شرکت نفت سپاهان بزرگ‌ترین صادر کننده روغن پایه در خاورمیانه و شمال آفریقا
پالایشگاه نفت سپاهان بزرگترین و جدیدترین تولیدکننده انواع روانکار در ایران می‌باشد که با توجه به تفکر صادرات محوری، در حال حاضر بزرگترین صادرکننده روغن پایه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می‌شود. آقای جمشید رستم‌پور، مدیر بازرگانی خارجی شرکت نفت سپاهان در گفت‌وگویی اختصاصی ضمن بیان فعالیت‌های جاری صادرات شرکت، برنامه‌های آینده نفت سپاهان جهت ایفای نقش پررنگ‌تر در هدایت جریان تجارت روغن پایه منطقه و محوریت تعیین بهای این فرآورده بر مبنای قیمت تولیدات ایران را تشریح کرده است که در زیر می‌خوانید:

شرکت نفت سپاهان از چه زمانی به بازارهای بین‌المللی راه یافت؟
شرکت نفت سپاهان پس از خصوصی‌سازی در سال 1381 بالطبع مدت زمانی را جهت تثبیت سیستم و رفع مشکلات گذر از بخش دولتی به خصوصی سپری کرد. به تقریب سال 1383 را می‌توان آغاز فعالیت جدی نفت سپاهان در راهیابی به بازارهای بین‌المللی و حرکت به سمت صادرات فرآورده‌های تولیدی برشمرد. از آنجایی‌که پالایشگاه نفت سپاهان با توان بالقوه تولید نزدیک به 400هزار تن روغن پایه و بالغ بر 300هزار تن انواع فرآورده‌های ویژه، پارافین مایع، اسلاک واکس و روغن‌های فرایند، بزرگترین پالایشگاه روغن‌ساز در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب شده و تولیدات آن توانایی جذب کامل توسط بازار داخل را نخواهد داشت، لذا انتخاب محوریت صادرات و حضور در بازارهای جهانی یکی از استراتژیک‌ترین راهکارهای تداوم تولید و تثبیت جایگاه خود در بازار به شدت رقابتی بین المللی به شمار می‌آید.


طی سال‌های 1383 و 1384، شرکت نفت سپاهان با صادرات بیش از 65درصد تولیدات خود بزرگترین صادرکننده فرآورده‌های روغنی در کشور بوده است که به همین دلیل در سال 1383 به‌عنوان صادرکننده برتر کشور انتخاب شد.
عمده صادرات شرکت چیست؟
عمده صادرات شرکت نفت سپاهان را روغن‌پایه با نام تجاری SOC 500 تشکیل می‌دهد که به دلیل کیفیت بالا و تداوم آن، همچنین تسهیل عملیات فروش از وجهه بسیار مناسبی در بازارهای آسیایی برخوردار است. لذا قیمت روغن پایه سپاهان به‌عنوان یکی از مبناهای تعیین قیمت روغن پایه در این منطقه شناخته شده و نسبت به رقبای دیگر عموما دارای تفاوت قیمت می‌باشد.


روغن پایه از مخازن شرکت در چه بنادری تحویل می‌شود؟
در حال حاضر عملیات تحویل روغن پایه از مخازن شرکت در بندر بوشهر صورت می‌گیرد که با توجه به درخواست‌های مشتریان، از ماه جاری امکان تحویل سفارش‌ها از بندرعباس نیز میسر شده است. همچنین نفت سپاهان به منظور پاسخگویی به نیاز طیف گسترده‌تری از متقاضیان در صدد ایجاد تسهیلاتی برای تحویل روغن پایه و سایر درخواست‌ها به‌صورت C F است.


چه محصولات دیگری را صادر می‌کنید؟
صادرات فرآورده‌های دیگر به‌طور پراکنده در سالیان گذشته انجام می‌گرفته، معذلک به‌صورت جدی و از سال میلادی جاری، نفت سپاهان با هدف کسب سهم بازار در روانکارهای آماده و نهایی و راهیابی نام تجاری به خارج از مرزها، صادرات روغن موتور و ضدیخ را در برنامه کاری خود قرار داده است.
در این راستا و به منظور بررسی بازار تاکنون چندین محموله نیز به مشتریان تحویل شده که با استقبال بسیار مناسب متقاضیان روبه‌رو شده است.
فرآیند انتقال روغن پایه به بندر بوشهر و بندرعباس سالانه بالغ بر 10هزار تانک را شامل می‌شود که این رقم سهم بسزایی را در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مبادی و توسعه ایفا می‌کند.


کیفیت محصولات شرکت در چه سطحی است؟
شرکت نفت سپاهان جایگاه فعلی خود را در زمینه کیفیت محصولات مرهون توجه مجموعه عوامل دست‌اندرکار عملیات تولید، انتقال و نظارت کیفی است. دریافت گواهینامه بین‌المللی تضمین کیفیت۹۰۰۲- ISO۹۰۰۱ این شرکت را ملزم ساخته که کلیه فرآیندهای تولید و عرضه محصولات خود را تحت نظارت سیستم‌های تضمین کیفی قرار دهد. در این راستا علاوه بر انجام آزمایش‌های فیزیکی و شیمیایی لازم در پالایشگاه شرکت نفت سپاهان با تجهیز پایانه بوشهر به یک آزمایشگاه مجهز برای تست‌های معمول روغن حداکثر کنترل را قبل از تحویل سفارش به مشتریان اعمال می‌کنند.


محصولات سپاهان در چه حجم‌هایی بسته‌بندی و ارائه می‌شود؟
در‌حال‌حاضر تحویل روغن پایه نفت سپاهان به صورت فله (بالک) است. توانایی عرضه به صورت سایر بسته‌بندی‌ها از قبیل بشکه و فلکسی تانک نیز وجود دارد. در زمینه ضدیخ بسته‌بندی‌های صادراتی ظروف 1، 5/2و 4 لیتری و نیز بشکه بوده و برای روغن‌های موتور و صنعتی امکان تامین بسته‌بندی‌های 1، 4، 5، 20 و 208 لیتری فراهم است.


نفت سپاهان در زمینه صادرات نسبت به رقبای خود در چه جایگاهی قرار دارد؟
صادرات بالغ بر ۲۲۰هزار تن روغن پایه در سال گذشته که رقمی در حدود ۶۵درصد کل تولیدات این محصول را شامل می‌شد، شرکت نفت سپاهان را در جایگاه نخست برترین صادرکننده در بین شرکت‌های مشابه داخل قرار می‌دهد. به گونه‌ای که فاصله آن با شرکت دوم بالغ بر ۱۰۰هزار تن می‌باشد.شرکت نفت سپاهان به‌رغم تقاضای بالای مشتریان بین‌المللی برای تولیدات خود، احترام به مصرف‌کنندگان داخلی و تامین نیاز بازار کشورمان را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و مازاد تولیدات پالایشگاه و فرآورده‌های حاصل از برنامه‌های افزایش ظرفیت را به امر صادرات اختصاص می‌دهد.


برنامه‌های بلندمدت شرکت در زمینه بین‌المللی چیست؟
یکی از اهداف بلندمدت نفت سپاهان ارتقای نام تجاری روغن پایه SOC 500 به فهرست 10 نام تجاری برتر روغن پایه‌های جهانی از قبیل Yubase و Ultra S است.
با توجه به کیفیت مطلوب روغن پایه شرکت نفت سپاهان، حضور در بازارهای کشورهای صنعتی و تراز اول جهان در دستور کار قرار دارد. به همین منظور، مقدمات صادرات نخستین محموله روغن پایه به صورت بسته‌بندی بشکه‌ای به اروپا فراهم شده که تا ماه آینده اجرایی خواهد شد.


زمان عملیات فروش صادراتی شرکت چقدر است؟
عملیات فروش صادراتی شرکت نفت سپاهان بنابر اذعان خریداران در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌گیرد. از هنگام وصول درخواست خریدار، تمامی مراحل اعلام قیمت تا تحویل سفارش به متقاضی بدون احتساب مدت زمان لازم برای امور بانکی حداکثر 72ساعت به طول می‌انجامد.