در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران شاخص‌های سهامی در مدار نزولی قرارگرفتند. شاخص‌کل بورس، با افت ۱.۱۳درصدی همراه شد و مجددا کانال ۲‌میلیون و ۱۰۰‌هزار‌واحدی را از دست داد. شاخص هموزن نیز با افت ۰.۸۹‌درصدی همراه شد و به ۶۹۰‌هزار و ۲۵۹واحد رسید. شاخص‌کل فرابورس نیز با افت ۰.۶۵‌درصدی همراه شد. به‌رغم رشد قیمت‌ها در بازارهای موازی، بازدهی شاخص‌های سهامی از ابتدای سال‌همچنان در محدوده منفی قرار دارد و بورس جاماندگی عجیبی را نسبت به دیگر بازارها تجربه می‌کند. در سال‌۹۷ نیز بورس نسبت به دیگر بازارها دچار جاماندگی شبیه به دوره کنونی شد که بعدا با رشد بازار در سال‌های ۹۸ و ۹۹ این جاماندگی جبران شد. در نیمه دوم سال‌۱۴۰۱ نیز بازار نسبت به دلار و تورم عمومی جامعه دچار جاماندگی شده بود که در ادامه مسیر و با افزایش قیمت‌ها از آبان ۱۴۰۱ تا اردیبهشت ۱۴۰۲، جاماندگی بازار جبران شد.

خطای سیاستگذار بورسی؟

در گزارش پانزدهم مهرماه «دنیای‌اقتصاد» تحت‌عنوان مرهم زخم‌های بورس اشاره‌شده بود که در حال‌حاضر فعالان بازار سهام راهکارهای مختلفی را برای برون‌‌‌‌‌‌‌‌رفت بورس از شرایط قمر در عقرب فعلی عنوان می‌کنند. واقعیت امر این است که فارغ از همه این راهکارها و نحوه اعمال آنها، بازار سهام در شرایط خطیر فعلی تحت‌فشار ریسک حوادث منطقه‌ای و خاورمیانه قرار دارد و انتظار صعود قیمت‌ها در بورس تهران در شرایط فعلی دور از ذهن به‌نظر می‌رسد و با منطق شرایط کنونی تطابق و همخوانی ندارد. به‌نظر می‌رسد که دامنه‌نوسان یک‌درصدی کنونی، بهترین نسخه برای بازار کم‌‌‌‌‌‌‌‌رمق و پرریسک این روزها محسوب می‌شود.

بازار فعلا می‌تواند با این دامنه محدود ادامه دهد تا سرنوشت ریسک‌های ملال‌‌‌‌‌‌‌‌آور آن مشخص شود. طبیعتا اگر در شرایط فعلی دامنه‌نوسان به بهانه‌‌‌‌‌‌‌‌هایی نظیر افزایش نقدشوندگی سهام یا روان‌‌‌‌‌‌‌‌شدن معاملات و سایر دلایل، با افزایش همراه شود، نتیجه‌‌‌‌‌‌‌‌ای جز کاهش بیشتر قیمت سهام را در پی نخواهد داشت. پیش‌بینی «دنیای‌اقتصاد» در گزارش پانزدهم مهرماه رنگ واقعیت به خود گرفت و در معاملات دیروز دقیقا همان رویدادهایی که در گزارش فوق‌الذکر نسبت به عواقب آن هشدار داده‌شده بود، به‌وقوع پیوست. واقعیت امر این است که در حال‌حاضر بازار از ضعف در حوزه سیاستگذاری و تصمیم‌گیری رنج می‌برد و حتی با وجود تغییر در راس هرم سازمان بورس نیز بازار نتوانسته به نحواحسن از تبعات این موضوع بهره‌مند شود.

وضعیت نرخ‌های ارز

دلار نیز که در معاملات روز یکشنبه در قیمت ۶۳‌هزار و ۱۵۰‌تومان بسته شده بود، در معاملات دیروز با رشد همراه شد و در هنگام تنظیم این گزارش، دلار در میانه‌های کانال ۶۳‌هزار‌تومان معامله ‌شد. ریسک‌های پابرجای حاکم بر خاورمیانه‌بار دیگر، تنور تقاضا را در بازارهای سفته‌بازانه داغ کرده‌است و در این میان بازار طلا و سکه و بازار ارز در اولویت نخست سرمایه‌گذاران قرارگرفته‌اند. دلار حواله نیز به رشد خود ادامه داد و به ۴۸‌هزار و ۴۷‌تومان رسید. گفتنی است که این نرخ از ابتدای سال‌رشد بیش از ۱۸‌درصدی را تجربه کرده‌است.

روند روبه‌رشد بازار طلا و سکه

در جریان معاملات روز گذشته، سکه رفاه در بورس‌کالا با وجود دامنه‌نوسان ۲‌درصدی، به حوالی ۵۰‌میلیون‌تومان رسید. قیمت پایانی سکه با رشد ۱.۹۴‌درصدی همراه شد و در قیمت ۴۹‌میلیون و ۹۷۲‌هزار‌تومان میان خریداران و فروشندگان دست به‌دست شد. سکه امامی نیز در بازار آزاد که دامنه‌نوسان ندارد، توانست از مرز ۵۰‌میلیون‌تومان عبور کند. نیم‌سکه نیز در بازار آزاد در قیمت ۲۷‌میلیون‌تومان میان خریداران و فروشندگان دست به‌دست شد. ربع سکه نیز به ۱۷‌میلیون و ۸۰۰‌هزار‌تومان رسید. هر‌گرم طلای ۱۸ عیار نیز به ۴‌میلیون و ۱۴۰‌هزار‌تومان رسید. صندوق‌های طلا نیز به‌صورت یکدست سبزپوش بازگشایی شدند و با رشد قیمت همراه شدند. مجموع ارزش معاملات ۱۳ صندوق طلای حاضر در بازار به‌هزار و ۵۸۹‌میلیارد‌تومان رسید. همچنین ۴۲۶‌میلیارد‌ تومان پول حقیقی وارد صندوق‌های طلا شد.