گروه تاریخ اقتصاد - یازدهم سپتامبر1823 سالروز درگذشت «دیوید ریکاردو» اقتصاددان انگلیسی است که از تاثیرگذارترین اقتصاددان کلاسیک بود و نظریه‌های متعددی ارائه داده است.
دیوید ریکاردو یک فعال حوزه اقتصاد سیاسی بود که در روز 18 آوریل سال 1772 میلادی در لندن متولد شد. او عضوی از پارلمان انگلیس، یک بازرگان موفق و یک فعال بازار مالی و از دلالان بازار سهام بود و فعالیت گسترده وی در حوزه اقتصاد و سیاست سبب شد تا این اقتصاددان برجسته را پدر نظری علم اقتصاد سیاسی کلاسیک بدانند.از مهم‌ترین نظریه‌های ارائه‌شده توسط وی، نظریه تجارت بین‌الملل و قانون مزیت نسبی بود که تحول بزرگی را در علم اقتصاد ایجاد کرد. دیدگاه کلی وی در مورد تجارت را می‌توان در این جمله کوتاه که خود در سال‌های انتهایی زندگی‌اش گفته خلاصه کرد: «تجارت یا تبادل کالا و سهام بین دو گروه یا دو کشور خاص منافع زیادی برای هر دو طرف دارد، حتی اگر یک طرف معامله کشوری ثروتمند یا فردی توانمند و با‌مهارت باشد که کارآیی و راندمان فعالیت اقتصادی‌اش بیشتر از طرف دیگر باشد، ولی مادامی که این تبادل براساس مزیت نسبی صورت بگیرد می‌تواند برای هر دو طرف سودآور باشد.»
این اقتصاددان برجسته دنیا زندگی کوتاهی داشت و در سن ۵۱ سالگی از دنیا رفت ولی در همین سال‌ها توانست کتاب‌ها و مقالات زیادی منتشر کند که تاکنون هم در محافل اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد ازجمله در سال ۱۸۱۷ میلادی کتابی در حمایت از منافع اقتصادی تجارت آزاد و اثرات مثبت آن بر اقتصاد منتشر کرد که «اصول اقتصاد سیاسی و مالیات‌ستانی» نام دارد. قانون «نزولی بودن بازدهی‌نهایی» و نظریه «بهره‌مالکانه» ازدیگر دیدگاه‌های تاثیرگذار او بوده‌اند.


قیمت جهانی کره افزایش یافت
قیمت جهانی کره در یک تن، صد و چهل دلار افزایش یافت و این افزایش قیمت در بازار کره ایران نیز اثر گذاشته است. بازار پنیر نیز از یک هفته پیش شیرین شده، ولی قیمت آن در داخل و خارج تغییر نکرده است.اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی اعلام کرد که قیمت کره عمده فروشی کیلویی هشت ریال افزایش یافته و در حال حاضر کره در عمده فروشی‌ها کیلویی یکصد و ده ریال و در خرده‌فروشی‌ها کیلویی یکصد و پنجاه ریال به فروش می‌رسد.
روزنامه اطلاعات، ۱۸ شهریور ۱۳۵۲


لیره انگلیس در بازار دو ریال سقوط کرد
لیره انگلیس امروز ۲ ریال سقوط کرد و نرخ رسمی این ارز از ۱۶۶/۶۰ ریال به ۱۶۴/۴۰ ریال رسید.قیمت لیره انگلیسی در بازار آزاد نیز دو ریال تقلیل یافت و از ۱۷۷ ریال به ۱۷۵ ریال پایین آمد.به‌دنبال سقوط لیره، موقعیت دلار آمریکا در بازار آزاد ارز‌ها، محکم شد و این ارز برای اولین‌بار بالای ۵۰/۷۱ ریال و تا ۷۵/۷۱ ریال فروخته شد.در بازار گفته می‌شود خرید دلار توسط دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا که رهسپار محل تحصیل خود هستند در افزایش قیمت دلار موثر بوده است.امروز مارک آلمان غربی نیز افزایش یافت و تا ۲۹ ریال فروخته شد.همچنین فرانک سوئیس تا ۷۵/۲۳ ریال و فرانک فرانسه تا ۷۵/۱۶ ریال بالا رفت حال آنکه در اوایل هفته گذشته به ترتیب از ۶۰/۲۳ و ۵/۱۶ ریال بیشتر نبود.بازار مسکوکات طلا نیز در دو روز اخیر داغ بود و امروز پهلوی طلا به بالای ۱۹۶ تومان رسید، نیم پهلوی ۹۸ و ربع پهلوی ۴۸ تومان بود.
روزنامه اطلاعات، ۱۸ شهریور ۱۳۵۲


۴۶ زن مدیرکل در تشکیلات دولتی
در تشکیلات دولتی ایران تاکنون ۴۶ زن به مقام مدیریت رسیده‌اند، در بین خانم‌های مدیر اکثریت با کسانی است که از تحصیلات دانشگاهی برخوردارند. در میان این ۴۶ بانویی که به مقام مدیریت رسیده‌اند، ۲۶ نفر دارای تحصیلات دانشگاهی هستند که ۸ نفر آنها دارای درجه فوق‌لیسانس و دکترا می‌‌باشند. هیچ‌کدام از مدیران زن دارای تحصیلات قدیمه نیستند، ولی فقط ۲تن دارای گواهینامه ششم ابتدایی می‌باشند. از میان مدیران زن تنها یک نفر دارای فوق‌دیپلم می‌‌باشد و شانزده نفر دیگر دارای گواهینامه دیپلم متوسطه هستند. از چهل و شش مدیر بیش از نصف آنان در استان مرکزی به‌کار اشتغال دارند و در بین استان‌های دیگر استان خراسان با دارا بودن شش مدیر زن بعد از استان مرکزی در مقام دوم قرار دارد، بعد از استان خراسان استان کرمان با دو مدیر زن مقام سوم را دارد.
روزنامه اطلاعات، اواسط شهریور ۱۳۵۲


سازمان بهداشت جهانی به ایران هشدار داد
سازمان بهداشت جهانی به ایران هشدار داد مراقب مرز‌های خود از نظر جلوگیری از سرایت بیماری وبا باشد. یک مقام وزارت بهداری امروز اعلام کرد: دولت ایران برای جلوگیری از انتقال بیماری وبا اقدامات احتیاطی شدیدی به‌عمل آورده و در کلیه مرزهای زمینی و دریایی جنوبی و شرق و غرب کشور مقررات قرنطینه به اجرا گذاشته است. ماموران بهداشتی وزارت بهداری از مسافرانی که از نقاط آلوده به وبا بخواهند وارد ایران شوند، گواهی تلقیح واکسن وبا درخواست می‌کند؛ در صورتی‌که مسافری فاقد این گواهی بوده و مشکوک به نظربرسد در قرنطینه از آنها نگهداری خواهد شد. همین مقام افزود وزارت بهداری از مدت‌ها پیش با اقداماتی برای جلوگیری از ورود بیماری وبا به ایران، مناطق مرزی جنوبی، شرق و غرب را تحت واکسیناسیون عمومی قرار داد و متجاوز از ۳ میلیون نفر از اهالی نقاط مرزی بر علیه وبا واکسینه شدند.
روزنامه اطلاعات،۱۹ شهریور ۱۳۵۲