علیرضا نادری، کارشناس حشرات و پروانه‌شناس در معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست درخصوص افزایش پروانه‌ها در سطح شهر تهران می‌گوید: هرگونه حشره‌ای به‌خاطر تغییر وضعیت آب و هوا، جمعیتش تغییر می‌کند. این‌گونه پروانه خاص که در تهران مشاهده می‌شود به‌دلیل افزایش بارندگی و افزایش گیاهانی که مناسب تخم‌گذاری این حشره است، جمعیتش افزایش پیدا کرده است. تنها دلیل ظهور این پروانه‌ها، افزایش بارندگی و به تبع آن افزایش گیاهان است.

او معتقد است عمر این پروانه‌ها حداکثر یکی دو ماه است و عموما پروانه‌ها عمر کوتاهی دارند. این پروانه‌ها امسال تخم‌گذاری می‌کنند و اگر سال بعد آب و هوا و بارندگی‌ها مشابه امسال بود و دشت‌ها و کوه‌ها مملو از گیاهان مختلف شد ما دوباره شاهد این پروانه‌ها خواهیم بود؛ اما اگر بارندگی کم باشد و گیاهان به اندازه امسال در سطح دشت‌ها و کوه‌ها نباشند، این پروانه‌ها به‌دلیل نبود غذا چنین ظهوری نخواهند داشت. این چرخه طبیعی حیات این پروانه‌ها است و طی ۳۰ سال اخیر پنج بار این موج حضور پروانه‌ها اتفاق افتاده است.

نادری با اشاره به اینکه این نوع پروانه در پوشش فعلی گیاهانی که در مراتع وجود دارد قابلیت تخم‌گذاری دارند، عنوان می‌کند: یکی دیگر از دلایل کاهش پروانه‌ها، چرای بی‌رویه دام در زیست‌گاه‌ها است که بسیاری از گونه‌های گیاهی خوش خوراک در مراتع توسط دام‌ها خورده می‌شود و این گیاهان که محل تخم‌گذاری پروانه‌ها هستند از بین می‌روند و تنها گیاهانی در مراتع می‌مانند که خاردار هستند که نقش حفظ پوشش سطحی خاک را ایفا می‌کنند. این پروانه‌ها امکان تخم‌گذاری روی این نوع گیاهان را دارند و نیز می‌توانند سیکل زندگی خود را تکمیل کنند.

او البته تاکید می‌کند که حضور پروانه ارتباطی با هوای پاک ندارد و در این باره توضیح می‌دهد: اصولا پروانه‌ها در شهرهای آلوده نیز حضور دارند؛ به شرط آنکه پوشش گیاهی بومی در منطقه وجود داشته باشد و ارتباطی بین شهرهای دودآلود و پاک با حضور پروانه‌ها وجود ندارد. اینکه ما در تهران پروانه نداشتیم به‌دلیل از بین بردن زیست‌گاه‌های طبیعی پروانه‌ها بوده و گیاهی برای تخم‌گذاری وجود نداشته است. درست است که ما بوستان، پارک، باغچه داشته‌ایم؛ اما در سطح این فضای سبز ما گلکاری کرده که تنها جنبه زیبایی دارد و چون گیاهی بومی منطقه نیست، پروانه‌های بومی امکان تخم‌گذاری روی آنها را ندارند.