گردش در ذخیره «سوئیسی» زیست‌کره

پارک ملی سوئیس تنها پارک ملی این کشور است که در دره انگادین و در نزدیکی ایتالیا واقع شده است. پارک ملی سوئیس در اول آگوست ۱۹۱۴ تاسیس شده و یکی از نخستین پارک‌های ملی در اروپا به شمار می‌رود. این پارک در لیست ذخیره‌های زیست‌کره یونسکو به ثبت رسیده و پوشش گیاهی و حیوانات آن تحت حفاظت گروه‌های محیط‌زیستی قرار دارند. این پارک مساحتی بالغ بر ۱۷۴ کیلومتر مربع دارد. می‌توان گفت بزرگ‌ترین منطقه حفاظت‌شده در کشور به شمار می‌آید. از سال ۲۰۰۹ تا به امروز این پارک به‌عنوان تنها پارک ملی در سوئیس شناخته می‌شود اما به نظر می‌رسد برنامه‌هایی برای گسترش و احداث این نوع پارک‌ها وجود دارد.

بازدید از این پارک برای افرادی که به محیط‌زیست و حیات وحش علاقه‌مند هستند، جذاب خواهد بود؛ چراکه در این پارک انواع مختلفی از حیوانات مانند گوزن قرمز، بز کوهی، گوزن کوهی، مارال، عقاب‌طلایی، لاشخورهای پرمو، سوسمار، سنجاب و ... نگهداری می‌شوند و همچنین انواع مختلفی از گیاهان مانند انواع کاج‌ها، گیاهان بدون ساقه مانند توده‌های خزه تزئینی و یاسمین‌های صخره‌ای، گل‌هایی مانند آلاله پاکوتاه، گل کتانی وحشی منطقه آلپ و ... نیز در این پارک به چشم می‌خورند.

چادر زدن و بر پا کردن کمپ در این پارک ممنوع است و مسافران و گردشگران باید از کلبه‌های چوبی که در این پارک وجود دارد برای اقامت استفاده کنند. همچنین آنها نباید مسیرهای علامت‌گذاری شده ایجاد یا در فضای پارک آتش روشن کنند. یکی دیگر از قوانین این پارک این است که هیچ‌کس اجازه ندارد چیزی که در پارک پیدا کرده را از محوطه خارج کند. حیوانات، گیاهان، سنگ‌ها، خاک یا هر چیز دیگری که در این پارک وجود دارد تنها متعلق به همان محدوده است. ورود حیوانات خانگی به این پارک نیز ممنوع است و در صورت مشاهده بی‌قانونی، مطمئنا با فرد برخورد می‌شود. این قوانین برای کنترل بهتر محیط و همچنین سالم نگه داشتن مجموعه وضع شده است.

اما اگر به قصد پیاده‌روی کردن در کوهستان به این پارک سفر می‌کنید، بهترین زمان برای بازدید از ماه جولای تا ماه سپتامبر است. همچنین افرادی که به قسمت‌های بالاتر آلپ صعود می‌کنند باید بین ماه‌های جولای و آگوست و افرادی که قصد پیاده‌روی در قسمت‌های پایین کوه و پارک را دارند باید در ماه اکتبر به این محل سفر کنند تا بتوانند نهایت استفاده را از فضا ببرند. در زمستان، پیاده‌روی فقط به روزها و روی مسیرهای کوتاهی که با برف پوشیده نشده‌اند، محدود می‌شود.