نظرسنجی انجام شده از شهروندان مناطق مختلف شهر تهران در مورد میزان رضایت از محله‌ای که در آن زندگی می‌کنند نشان می‌دهد ۵/ ۳۵ درصد از شهروندان از محله‌ای که در آن زندگی می‌کنند حس رضایت زیادی دارند. در این میان بیشترین سطح رضایت از زندگی در یک محله در میان ساکنان و شهروندان مناطق ۲۲ و یک دیده می‌شود. در این نظرسنجی از مجموع پنج نمره (سقف نمره رضایت از سکونت در یک محله) شهروندان منطقه ۲۲ نمره ۶۳/ ۳ و شهروندان منطقه یک نمره ۶۲/ ۳ به محله زندگی خود داده‌اند. در این میان شهروندانی که در مناطق ۵، ۸ و ۳ سکونت دارند در رده‌های بعدی بالاترین میزان رضایت از محله سکونت قرار گرفته‌اند. شهروندان منطقه ۵ نمره ۵/ ۳، منطقه ۸ نمره ۴/ ۳ و منطقه ۳ هم نمره ۴/ ۳ به این موضوع داده‌اند. جالب است بدانید که در مقابل شهروندان چهار منطقه جنوبی شهر تهران نیز کمترین میزان رضایت از سکونت در محله خود را دارند.

این مناطق به ترتیب شامل ۱۹، ۱۷، ۱۸ و ۱۵ می‌شود. از میان این چهار منطقه نیز ساکنان منطقه ۱۸ نمره‌ای معادل ۲۳/ ۲ را از مجموع پنج نمره به محله سکونت خود داده‌اند. این منطقه از خیابان‌ها و محلات خلیج فارس شمالی و جنوبی، نوروزآباد، شادآباد، کوی ۱۷ شهریور (کوی مهرزاد یا کوی ۲۵ شهریور سابق)، سعیدآباد، شمس‌آباد، تولیددارو، شهرک ولی‌عصر شمالی و جنوبی (شهرک ولیعهد سابق)، یافت آباد شمالی و جنوبی (تهرانیه)، ابراهیم‌آباد، ارشد آباد، ترک آباد، عرب آباد، شهرک قائم، شهرک صاحب الزمان، شهرک مسلمین، بهداشت، شهرک امام خمینی، بازار آهن و کوی فردوس تشکیل شده‌است.

نکته مهمی که در این نظرسنجی به آن توجه شده، آن است که میان پارامتر رضایت از زندگی در شهر و محله و میزان تحصیلات شهروندان ارتباط مستقیمی وجود دارد. به این معنا که شهروندان با تحصیلات کارشناسی و بالاتر میزان رضایت بیشتری را از محله سکونت وشهر خود ابراز کرده‌اند و در مقابل کمترین میزان رضایت از محله سکونت به افراد با تحصیلات کمتر از دیپلم تعلق دارد. یکی دیگر از نکات جالب توجه در این نظرسنجی نیز تفاوت سطح رضایت از زندگی در یک محله میان افراد متاهل و مجرد است. این نظرسنجی نشان می‌دهد افراد مجرد به‌طور کلی احساس رضایت بیشتری از محله‌ای که در آن زندگی می‌کنند، دارند تا افراد متاهل. آیا شما هم جزو آن دسته از شهروندان تهرانی هستید که از محله و منطقه سکونتی خود احساس رضایت دارند یا آنکه ترجیح می‌دهید در اولین فرصت به محله دیگری نقل مکان کنید؟