عبور موفق سامسونگ از بحران S7

دستاوردهای سامسونگ به‌خصوص به این دلیل اهمیت داشت که این شرکت پیش از آن بر نیمه‌رساناها و لوازم خانگی متمرکز بود. در واقع، وقتی سامسونگ اولین بار تصمیم گرفت وارد کسب‌وکار گوشی تلفن همراه شود، کارشناسان این اقدام را جسورانه و پرریسک می‌دانستند. اما در کمال تعجب دیدند که ورود سامسونگ به این بازار موفقیتی خارق‌العاده بود و در رشد سودآوری و اعتبار برند آن تاثیر زیادی داشت.  اما در اوت ۲۰۱۶ نقطه عطف دیگری برای سامسونگ رقم خورد و بزرگ‌ترین بحران تاریخ برای این شرکت پیش آمد. گوشی‌های گلکسی نوت ۷ S که بعد از ورود به بازار با استقبال خوبی مواجه شده بودند، پس از مدتی به دلیل نقص باتری در دست مشتریان منفجر می‌شدند. اخبار و تصاویر این اتفاق سریع در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و کابوسی برای روابط عمومی شرکت به وجود آورد که به فراخوان جمع‌آوری تعداد ۵/ ۲ میلیون گوشی در سراسر دنیا منجر شد و مهندسان را با یک چالش فنی بزرگ برای ریشه‌یابی دلیل این موضوع مواجه کرد.  شرایط وقتی بدتر شد که چند شرکت هواپیمایی استفاده از ۷ S را در هواپیما ممنوع اعلام کردند. سود سه ماهه سوم ۲۰۱۶ سامسونگ ۳۰ درصد افت کرد، به اضافه اینکه جمع‌آوری گوشی‌ها‌ و کاهش فروش و خدشه‌دار شدن اعتبار، هزینه‌های هنگفتی روی دست شرکت گذاشت.

بیرون آمدن از آتش

بازار گوشی موبایل به شدت رقابتی است که باعث می‌شود شرکت‌های بزرگ این صنعت رقابت فنی تنگاتنگی با هم داشته باشند. این موضوع باعث شد سامسونگ تلاش کند گوشی ۷ S را در رقابت با اپل سریع وارد بازار کند و در نتیجه نتوانست ارزیابی‌های دقیق فنی روی این گوشی انجام دهد، اما سامسونگ بعد از این ورود ناموفق، سعی کرد اثرات کوتاه مدت و میان‌ مدت بحران را به خوبی مدیریت کند و شفاف و صادقانه با مشتری ارتباط برقرار کرد. این رفتار باعث شد سامسونگ بتواند در سال ۲۰۱۷ دوباره احیا شود و اعتبار خود را در میان مشتریان‌ بازیابی کند و بار دیگر در رقابت تنگاتنگ با محصولات اپل قرار بگیرد.

همچنین این بحران باعث شد سامسونگ روش خود را در تولید مدل‌های جدید تغییر دهد، نسبت به مسائل ایمنی گوشی‌های خود هوشیارتر باشد و تمرکز استراتژیک بیشتری بر طراحی داشته باشد. این شرکت همچنان سرسختانه بر ارائه بهترین سختافزار گوشی تاکید دارد و در ضمن تضمین می‌کند که نسل جدید گوشی‌هایش در رقابت نرم‌افزار دیجیتال هم پیشتاز است.  بحران گوشی ۷ S داروی تلخی بود که سامسونگ مجبور شد آن را ببلعد، اما خیلی سریع با تغییر استراتژی برای غلبه بر ناکامی اولیه و شناسایی دلایل شکست، توانست انعطاف کسب‌وکارش را برای آینده افزایش دهد.