آموزش و پرورش و کسری 2هزارو500 میلیاردی

ندا گنجی

عکس: مرتضی الماسی

نمایندگان مجلس در اولین جلسه خود در سال ۸۷ میزبانی چندتن از وزرا را برعهده داشتند تا به این ترتیب مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی این وزارتخانه‌ها مطرح شود. در این میان، علی احمدی،‌ وزیر آموزش و پرورش نیز میهمان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بود که مطالبات فرهنگیان، به عنوان یکی از موضوعات مهم بررسی شد.علی عباسپور تهرانی‌فرد، رییس‌ کمیسیون آموزش و تحقیقات در این خصوص گفت: «یکی از مباحث مطرح شده در این جلسه مطالبات فرهنگیان بود، از این رو که کسری بودجه هزار میلیاردی آموزش و پرورش که از سال ۸۶ به امسال منتقل شده، پرداخت مطالبات فرهنگیان را به تاخیر می‌اندازد؛ به طوری که این مطالبات که شامل پاداش فرهنگیان مناطق محروم و حق‌التدریس‌ها می‌شود، هنوز پرداخت نشده است. به علاوه با وجود کسری یک‌هزار و پانصد میلیارد تومانی بودجه سال ۸۷ آموزش و پرورش، این وزارتخانه را با کسری بالغ بر ۲هزار و پانصد میلیاردتومان مواجه خواهد کرد.»

مطالبات معلمان وصرفه‌جویی

عباسپور می‌افزاید: با این همه دولت کسری بودجه آموزش و پرورش را قبول ندارد و نسبت به این امر تاکید دارد که وزارت آموزش و پرورش باید صرفه‌جویی کند. این در حالی است که این کسری‌ها به‌نوعی مطالبات فرهنگیان است و حتی گاهی اضافه‌کاری معلمان هم پرداخت نشده است و با وجود آنکه هر سال بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال‌های قبل خود چندبرابر می‌شود، باز هم شاهدیم که این وزارتخانه با کسری مواجه است.عباسپور تاکید می‌کند در این شرایط فرهنگیانی نیز در این سیستم وجود دارند که به صورت مازاد فعالیت می‌کنند که نه تنها از خدمات آنها استفاده‌ای نمی‌شود؛ بلکه حقوق هم دریافت می‌کنند.

عیدی به فرهنگیان

در اواسط هفته گذشته روی خروجی یکی از سایت‌‌های غیررسمی خبری قرار گرفت باعنوان «عیدی آموزش‌ و پرورش به فرهنگیان» که این خبر که به تعدیل نیروهای حق‌التدریس اشاره داشت، با رنگ و لعابی که به آن بخشیده بودند، موجبات نگرانی نیروهای حق‌التدریس را فراهم آورده بود. تا جایی که چند روز پس از انتشار این خبر رییس آموزش و پرورش استان تهران اولین کسی بود که نسبت به این خبر واکنش نشان داد و با اظهاراتش این خبر را به سوی دیگری هدایت کرد. او گفت: «عملکرد ریالی حق‌التدریس پایتخت به صورت میانگین تا ۴۵‌درصد کاهش می‌یابد.» بنابر این از اظهارات علی یزدانی این‌چنین بر می‌آید که تغییری در تعداد نیروهای حق‌التدریس به وجود نخواهد آمد و این کاهش در میزان حق‌الزحمه آنها اعمال خواهد شد. بی‌گمان این اقدام در جهت صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع باشد؛ چرا که یزدانی در ادامه افزود: «اگر تدابیر درستی در زمینه استفاده بهینه از امکانات آموزش و پرورش اندیشیده شود، این دستگاه با بسیاری از مشکلات اعم از فقدان تقاضا در نیروی انسانی و کسری بودجه مواجه نخواهد شد.