افزایش حجم معاملات طی دو روز اخیر نیز نشان می‌دهد که بازار نسبت به سیاست‌های دولت جدید خوشبین است. نرخ دلار نیما نیز در روزهای اخیر در سطوح بالاتر از ۴۵‌هزار‌تومان تثبیت شد و به‌نظر می‌رسد، مهم‌ترین عاملی که می‌تواند در ۶ ماهه باقی‌مانده از سال‌بیشترین تاثیر مثبت را بر عملکرد شرکت‌ها داشته‌باشد، کاهش فاصله نرخ نیما و بازار آزاد خواهد بود، درحالی‌که برخی سیاست‌های اصلاحی مانند اقدام در جهت کاهش ناترازی انرژی در بلندمدت می‌تواند بر بازار سرمایه تاثیر مثبت داشته باشد اما تصمیمات پولی و ارزی، در کوتاه‌مدت اثر خود را در بازار سرمایه‌بر سودآوری شرکت‌ها نشان می‌دهند و می‌توانند P/E آینده‌نگر بازار سرمایه را در یک سال‌آتی افزایش دهند. بنابراین با توجه به موارد مذکور، در نیمه دوم سال‌جاری از نظر حجم و ارزش معاملات در بازار سرمایه، عملکرد بهتری نسبت به نیمه اول سال‌جاری شاهد خواهیم بود و این امر کمک می‌کند تا بخشی از اعتماد از بین‌رفته سرمایه‌گذاران، فعالان بازار سرمایه و عامه مردم به این بازار بازگردانده شود.

پرتفوی مطلوب سرمایه‌گذاری برای فعالان بازار سرمایه

در شرایط فعلی انواع ابزارها و دارایی‌های مالی برای پوشش‌ریسک و اتخاذ تصمیم‌های سرمایه‌گذاری متناسب، ترجیحات متنوع و ذائقه‌‌‌‌‌‌‌های مختلف سرمایه‌گذاران وجود دارد. این ابزارها با تنوعی که کلاس‌های دارایی متفاوت با امکانات متعدد مدیریت ریسک دارند، باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران بتوانند علاوه‌بر پوشش‌ریسک‌های خود، بازدهی قابل‌قبولی را هم داشته باشند.

به‌نظر می‌رسد کسانی که از گذشته سهم‌‌‌‌‌‌‌هایی را در سبد دارایی خود انتخاب کردند که با قیمت ارز ارتباط مستقیم دارند، بهتر است که کماکان در سبد خود این دارایی را نگهداری کنند و حتی در سطوح قیمتی مناسب کنونی در صورتی‌که میانگین بهای تمام‌شده بالایی دارند، می‌توانند میانگین کم کنند که این طبقه از دارایی‌های ریسکی، بهتر است تا یک‌سوم سبد سرمایه‌گذاری فرد را به خود اختصاص دهند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار با درآمد ثابت که ریسک بسیار کمی دارند، با توجه به لزوم انعطاف‌‌‌‌‌‌‌پذیری در تصمیمات سرمایه‌گذاری و نرخ‌های جذابی که این صندوق‌ها نسبت به فرصت‌های هم‌‌‌‌‌‌‌تراز خود همچون سپرده‌های بانکی دارند، قاعدتا فرصت‌های مناسبی را به‌وجود آورده‌اند تا حداقل یک‌سوم سبد سرمایه‌گذاری را به آنها اختصاص دهیم.

مابقی آنچه که در سبد سرمایه‌گذاری داریم را می‌توان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سپرده کالایی مانند طلا اختصاص داد، چراکه در مدت اخیر، طلا در مقیاس جهانی افزایش قیمت داشته‌است و انتظار می‌رود که این افزایش قیمت طلای جهانی با توجه به اقدامات احتمالی فدرال‌رزرو و انتخابات آمریکا حداقل تا سطوح ۲۷۰۰دلار  برای هر اونس تا انتهای سال‌میلادی جاری افزایش یابد که این اتفاق صرف‌نظر از قیمت‌های آتی دلار، امکان کسب بازدهی با ریسک معقول را از صندوق‌های طلا ممکن خواهد کرد. پیشنهاد می‌شود نگاه سرمایه‌گذاران فارغ از درجات ریسک‌گریزی و بازده متنوعی که دارند معطوف به ابزار‌‌‌‌‌‌‌های موجود درون بازار سرمایه باشد.

امروزه دیگر نگاه به بیرون از بازار سرمایه از جذابیت چندانی برخوردار نیست و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های غیر‌مالی نظیر ملک و خودرو نمی‌توانند انتظارات نسبت به بازدهی که در سال‌های قبل ‌‌‌‌‌‌‌ثبت‌شده را تکرار کنند، بنابراین تمام نگاه‌ها باید معطوف به بازار سرمایه و ابزارهای مالی و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم باشد.