ایران بورس- بورس لندن در نظر دارد به منظور افزایش رقابت در خدمات تسویه وجوه سامانه معاملاتی جدیدی را معرفی کند.

بر اساس این گزارش انتظار می‌رود علاوه بر شرکت مالی LCH که در حال حاضر تنها شرکت سپرده‌گذاری تسویه وجوه فعلی بازار انگلستان است، حداقل ۴ شرکت سپرده‌گذاری دیگر وارد بازار شوند. سیستم هدایتگر X-TRM با انجام اقدامات تطبیقی دو طرفه بین شرکت‌های سپرده‌گذاری، رقابت بین آنها را افزایش خواهد داد. علاوه بر این، خدمات این هدایتگر، شبکه‌ای را برای معامله‌گران بورس لندن در سطح بورس فراهم خواهد کرد که امکان انجام تسویه معاملات الکترونیک (SETS) را برای کاربران با هزینه کمتر میسر می‌سازد.

بنا به گفته نیک استاکفیلد مدیر استراتژی عملیات پس از معامله، هدف از تدوین مقررات تسویه و پایاپای اتحادیه اروپا که توسط مک‌کریوی عضو هیات اروپایی ارائه شده است، فراهم کردن محیط رقابتی برای فعالیت‌های پس از معاملات است، این جریان در بازارهای ما از زمانی شکل گرفت که حرکت به سمت افزایش رقابت، موجب کاهش کارمزد تسویه تا سطح ۷۵درصد برای مشتریان عمده شد. اکنون برنامه‌هایی برای ایجاد حداقل ۵ شرکت سپرده‌گذاری تسویه وجوه در حال اجرا است.

این گزارش می‌افزاید که سیستم X-TRM، ساز و کار ساده‌ای را به منظور هدایت معاملات به سمت شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی و از طریق کارآمد کردن عملیات حجیم، پرهزینه و وقت‌گیر و نیز اقدامات تطبیقی را در ظرف مدت کوتاهی، فراهم می‌کند.

از جمله دستاوردهای دیگر سیستم X-TRM توانایی فراهم آوردن خدمات شبکه‌ای پس از معاملات در سطح بورس است در ضمن انتظار می‌رود که با استفاده از هدایتگر X-TRM بتوان خدماتی را ارائه کرد که موجب کاهش هزینه پس از معاملات کاربران تا حدود ۳۵درصد (سالانه حداقل ۲۵میلیون پوند) شود. سیستم هدایتگر X-TRM که توسط شرکت مونته تیتولی (Monte Titoli) اجرا می‌شود، خدمات پس از معاملات، شبکه تسویه و پایاپای رقابتی را در چند بازار ایتالیا ارائه می‌کند. این سیستم همچنین اساس فضای پس از معاملات (خدمات تسویه و پایاپای) ایتالیا را شکل می‌دهد. به طوری که اتحادیه اروپا آن را به عنوان کاراترین شبکه هدایتگر در اروپا شناخته است. بورس لندن در نظر دارد تا اواخر سال‌جاری این هدایتگر را در بازار انگلستان راه‌اندازی کند.