رقابت نزدیک دوربین‌ها

  Z۶ و Z۷ دوربین‌های بدون آینه نیکون

به نظر می‌رسد نیکون قصد دارد با دوربین‌های جدید Z۶ و Z۷ خود تحولی خاص ایجاد کند. با توجه به اعلام این شرکت هر دو دروبین فول فریم بوده و از لنز ماونت جدیدی موسوم به Z Mount استفاده می‌کنند. ابعاد بدنه این دو دوربین نسبت به رقبای بدون آینه دیگر بزرگ‌تر و وزن آنها نیز بیشتر است، اما کماکان نسبت به دوربین‌ D۸۵۰ نیکون بسیار جمع‌وجورتر و سبک‌تر محسوب می‌شوند. Z Mount با قطر ۵۵ میلی‌متر بزرگ‌ترین ماونت بدون آینه محسوب می‌شود که نیکون را قادر ساخته تا لنز‌هایی با دیافراگم F/ ۹۵/ ۰ نیز برای این سیستم بسازد. نیکون البته آداپتور FTZ را برای سازگاری تمامی لنزهای کنونی F-Mount با دوربین‌های جدید سری Z عرضه خواهد کرد.

  نیکون Z۷

دوربین نیکون Z۷ با قیمت ۳۴۰۰ دلار برای بدنه تنها یا ۴۰۰۰ دلار برای بدنه و لنز ۷۰-۲۴ میلی‌متری رقیبی برای a۷IIIR سونی محسوب می‌شود. نیکون Z۷ دارای یک سنسور ۷/ ۴۵ مگاپیکسلی فول‌فریم با لرزشگیر داخلی ۵ محوره است. این دوربین به پردازنده Expeed ۶ مجهز بوده و محدوده ISO طبیعی آن بین ۶۴ تا ۲۵۶۰۰ اعلام شده است. نیکون Z۷ می‌تواند تا ۹ فریم بر ثانیه عکاسی کرده و ویدئوهای K۴ با نرخ ۳۰fps و با خروجی ۱۰ بیتی N-Log ذخیره کند. سیستم فوکوس خودکار هیبریدی این دوربین دارای ۴۹۳ نقطه فوکوس تشخیص فاز است. بدنه آلیاژ منیزیوم Z۷ کاملا در برابر قطرات آب و گردوغبار مقاوم بوده و ۶۷۵ گرم وزن دارد. منظره‌یاب الکترونیکی Z۷ دارای بزرگنمایی ۸/ ۰ و وضوح عالی ۶/ ۳ میلیون نقطه‌ای است. صفحه‌نمایش ۲/ ۳اینچی این دوربین دارای ۱/ ۲ میلیون نقطه و با قابلیت تشخیص لمس و چرخش است. در بالای دوربین هم یک صفحه‌نمایش OLED تنظیمات دوربین را نمایش می‌دهد. سیستم لرزش‌گیر این دوربین می‌تواند تا ۵ استاپ لرزش را جبران کند. نقاط فوکوس خودکار این دوربین ۹۰ درصد فضای افقی و عمودی را پوشش داده و قابلیت تشخیص چهره (اما نه تشخیص چشم) را داراست. دوام شارژ نیکون Z۷ حدود ۳۳۰ شات براساس استاندارد CIPA اعلام شده و به لطف وای‌فای و بلوتوث می‌توانید آن را به گوشی خود متصل کنید.

قیمت نیکون Z۷ برای بدنه تنها ۳۳۹۹ دلار و برای بدنه با لنز ۷۰-۲۴ F۴ S هم ۳۹۹۹ دلار تعیین شده است. این دوربین اوایل مهرماه به بازار عرضه خواهد شد.

  نیکون Z۶

این دوربین با وضوح سنسور و قیمت پایین‌تر عرضه خواهد شد اما ویژگی‌های منحصربه‌فردی هم دارد. از بدنه گرفته تا منظره‌یاب الکترونیکی و بسیاری از قابلیت‌های ویدئویی، Z۶ مشابه Z۷ است. درحالی‌که Z۷ معادل D۸۵۰ محسوب می‌شود Z۶ را می‌توان معادل D۷۵۰ دانست. نیکون Z۶ از سنسور ۵/ ۲۴ مگاپیکسلی BSI-CMOS طراحی شده توسط نیکون بهره می‌برد که دارای ۲۷۳ نقطه فوکوس PDAF خواهد بود. محدوده ISO طبیعی این دوربین بین ۱۰۰ تا ۵۱۲۰۰ خواهد بود که حداقل بیشتری نسبت به Z۷ اما حداکثر بیشتری هم دارد. این دوربین به لطف مگاپیکسل کمتر سرعت عکاسی بیشتری داشته و می‌تواند با نرخ ۱۲ فریم بر ثانیه عکاسی کند که البته این تعداد در حالت RAW به ۹ فریم کاهش می‌یابد. رزولوشن پایین‌تر سنسور همچنین به Z۶ اجازه می‌دهد تا ویدئوهای K۴ خود را Oversampled ضبط کند. قیمت دوربین نیکون Z۷ برای بدنه تنها ۱۹۹۵ دلار و به همراه کیت لنز F۴ ۷۰-۲۴ میلی‌متری هم ۲۵۹۹ دلار تعیین شده است. این دوربین قرار است آذر به بازار عرضه شود.

  نگاهی دوباره به دوربین سونی a۷

شرکت سونی دوربین a۷ III را ماه‌ها پیش معرفی کرد که حالا تحلیلگران می‌گویند دوربین جدید نیکون با توجه به امکانات پیشرفته این دوربین ساخته شده است. a۷ III یک دوربین بدون آینه فول‌فریم زیر ۲۰۰۰ دلاری است که جمله امکانات مهم این دوربین استفاده از حسگر BSI، به‌کار‌گیری باتری پرقدرت سری Z، طراحی یک جوئستیک مخصوص فوکوس خودکار و قابلیت EyeAF است.

البته حسگر ۲۴ مگاپیکسلی دوربین سونی a۷ III اگرچه رزولوشنی برابر با a۹ دارد اما سرعت عکسبرداری آن به پای ۲۰ فریم در ثانیه آن دوربین نمی‌رسد. قابلیت خوانش اطلاعات در سونی a۹ به دلیل استفاده از سیستم پیچیده حسگر آن یعنی «stacked CMOS» بود که در این دوربین جدید وجود ندارد و ضمنا قابلیت شاتر anti-distortion در سونی a۹ هم در مدل جدیدتر دیده نمی‌شود. دوربین سونی a۷ III دارای یک شاتر الکترونیکی با سرعتی حدود ۱/ ۸ ثانیه است که نمی‌توان آن را با سرعت ۱/ ۱۶۰ ثانیه در a۹ مقایسه کرد. یکی از قابلیت‌های خوب در این دوربین، پیش پردازنده «Front End LSI» است که خیلی از قابلیت‌های سریع دوربین سونی a۷R III به آن وابسته بود. این قابلیت‌ها، شامل سرعت ۱۰ فریم بر ثانیه همراه با فوکوس و نورسنجی خودکار و همچنین بافر ۱۷۷ عکس با فرمت( JPEG) می‌شود که دوربین سونی a۷ III را در ردیف دوربین‌های فول‌فریم پرسرعت قرار می‌دهند. باتری این دوربین NP-FZ۱۰۰ نام دارد، حدود ۲/ ۲ برابر باتری دوربین‌های بدون آینه قبلی سونی است و از لحاظ کارکرد طولانی‌تر در محیط‌های خارج از استودیو اهمیت بسیار زیادی دارد. با این باتری می‌توانید حدود ۶۱۰ شات در حالت عادی و حدود ۷۱۰ شات با استفاده از نمایشگر پشت دوربین عکس بگیرید.