ثروت‌اندوزی در سایه

اولین کار تاثیرگذار او همکاری در برگزاری کنسرت دومکانه لایو‌اید (Live Aid) بود که در سال ۱۹۸۵ برای کمک به قحطی‌زدگان اتیوپی و به‌طور همزمان در لندن و استادیوم کندی آمریکا برگزار شد. این کنسرت یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های زنده تلویزیونی بود که با حدود ۹/ ۱ میلیارد مخاطب در ۱۵۰ کشور مختلف (حدود ۴۰ درصد جمعیت دنیا) مرزهای تکنولوژی ماهواره را در آن زمان گسترده‌تر کرد. اما این رویداد الهام‌بخش مردی بود که در سال‌های بعد توانست درآمد میلیاردی از کسب‌وکار تلفن همراه، ماهواره و تلویزیون در مالزی کسب‌ کند. بیش از یک دهه بعد از کنسرت لایو اید، جسارت او بار دیگر با ساخت برج‌های دوقلوی معروف پتروناس – که در آن زمان بلندترین ساختمان دنیا شناخته می‌شد – به نمایش گذاشته شد.

اولین بنگاه کارآفرینی کریشنان، یک شرکت مشاوره مالزیایی به نام MAI بود. اما در واقع، پایه‌های اصلی امپراتوری کسب‌وکار او با کار در صنعت نفت شروع شد. او ابتدا به تجارت نفت می‌پرداخت و اولین سرمایه‌گذاری او در شرکت اکسویل (Exoil Trading) صورت گرفت؛ شرکتی که با واگذاری حق امتیاز در تجارت نفت سروکار داشت. بعد از آن، بنگاه‌های کارآفرینی دیگری از پولی که کریشنان به واسطه این کسب‌وکار به دست آورده بود، زاده شدند. برخی از این کسب‌وکارها از استودیوی ساخت انیمیشن تا دامداری را دربرمی‌گرفت. اما مهم‌ترین فعالیت حرفه‌ای کریشنان، تاسیس دو شرکت مخابراتی بزرگ ماکسیس (Maxis Communications) و میسات (Measat Broadcast Network) بود. این شرکت‌ها در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت‌های ارتباطی در مالزی هستند، به‌طوری که ماکسیس به تنهایی در حال حاضر بیش از ۱۱ میلیون مشترک تلفن همراه دارد و درآمد آن حدود ۹/ ۸ میلیارد دلار تخمین زده شده است. این دو شرکت بیشترین نقش را در موقعیت فعلی کریشنان و تبدیل شدنش به یکی از ثروتمندترین‌های جنوب شرق آسیا داشته‌اند.

کریشنان همچنین مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت خصوصی اوساها تگاز است که یک هلدینگ موفق در زمینه سرمایه‌گذاری و مشاوره در حوزه‌های ارتباطات، انرژی و رسانه و سرگرمی است و البته در فعالیت‌های اجتماعی مثل آموزش، هنر و ورزش هم نقش دارد.  با اینکه آناندا موقعیت مالی خوب و سابقه تحصیلی پرکیفیتی دارد، ترجیح می‌دهد جلوی چشم نباشد و سعی می‌کند کمتر در انظار عمومی ظاهر شود. در یکی از معدود مصاحبه‌هایش هم گفته که فقط کار خودش را می‌کند و دلیلی نمی‌بیند که همه جا حضور پررنگی داشته باشد.

IMG_9819