پول یا تکنولوژی؟

  تراکم پیکسلی

لپ‌تاپ‌ها همچنان عصای دست کاربرانی محسوب می‌شوند که به خاطر مشغله‌های کاریشان و حتی پروژه‌های درسی هیچ‌گاه از این دیوایس‌ها قطع امید نمی‌کنند. بنابراین نوآوری‌های جدید در این زمینه و بازارهای متفاوت آن می‌تواند هیجان این دسته از افراد را همچنان برانگیزد. به تازگی اپل در در رویداد WWDC۲۰۱۹ از مک پرو جدید ۲۰۱۹ رونمایی کرد که همچنان خریدنش برای بسیاری گران است اما در ادامه این معرفی سامسونگ دو لپ‌تاپ جدید در ابعاد ۱۳ و ۱۵ اینچی به بازار معرف کرد که می‌تواند گزینه ارزان‌تری باشد برای کسانی‌که به مک‌ بوک پرو لاکچری اپل نمی‌توانند به راحتی دست یابند. بررسی ویژگی این دو لپ‌تاپ می‎تواند اطلاعات بیشتری در اختیار کسانی قرار دهد که در آستانه تعویض لپ‌تاپشان قرار دارند.

  معرفی Mac Pro۲۰۱۹

اپل به تازگی در رویداد WWDC۲۰۱۹ از مک پرو جدید (Mac Pro۲۰۱۹) خود پرده‌برداری کرد. اپل برای کوچک‌تر کردن ابعاد مک پرو دست به تغییرات گسترده‌ای زد، اما این تغییرات نقاط منفی نیز داشت. مک پروهای جدید دیگر آزادی عمل در امکان ارتقای قطعات را به کاربر نمی‌دادند.

مک پروی جدید از طراحی برجی‌شکل برخوردار است و بدنه‌ای از جنس آلومینیوم دارد. همین امر باعث می‌شود حمل و نقل کیس مک پرو راحت‌تر شده و همچنین نسبت به محصولاتی با بدنه پلاستیکی از مقاومت بیشتری برخوردار باشد.

جنس بدنه مک پرو نیز گرما را راحت‌تر و سریع‌تر انتقال می‌دهد و همین امر به کاهش دمای داخل کیس کمک فراوانی می‌کند. علاوه بر موارد فوق، قابلیت ارتقای قطعات یا همان ماژولار بودن مک پرو به نسل جدید آن بازگشته و کاربران می‌توانند میزان قدرت و سرعت سخت‌افزاری

مک‌پرو جدید را بنا به نیازشان ارتقا دهند.

در مدل جدید مک پرو از معماری شش‌کاناله برای حافظه رم استفاده شده و ۱۲ درگاه فیزیکی DIMM در نظر گرفته شده است. نتیجه استفاده از چنین معماری به کاربر اجازه می‌دهد تا سقف ۵/ ۱ ترابایت حافظه رم خود را ارتقا دهد. ۸ درگاه PCIe نیز در نظر گرفته شده که دو برابر بیشتر از نسل گذشته مک پرو است. با در نظر گرفتن اینکه پردازنده‌های این دستگاه از نوع زئون اینتل هستند نیز می‌توان گفت که نسل نوین مک پرو یک هیولای تمام‌عیار برای انجام هر نوع کاری است.

البته مدل نوین مک پرو تنها از نظر قدرت سخت‌افزاری شگفت‌آور نیست، بلکه قیمت آن نیز هوش از سر شما خواهد برد. اپل برای مدل پایه این محصول قیمت ۵۹۹۹ دلار در نظر گرفته و می‌خواهد پاییز امسال آن را روانه بازار کند. طبیعتا چنین غولی مناسب کاربران معمولی نخواهد بود و مشتریان خاص خود را دارد.

  لپ‌تاپ‌های جدید سامسونگ

اخیرا دو لپ‌تاپ جدید سامسونگ رونمایی شده است که دارای ویژگی‌های مختلف بوده و از نمایشگرهایی با ابعاد ۱۳ و ۱۵ اینچی بهره می‌برند.

گفته شده این لپ‌تاپ‌ها می‌توانند گزینه‌های جایگزین برای مک بوک پروهای جدید اپل باشند که به دلیل قیمت بالا برای همه افراد قابل خریداری نیست. اما حالا سامسونگ دو لپ‌تاپ با مشخصات سخت‌افزاری قدرتمند معرفی کرده که قیمت خوبی هم دارند.

نوت‌بوک ۷ و نوت‌بوک ۷ فورس (Notebook ۷ Force) همچنین از طراحی بسیار شبیه به مک بوک پروهای اپل بهره می‌برند و همین امر باعث شده تا برخی آنها را نسخه اندرویدی مک بوک پرو اپل بدانند. البته تشابه ظاهری تنها ویژگی مشترک میان آنها نیست و نوت‌بوک‌های جدید سامسونگ از قدرت سخت‌افزاری بسیار خوبی نیز برخوردارند.

نوت‌بوک ۷ در دو نسخه ۱۳ و ۱۵ اینچی عرضه می‌شود که هردو نسخه از حالت فول اچ‌دی پشتیبانی می‌کنند. در هردو نسخه شاهد پردازنده نسل هشتمی اینتل هستیم و هردو نیز از حافظه رم ۱۶ گیگابایتی پشتیبانی می‌کنند. نسخه ۱۳ اینچی از حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی برخوردار است، اما نسخه بزرگ‌تر علاوه بر این ظرفیت، همراه با یک حافظه اس‌اس‌دی عرضه می‌شود.

نوت‌بوک ۷ فورس البته کمی قدرتمندتر از نسخه استاندارد است و همراه با پردازنده گرافیکی انویدیا GeForce GTX۱۶۵۰ و حافظه رم ۲۴ گیگابایتی عرضه می‌شود. این نسخه دارای حافظه داخلی بزرگ‌تر بوده و از یک ترابایت حافظه HDD و یک ترابایت حافظه SSD برخوردار است.

از نظر قیمت انتظار می‌رود که نوت‌بوک ۷ از قیمت پایه ۹۹۹ دلار شروع شده و نسخه نوت‌بوک ۷ فورس نیز با قیمت پایه ۱۴۹۹ دلار در تاریخ ۵ تیر ۱۳۹۸ روانه بازار شود.