افضل خزائی‌نژاد هستم. به مدت سه سال در رشته کامپیوتر در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل کردم و سپس تغییر رشته دادم و به مدت ۳ سال در رشته مدیریت تحصیل کردم و در نهایت هم انصراف دادم. از سال ۹۳ وارد فضای استارت‌آپی شدم و سال ۹۵ کارخانه نوآوری و کسب‌و‌کار مایاتک را تاسیس کردم. مایاتک قبلا با نام راتین شناخته می‌شد و الان هم به نوعی عنوان راتین را حفظ کرده‌ایم و بازوی فنی ما با اسم راتین تک شناخته می‌شود.

مایاتک یک استارت‌آپ استودیو است؛ البته فعالیت ما به ایجاد و توسعه استارت‌آپ‎‌ها محدود نمی‌شود بلکه در کنار آن توسعه و فروش محصولات نرم‌افزاری را هم در دستور کار داریم. به همین دلیل است که فراتر از یک کارخانه نوآوری عمل می‌کنیم و در واقع مایاتک را یک کارخانه نوآوری و کسب‌و‌کار می‌دانیم. در این کارخانه، هسته‌های فنی، بازاریابی، محتوا و گرافیک را ایجاد کرده‌ایم که هر یک در حوزه تخصصی خودشان به استارت‌آپ‌ها خدمت ارائه می‌کنند.

تاکنون ۲۸ کسب‌و‌کار مختلف در مایاتک شکل گرفته است. ۸۶ نفر هم در مجموعه فعال هستند که ۷۰ نفر در مشهد مستقر هستند و ۱۶ نفر دیگر در تهران امور بازاریابی کسب‌و‌کارها را پیگیری می‌کنند. تعداد زیادی از این کسب‌و‌کارها موفق بوده‌اند و هم اکنون محصولشان توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما یا خودمان مساله‌ای را شناسایی می‌کنیم و برای حلش ایده‌پردازی می‌کنیم یا اینکه سعی می‌کنیم یک ایده موفق خارجی را بومی کنیم. بعد از مشخص شدن ایده، برای پیگیری آن یک مدیر اجرایی انتخاب می‌کنیم. برای این کار افرادی را انتخاب می‌کنیم که در آن حوزه دغدغه دارند. یکی از مشکلات تیم‌ها در مراجعه به شتاب‌دهنده این است که باید تیم تکمیل شده‌ای داشته باشند، ولی ما این محدودیت را برداشته‌ایم و تاکید بر دغدغه‌مند بودن یک فرد، تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است و تیم‌های خوبی حول این افراد شکل گرفته است.

یکی از ویژگی‌های اساسی کسب‌و‌کارهای مایاتک این است که هیچ کاری از صفر شروع نمی‌شود. در واقع تیم‌ها از تجربیات، خدمات و بسترهای فنی که توسط دیگر تیم‌ها توسعه داده شده است، استفاده می‌کنند. تامین مالی مایاتک به‌صورت شخصی است و توانسته‌ایم با درآمدهای حاصل از پروژه‌ها، هزینه‌های مربوط به توسعه کسب‌و‌کارها را تامین کنیم. پیشنهاد سرمایه‌گذاری هم داشته‌ایم اما در حال حاضر ترجیح می‌دهیم روند قبلی مبنی بر تامین داخلی را ادامه بدهیم.

Ecomotive.ir