شگفتی بورس از اطلاعیه «خصوصی‌سازی»

دنیای اقتصاد- سازمان خصوصی‌سازی سهام فولاد مبارکه اصفهان را به صورت چهار بلوک ۷۹۰میلیون سهمی (پنج درصد کل سهام) فردا و پس فردا در بورس عرضه می‌‌کند؛ سهام این شرکت به صورت یکجا و به شکل ۲۰درصد نقد و ۸۰درصد اقساط با قیمت هر سهم ۳۹۰۰ریال به خریداران عرضه خواهد شد. از فردا آغاز می‌شود

موج خصوصی سازی ۱۳۲۷میلیارد تومانی در بازار

معاون سازمان خصوصی سازی: حداقل سه بلوک ۳۰۸میلیارد تومانی مشتری دارد

گروه بورس- مجید اسکندری: سازمان خصوصی‌سازی سهام فولاد مبارکه اصفهان را به صورت چهار بلوک ۷۹۰میلیون سهمی (پنج درصد کل سهام) در روزهای ۲۴، ۲۷، ۲۸ و ۲۹بهمن‌ماه جاری در بورس عرضه می‌‌کند.

سهام این شرکت به صورت یکجا و به شکل ۲۰درصد نقد و ۸۰درصد اقساط با قیمت هر سهم ۳۹۰۰ریال به خریداران عرضه خواهد شد.

ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری هر بلوک مبلغ ۳۰۸۱میلیارد ریال است و خریداران باید برای انجام معامله برای هر بلوک مبلغ ۹۲میلیارد و ۴۳۰میلیون ریال به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار واریز کنند.همچنین این سازمان در پایان ماه جاری یعنی ۳۰بهمن‌ماه، اقدام به عرضه یک بلوک ۴۰درصدی ایرالکو خواهد کرد. براین اساس، تعداد ۶۶میلیون سهم این شرکت به ارزش ۹۴۷میلیارد و ۷۶۰میلیون ریال به قیمت پایه هر سهم ۱۴۳۶۰ریال عرضه خواهد شد و خریداران باید برای انجام این معامله مبلغ ۲۸میلیارد و ۴۳۲میلیون و ۸۰۰هزار ریال به عنوان سپرده‌ واریز کند.

بالای ۹۰درصد روی فروش حساب کنید

علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس در این زمینه عصر دیروز به خبرنگار ما گفت: به احتمال قوی (بالای ۹۰درصد) بلوک‌های فولاد مبارکه در زمان مشخص شده به فروش خواهد رسید.

وی افزود: تاکنون تعداد ۷ تا ۸ خریدار داخلی برای خرید این بلوک‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که امکان دارد به صورت انفرادی یا در قالب کنسرسیوم اقدام به خرید کنند.

هنوز سپرده واریز نشده

مدیرعامل شرکت بورس درباره واریز سپرده انجام معامله گفت: تاکنون هیچ سپرده‌ای به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز نشده، البته ما نیز انتظار نداریم تا بعد از ظهر سه‌شنبه سپرده‌ای واریز شود و گاهی اوقات، متقاضیان صبح روز انجام معامله، اقدام به واریز کردن مبلغ مورد نظر می‌کنند.

معاون سازمان خصوصی سازی چه می‌گوید

همچنین مهدی عقدایی، معاون امور واگذاری سازمان خصوصی‌سازی درباره این واگذاری‌ها گفت: پیش‌بینی می‌شود حداقل سه بلوک فولاد مبارکه به فروش برسد. وی درباره عرضه بلوک ۴۰درصدی ایرالکو گفت: در حال حاضر دو خریدار داخلی برای خرید این بلوک، تمایل خود را عنوان کرده‌اند.

پیش از این سهام فولاد مبارکه در دو مرحله (مرحله اول در ۴/۹/۸۶ و مرحله دوم در ۷/۹/۸۶) عرضه شد. به این صورت که ابتدا ۲۰درصد سهام آن به صورت نقدی و در مرحله بعد به صورت ۴بلوک ۵درصدی به صورت نقد عرضه شد، اما با استقبال مواجه نشد. نبود نقدینگی لازم برای خرید این بلوک که ارزش پایه آن بیش از ۱۲۳۲میلیارد تومان بود، در مرحله اول و نیز در مرحله دوم که ارزش هر بلوک ۳۰۸میلیارد تومان بود، از دلایل این کم‌اقبالی بود. شاهد این مدعا معامله بلوک ۲۰درصدی ملی مس در مهر ماه به ارزش یک‌هزار میلیارد تومان با شرایط پرداخت ۲۰درصد نقد (۲۰۰میلیارد تومان) است که وجه ۲۰۰میلیارد تومانی این معامله پس از تشکیل یک کنسرسیوم مرکب از چندین شرکت شبه‌دولتی و خصوصی تامین شد از دلایل دیگر عدم خریداری بلوک فولاد مبارکه امیدواری خریداران احتمالی به تسهیل شرایط عرضه بلوک‌های فولاد بود که این مورد با تسهیل شرایط پرداخت به صورت ۲۰درصد نقد و ۸۰درصد اقساط محقق شد. یادآور می‌شود در هر سه مرحله قیمت پایه سهام مبلغ ۳۹۰۰ریال اعلام شده است.

جلسه ویژه

به گزارش فارس، عرضه سهام فولاد مبارکه از طریق شرکت‌های کارگزاری بانک ملی، رضوی، بانک صادرات و بانک ملت صورت می‌گیرد و قرار است امروز کارگزاران بانک ملی، رضوی و بانک صادرات جلسه معارفه‌ای با حضور مدیران برخی از شرکت‌های کارگزاری و سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه برگزار کنند. براساس این گزارش در جلسه یادشده آخرین وضعیت فولاد مبارکه و آینده سرمایه‌گذاری در این شرکت مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

کل سهام وثیقه دولت باقی می‌ماند

طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی با توجه به اقساطی بودن معامله، کل اوراق سهام تا پرداخت کامل بهای آن، نزد فروشنده به عنوان وثیقه باقی مانده و خریداران در صورت احراز شرایط براساس دستورالعمل ماده ۹ آیین‌نامه بند «و» ماده ۱۴ قانون برنامه سوم توسعه، از تخفیفات مورد نظر برخوردار می‌شوند.

پس‌لرزه‌های خصوصی‌سازی در بازار

سازمان خصوصی‌سازی همچنین اعلام کرده است: در صورتی که بلوک‌های سهام فولاد مبارکه یا ایرالکو در قالب کنسرسیوم خریداری شود، بابت بخش اقساطی، هر یک از خریداران به نسبت سهم خود، اسناد تضمینی ارائه خواهند کرد و نیازی به ظهرنویسی اسناد تضمینی دیگر اعضای کنسرسیوم نیست. همچنین مهلت پرداخت مبلغ نقدی معامله حداکثر ۳۰روز پس از انجام معامله است.کارشناسان بر این عقیده‌اند که بار دیگر بورس تهران در خدمت سیاست خصوصی‌سازی دولت قرار گرفته و تکانه‌های عرضه و خرید سهام بلوکی دولت در بازار لمس خواهد شد.