گروه بورس- محبوبه مغانی: در حالی اول جولای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران آغاز شد که قرار بود، سوم جولای اولین نشست کارشناسی ایران با 1+5 در استانبول برگزار شود.

این مساله سبب شد تا چند روز قبل از شروع تحریم‌ها جلیلی طی نامه‌ای به مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به ادامه‌دار بودن روند مذاکرات، به غرب هشدار دهد تا از به ‌کارگیری ابزارهای نامشروع در قبال ایران پرهیز کند.
همچنین 220 نماینده مجلس طی بیانیه‌ای، تحریم‌های نفتی اروپا علیه ایران را غیرمنطقی، غیرقانونی و خارج از مصوبات شورای امنیت سازمان ملل اعلام و تاکید کردند که تصمیم اتحادیه اروپا دشمنی با ملت بزرگ با ایران تلقی می‌شود.
اگرچه کاترین‌اشتون نیز بیکار ننشست و به انتظار جامعه بین‌المللی از تهران برای برداشتن قدم‌های مشخص اشاره و ادعا کرد که ایران باید در مورد صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای خود اعتمادسازی کند؛ این مساله در داخل کشور بازار سکه و ارز را رونق بخشید و به شمار سرمایه گذاری‌های سکه افزود، به طوری که هجوم سرمایه‌گذاری‌ها برای سکه سبب شد تا بهمنی رییس بانک مرکزی به سرمایه‌گذاران هشدار دهد که در بازار سکه و ارز سرمایه‌گذاری نکنند.
وی برای آرام کردن بازار ملتهب سکه پا را فراتر نهاد و اعلام کرد که این بانک آمادگی دارد تا در اجرای طرح پیش فروش سکه به میزان لازم، سکه عرضه کند و در برابر تقاضاهای روز افزون مژده داد که توزیع 2/2 میلیون سکه در دوم مرداد ماه می‌تواند زودتر از موعد مقرر صورت گیرد.
با این حال چهار عضو اقتصادی کابینه دهم (وزرای اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، نفت و رییس کل بانک مرکزی) برای مقابله با تحریم‌های جدید غرب، جلسه ویژه‌ای را برگزار کردند تا پس از آن به وجود ذخایر ارزی ۱۵۰ میلیارد دلاری برای مقابله با تحریم‌ها اشاره کنند و اینکه دولت برای پشتیبانی از بازار کالاهای اساسی و واردات مواد اولیه نرخ مرجع ارز را در همان ۱۲۲۶ ریال تثبیت خواهد کرد. بماند که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز بیکار ننشست و به منظور ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور از تهیه یک بسته اقتصادی در مجلس خبر داد.
بسته‌ای که در آن با دسته‌بندی کالاها به کالاهای اساسی، واسطه‌ای و لوکس، ارز نیز از سه نرخ مجزا برخوردار خواهد شد. در این تقسیم‌بندی در مرحله اول برای واردات همه کالاهای اساسی نرخ مرجع 1226 تومانی در نظر گرفته شده است.
اما در قاره سبز رییس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که این بانک نرخ بهره پایه (تسهیلات) را از یک درصد به ۷۵/۰ درصد کاهش داد.
همچنین در پی کاهش شاخص‌های اعتماد تجاری و مصرف‌کننده منطقه یورو که برای سومین ماه متوالی رخ داد، در کنار کاهش انتظارات از اقتصاد فرانسه به دنبال افزایش هفت درصدی حراج اوراق 10ساله، سبب شد تا رهبران اروپا توافق کنند؛ کشورهای عضو اتحادیه اروپا که از قوانین بودجه‌ای تبعیت می‌کنند، می‌توانند از طرح‌های کمک مالی بهره‌مند شوند.
در هفته سپری شده و در انگلیس (کشوری که به رغم عضویت در اتحادیه اروپا، از واحد یکپارچه پولی یورو به طور کامل تبعیت نمی‌کند) نرخ بهره بدون هیچ گونه تغییری در همان رقم ۵/۰ درصد باقی ماند.
اما نزدیک به 100 نفر از نمایندگان حزب محافظه‌کار طی نامه‌ای به دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس خواستار برگزاری همه‌پرسی بین سال‌های 2015 تا 2020 درخصوص ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا یا خروج آن شدند. در همین حال اعلام شاخص 7/49 واحدی تولیدات صنعتی آمریکا در هفته گذشته احتمالا فدرال رزرو را بر آن خواهد داشت، تا برنامه حمایتی QE3 را اعلام کند. اگرچه از سوی منابع رسمی این کشور اعلام شده است که رشد اقتصادی آمریکا در 3 ماهه نخست سال 2012 برابر با 9/1 درصد بوده است.
در آسیا نیز با کاهش ۲/۰ درصدی میزان تولیدات صنعتی چین، این کشور برای دومین بار در ماه جاری نرخ بهره خود را برای ایجاد تحرک اقتصادی کاهش داد. حال آنکه همه این تحولات سیاسی و اقتصادی سبب شد تا بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا برای تحویل در ماه اوت با سی و هفت سنت کاهش به هشتاد و شش دلار و هشتاد و پنج سنت برسد.
در چنین فضایی دلار آمریکا نیز در ایران از افت 5/1 درصدی برخوردار شد. همچنین یورو نیز از افت 9/0 درصدی برخوردار شد. افزون بر این، طی هفته سپری شده قیمت اونس جهانی طلا هم از رشد 2/1 درصدی برخوردار شد و در ایران این اتفاق قیمت هر گرم طلای 18 عیار را 2/1 درصد کاهش داد. در این میان بورس اوراق بهادار تهران شاهد افت 477 واحدی شاخص کل خود بود.
به طوری که حجم و ارزش معاملات در بورس تهران طی هفته منتهی به چهاردهم تیرماه جاری به ترتیب با افت ۱۷ و ۲۳ درصدی مواجه شد.
قرار گرفتن صنعت فلزات اساسی در میان 5 صنعت مورد توجه بورس در پی رشد قیمتی فلزات رنگین صورت گرفت، به طوری که ظرف یک هفته گذشته مس 2 درصد، شمش روی 2 درصد و سرب هم 9/5 درصد افزایش نرخ را تجربه کردند.
اما طی هفته سپری شده بازار مسکن همچنان شاهد بی تحرکی در معاملات بود، حال آنکه برای ثبات اجاره‌بها در کشور و تهران، علاوه بر افتتاح ۵۶ هزار واحد مسکونی مسکن مهر در استان تهران، مصوبه ساخت ۳۰ هزار مسکن در بافت فرسوده تهران با نرخ سود ۹ درصد هم ابلاغ شد.
افزون بر این، طی هفته یادشده در مجمع عمومی عادی سالانه گل‌گهر نیز اعلام شد که برای حمایت از صنایع فعلا افزایش بهره مالکانه اعمال نخواهد شد، ضمن اینکه بهره‌برداری از معدن‌گهر‌زمین نیز تا 2 سال دیگر به شرکت گهرزمین واگذار ‌خواهد شد.