همه حاشیه‌های رسانه ملی

هفته پیش امیرمهدی ژوله، نویسنده برنامه‌های طنز در رسانه ملی با بیان خاطره‌ای از سریال طنز «شب‌های برره» در اینستاگرام نوشت «یکی از اشکال پخش‌هایی که برای ما اومد این بود که چرا حجم گوش شقایق دهقان از زیر روسری معلومه! (توجه کنید، گوش نه؛ حجم گوش)». ژوله پس از این پست، در حالی که از همه همکارانش دعوت کرد که به این چالش بپیوندند و خاطراتشان را از سانسور به اشتراک بگذارند، خود نیز با انتشار پست‌هایی، خاطرات دیگری از سانسور در صدا و سیما را بازگو می‌کرد. در همین حال هشتگی تحت عنوان # من_و_سانسورچی خیلی زود داغ شد و مورد استقبال برخی هنرمندان قرارگرفت. به این ترتیب روز به روز به تعداد هنرمندان و نویسندگانی که تجربیات مشترکی از سانسور در برنامه‌های تلویزیونی یا سریال‌های پخش شده در سیمای ملی داشتند، افزوده شد و فضای اینستاگرام پر شد از نبش قبر سانسور صحنه‌ها یا بخش‌هایی که حتی بسیاری از آنها حالا برای برخی کاربران خاطره شده بود. در این چالش میتراحجار گفت: در صداوسیما گوش‌های‌مان را چسب می‌زنند تا‌ دیده نشوند! بهرام رادان و پژمان جمشیدی هم زیر پست ژوله، حرف‌های او را تایید کردند و بهاره رهنما هم نوشت که مشخص شدن دندانهایش به هنگام خندیدن از موارد سانسور در تلویزیون بوده است. مهراب قاسمخانی هم از ماجرای سانسورهای عجیب در سریال شب‌های برره و سریال دزد و پلیس نوشت. در همین حال برخی دیگر سریال اوشین و دوقلوهای افسانه‌ای را پیش کشیدند و نوشتند که سانسور در صداو سیما سابقه دیرینه دارد تا جایی که حتی در مواردی داستان فیلم و سریال هم عوض شده است. از طرفی برخی کاربران موضوع قراردادن آباژور در مقابل بازیگران زن و نیز تغییر لوگوی باشگاه رم را یادآوری کردند و منتقد سیاست‌های سانسوری شدند. در این میان اما برخی از رسانه‌های اصولگرا از جمله کیهان و جوان نسبت به این انتقاد‌ها واکنش نشان داده و امیرمهدی ژوله را به مخالفت و تمسخر حجاب متهم کردند. اما ژوله در پاسخ گفت که اصلا اعتراضی به حجاب و مخالفتی با محجبه بودن بازیگران نداشته است.

اما موضوع سانسور در صدا وسیما تنها حاشیه رسانه ملی در هفته‌ای که گذشت نبود. پخش سریال پدر طی ماه‌های گذشته که در ابتدا با انتشار سکانس جنجالی پریدن پسر دانشجو از پنجره به خاطر دوری از گناه وارد برخی حواشی شده بود، این بار با انتشار تصاویری از اینستاگرام ریحانه پارسا، بازیگر نقش لیلا در این سریال، جنجال تازه‌ای درفضای مجازی ایجاد کرد. ریحانه پارسا پس از پایان سریال «پدر» تصاویری مربوط به این سریال را از صفحه اینستاگرام خود پاک کرد و تصاویر تازه و متفاوتی از فعالیت خود در عرصه مدلینگ منتشر نمود. در واکنش به انتشار این عکس‌ها خیلی زود دو طیف موافق و مخالف شکل گرفت و برخی کاربران به شدت از رفتار بازیگر نقش «لیلا» در سریال پدر انتقاد کردند و اتفاق رخ داده را افتضاحی برای صداوسیما و این بازیگر تازه به دوران رسیده دانستند. یکی از این کاربران هم اقدام بازیگر نقش لیلا را نشان‌دهنده ضعف جامعه بسیجی کشور در تولید هنرمند و بازیگر دانست. از طرفی موافقان ریحانه پارسا نوشتند که او حق دارد که «خودش باشد» و هر گونه که دوست دارد زندگی کند. در این میان اما روزنامه جام جم در گزارشی نوشت که شاید بی‌تجربگی و ذوق‌زدگی ناشی از کسب شهرت دلیلی باشد که بتوان برای رفتار اخیر لیلا در فضای اینستاگرام برشمرد. اما لیلای سریال پدر با انتشار پستی در اینستاگرام ضمن تشکر از عوامل سریال پدر نوشت «ریحانه پارسا دختری که از الان تا همیشه اگر کسی میشناستش به واسطه‌ سریال پدر هست (این رو هیچ وقت یادش نمیره) از همین پست میگم اگر این روز‌ها عکسی دیده شده که فرق زیادی با تصویرِ این ماه‌های اخیر داره بی هیچ جبهه‌گیری خاصی و موضع داشتن بوده و هست صرفا توجیهی است که ریحانه هیچ شباهت (ظاهری) به لیلای دیده شده نداره». این در حالی است که برخی خبرها از ساخت فصل دوم سریال پدر بدون حضور ریحانه پارسا حکایت می‌کند.

در همین حال رفتار حمید گودرزی، مجری مسابقه پنج‌ستاره با یکی از شرکت‌کنندگان این مسابقه با اعتراض در شبکه‌های مجازی روبه‌رو شد. گودرزی در برخی صحنه‌ها با صدای بلند سر مهمان فریاد می‌زد و در بخشی از برنامه با دست به بدن مهمان می‌کوبید. این در حالی است که پخش مسابقات پنج ستاره و نیز برنده شو با اجرای محمدرضا گلزار از رسانه ملی، طی روزهای گذشته انتقادات تندی را متوجه سیاست‌گذاران صدا و سیما کرده است و برخی از رسانه‌های اصولگرایان ساخت چنین برنامه‌هایی را بی منطق ارزیابی کرده‌اند.