره آماده شده است!