رقابت از نگاه نزدیک

برای بسیاری از افراد کارآیی این دوربین‌ها آسان‌تر و ساده‌تر است و البته ویژگی‌های جدید این دوربین‌ها از نظر جذابیت دست کمی از دوربین‌های حرفه‌ای ندارند. اخیرا کانن و لایکا دو دوربین از رده کامپکت‌ ارائه کرده‌اند که در رقابت با هم می‌توانند بازار دوربین‌های عکاسی را به خوبی گرم کنند. هرچند که قیمت دوربین لایکا تقریبا چهار برابر کانن است اما این دو کارآیی‌هایی دارند که در جای خود قابل تاثیرگذاری هستند.

  PowerShot G۷ X III و G۵ X Mark II کانن

شرکت کانن به تازگی از دو دوربین کامپکت‌ با نام‌های PowerShot G۷ X III و G۵ X Mark II رونمایی کرد که با وجود حفظ مشخصات ظاهری نسبت به نسل‌های قبلی، به‌روزرسانی‌های سخت‌افزاری قابل توجهی دارد.

هر دو دوربین عکاسی PowerShot G۷ X III و G۵ X Mark II به سنسور CMOS ۱ با وضوح ۲۰ مگاپیکسلی تجهیز شده‌اند و تصاویر گرفته شده را پردازنده بالا رده DIGIC ۸ پردازش خواهد کرد. به لطف این مشخصات دوربین‌های جدید کانن قادرند حداکثر با سرعت ۲۰ فریم بر ثانیه با ۱۲۸۰۰ISO اقدام به تصویر‌برداری کنند. در سوی دیگر دو دوربین عکاسی PowerShot G۷ X III و G۵ X Mark II در حالت تمام صفحه و بدون برش قادر به ثبت ویدئو با وضوح ۴K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه هستند. این عدد در حالت فول اچ‌دی و به‌صورت HDR به ۱۲۰ فریم بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند. دوربین‌های جدید کانن با برخورداری از یک بدنه کوچک و کم حجم، صفحه نمایشگر بازشونده دارند که قادر به پخش زنده ویدئو بر بستر اینترنت و یوتیوب است. کاربران به لطف نمایشگر باز شونده قادر خواهند بود تصاویر سلفی باکیفیتی ثبت کنند. از دیگر ویژگی‌های یکسان دو دوربین جدید کانن می‌توان به فلاش خارج شونده، مودم وای‎فای، بلوتوث و درگاه یواس‌بی_سی برای اتصال شارژر اشاره کرد.

شرکت سازنده از PowerShot G۷ X III به‌عنوان دوربین‌ نسل جدید کامپکت یاد می‌کند که به لطف اتصال به شبکه وای‎فای قادر است به‌صورت زنده تصاویر ثبت شده را روی یوتیوب استریم کند. پردازشگر Digic ۸ به کار رفته در این دوربین امکان عکاسی با فرمت RAW با سرعت بالای ۳۰ فریم بر ثانیه را به همراه AE/ AF به وجود می‌آورد. در جلوی دوربین یک لنز ۲۴-۱۰۰ میلی‌متر با دیافراگم f/ ۱.۸-۲.۸ مجهز به تثبیت‌کننده تصویر اپتیکال استفاده شده است. در پشت دوربین نیز یک صفحه نمایش لمسی ۳ اینچی با قابلیت چرخ ۱۸۰ درجه‌ای و ۴۵ درجه‎ای به سمت پایین تعبیه شده است.

این دوربین دارای درگاه ورودی برای میکروفون است اما از سوکت هدفون در آن خبری نیست. از دیگر ویژگی‌های این مدل می‌توان به درگاه HDMI، رابط کاربری پیشرفته Creative Assist برای عکس‌ها و ویدئوها و قابلیت one shot (نقطه فوکوس را ثابت نگه می‌دارد) اشاره کرد. از دیگر ویژگی‎های این مدل می‌توان به نمایشگری ۳۹/ ۰ اینچی باز شونده OLED، منظره‌یاب الکترونیکی با قابلیت شناسایی ۲.۳۶ نقطه در هنگام فوکوس نقطه‌ای اشاره کرد. در حال حاضر امکان فوکوس اتوماتیک با یک تاچ بر روی نمایشگر و انتخاب گزینه AF تحت EVF راحت‌تر شده است. هرچند لنز این دوربین از فاصله ۲۴ تا ۱۲۰ میلی‌متر را با حداکثر دیافراگم f/ ۱.۸ تا f/ ۲.۸ پوشش می‌دهد، با این حال همان‌طور که گفته شد سنسور ۲۰ مگاپیکسلی و یک اینچی آن با مدل به کار رفته در G۷ X III یکسان است. دو دوربین عکاسی PowerShot G۷ X III و G۵ X Mark II به ترتیب قرار است از انتهای سال جاری با برچسب قیمتی ۷۵۰ و ۹۰۰ دلاری راهی بازار شوند.

  لایکا M-E با قیمت ۴ هزار دلار

Leica M-E یک دوربین از نوع تک لنزی غیربازتابی (Rangefinder) است.

مخاطبان دوربین‌های لایکا می‌دانند که هیچ یک از این دوربین‌ها ارزان نیستند و به خاطر قیمت بالایی که دارند، دور از دسترس بسیاری از عکاسانند. با این حال اگر توان خرید یک دوربین با برند لایکا را دارید، لایکا M-E یک دوربین از نوع Rangefinder (تک لنزی غیربازتابی) است که یکی از مقرون به صرفه‌ترین دوربین‌های این کمپانی نیز لقب گرفته است.

دوربین غیربازتابی لایکا M-E از یک سنسور ۲۴ مگاپیکسلی فول فریم CMOS بهره می‌برد که با پردازنده‌ Leica ٬Maestro یک بافر ۲ گیگابایتی (پیشرفته‌تر از بافر یک گیگابایتی نسل پیشین) و محدوده ایزو ۲۰۰ تا ۶۴۰۰ همراه است.

لایکا، کمپانی سازنده‌ دوربین آلمانی توضیح می‌دهد که چرا محصولات این شرکت بسیار گران‌قیمت هستند. بدنه‌ این دوربین از یک تریم چرمی بهره می‌برد. علاوه بر این لایکا M-E در برابر نفوذ گرد و غبار یا پاشیدن آب مقاوم است. از دیگر قابلیت‌های دوربین جدید لایکا می‌توان به یک نمایشگر ۳ اینچی،TFT فیلمبرداری با وضوح Full HD، وای فای داخلی، یک باتری ۱.۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و عکاسی پیاپی با نرخ ۳ فریم بر ثانیه اشاره کرد.