آمازون برخلاف اپل، گوگل و مایکروسافت، در یک اکوسیستم طراحی شده با یک چارچوب مشخص برای پیوند دادن اپلیکیشن‌ها و خدمات گیر نکرده است. جف‌بزوس، مدیر عامل و موسس آمازون، بر پلت‌فرم‌هایی تاکید دارد که هر کدام به بهترین و سریع‌ترین شکل ممکن به مشتریان خود سرویس می‌دهند. به همین دلیل است که آمازون سال گذشته نوآورترین شرکت دنیا شناخته شد.

آمازون در طول ۲۴ سال فعالیت خود، از یک بخش به بخش دیگر حرکت کرده و این کار حتی به قیمت از بین رفتن ساختارهای موجود آن تمام شده است. اسپیکر هوشمند Echo و آخرین نسخه سرویس استریم موسیقی به نام Amazon Music Unlimited نمونه این فعالیت‌ها هستند. همچنین شرکت فیلم‌سازی آمازون استودیوز (Amazon Studios) بر اساس یک پلت‌فرم جمع‌سپاری در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد تا منبعی برای فیلم‌نامه‌نویس‌‌ها باشد. حتی کسب‌وکار مد و لباس شرکت، با آزمایش‌ کردن برند در عرصه‌های لوازم خانه، اکسسوری‌های الکترونیکی و خوراکی‌هایی مثل قهوه ارگانیک رشد کرد.

آمازون برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین غول تجارت الکترونیک دنیا، اصول روشن و آموزنده‌ای را در پیش گرفته است. براد‌استون اخیرا کتابی نوشته که در آن آمازون را به بهترین نحو توصیف می‌کند: آمازون می‌خواهد فروشگاه همه چیز باشد. این شرکت می‌خواهد مردم سراسر دنیا بتوانند هر چیزی را که نیاز دارند با قیمتی مناسب از یک جا تهیه کنند. موضوع دیگر این است که استقلال و آزادی عمل کارکنان برای کنترل کردن پروژه‌هایشان، باعث شده بسیاری از مدیران بزرگ دنیا جذب این شرکت شوند. این موضوع وفاداری کارکنان را هم افزایش داده است.

از نظر مدیران آمازون، مشتری اول است. آمازون می‌خواهد کاربران یا مشتریان بهترین تجربه ممکن را داشته باشند. این هدف تصمیم‌گیری را آسان می‌کند. تاکید آمازون بر تبدیل مشتری به سود نیست و این موضوع به رشد آن کمک کرده است.

در نهایت، یکی از بهترین کارهایی که آمازون انجام می‌دهد، شکست خوردن است. مثلا در اوایل دهه ۲۰۰۰، آمازون ریسک بزرگی روی Pet.com انجام داد و این پروژه کاملا شکست خورد. همچنین در تولید گوشی هوشمند و ایجاد بازار کالاهای لوکس و پروژه‌های متعدد دیگری با شکست مواجه شده است. اما با همه اینها، بسیاری از ریسک‌های آمازون نتیجه‌بخش بوده است. از جمله آنها توسعه سرویس‌های وب آمازون (Amazon Web Services)، تملک شرکت‌های زاپوس و هول فودز و دیگر تصمیم‌گیری‌های بی‌شمار در این زمینه است. اینها یعنی آمازون شکست را تنبیه نمی‌کند. جف بزوس زمانی گفته بود: «اگر قرار است ریسک‌های جسورانه داشته باشید، پس این ریسک‌ها آزمایش شما هستند و اگر آزمایش باشند، پیش‌تر نمی‌توانید نتیجه آن را بدانید.»

چنین ذهنیتی به کارکنان هم انگیزه می‌دهد که شانس خود را امتحان کنند و این چیزی است که بسیاری از سازمان‌ها از آن بی‌بهره‌اند.