فشار لیر از سوی اردوغان

سیاست‌های اقتصادی رجب طیب اردوغان و دخالت‌های او در امور مربوط به نهاد پولی باعث ایجاد نگرانی و نااطمینانی‌های شدیدی در میان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی شده است. فشار اردوغان بر بانک مرکزی از آنجا محرز به نظر می‌رسد که در نشست پولی بانکداران در خیابان استقلال، نرخ بهره ۲۴ درصدی باز هم تمدید شد؛ اما آنچه تغییر کرد یک عبارت از صورت جلسه مجمع بانکی بود: «در صورت لزوم نرخ‌های بهره را افزایش خواهیم داد»! به این ترتیب، اردوغان به مرور فشار خود را بر بانک مرکزی افزایش خواهد داد.

وضعیت نابهنجار اقتصادی ترکیه که هنوز در معرض خطراتی همچون ریسک اعتباری، ارزی، سیاسی، بیکاری و تنش‌های ژئوپلیتیک قرار دارد، با دخالت‌های اردوغان شفا نمی‌یابد؛ بلکه نیاز به اصلاحات دیگری همچون اصلاحات دوره کمال درویش در دوران پسابحران سال ۲۰۰۰ میلادی نیازمند است.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: ذخایر بین‌المللی ترکیه ۴/ ۲۸ میلیارد دلار است؛ در حالی که بانک مرکزی ترکیه رقم ذخایر ناخالص این کشور را ۹۸ میلیارد دلار می‌داند. به گزارش «ایبِنا» به نقل از استار آنلاین، صندوق بین‌المللی پول ذخایر خالص بین‌المللی ترکیه را تا دوازدهم ماه جاری میلادی ۴/ ۲۸ میلیارد دلار اعلام کرد؛ اما بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که تمرکز روی آمار خالص گمراه‌کننده است و اصرار دارد که سرمایه‌گذاران به ذخایر ناخالص ترکیه که کمی کمتر از ۹۸ میلیارد دلار است، توجه کنند. از سوی دیگر، معاون بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد تمرکز روی رقم ناخالص ذخایر که شامل سپرده‌های بانک‌های تجاری در نزد بانک مرکزی به‌عنوان تعهد برای بدهی دلار آنها است منطقی‌تر است؛ ضمن اینکه تا زمانی که پس‌انداز ارزی شهروندان ترکیه‌ای در بانک‌ها ادامه دارد بخشی از آن در بانک مرکزی نگهداری خواهد شد که این منابع در هر کاری که مناسب باشد استفاده می‌شود.

16 (6)