اما نیمه پُر لیوان چیست؟ کارشناسان می‌گویند سازمان بورس در هفته‌ای که گذشت با اقدامات مناسبی توانست بازار را مثبت نگه دارد، تزریق بخشی از نقدینگی موعود نیز به مثبت‌شدن بازار کمک کرد. حالا بازار سرمایه در نقطه‌عطفی قرار دارد و آماده است تا ریزش قابل‌توجه اخیر خود را جبران کند. در این میان اگر اقداماتی مانند افزایش نرخ دلار نیمایی را شاهد باشیم اعتماد ازدست رفته سهامداران نیز رفته‌رفته بازخواهد گشت و بازار آماده صعود می‌شود. کارشناسان از روند کوتاه و میان‌مدت پیش‌روی بازار گفتند.

 

 جبران ریزش در کوتاه‌مدت

احمد اشتیاقی copy

احمد اشتیاقی، کارشناس ارشد بازار سرمایه درخصوص پیش‌بینی آینده بازار سرمایه و فضای کلی حاکم بر بازار گفت: با توجه به صحبت‌های آقای همتی مبنی‌بر محدودسازی نرخ‌های ارز و با توجه به نگاهی که ایشان به دلار نیمایی مبنی‌بر کاهش فاصله آن با دلار بازار آزاد دارد یک محرک قابل‌توجه پیش‌روی بازار است. نظر به اینکه مدت زیادی دلار بالای 60‌هزار‌تومان معامله شد، آثار تورمی خود را روی قیمت‌ها گذاشته و برای بالا آوردن نرخ دلار نیمایی خیلی مشکل خاصی وجود ندارد. به‌نظر می‌رسد دلار نیمایی بدون اینکه انتظار تورمی ویژه‌ای داشته‌باشد می‌تواند تا 53‌هزار‌تومان نیز افزایش یابد که این موضوع در صحبت‌های آقای طیب‌نیا هم بود.

وی ادامه‌داد: رشد دلار نیمایی منجر به رشد تولید می‌شود و به‌تبع آن می‌تواند به واسطه افزایش درآمدی که از ناحیه دلار نیمایی نصیب شرکت می‌شود موجب رشد بازار سرمایه نیز بشود، بنابراین از این ناحیه بازار پتانسیل خوبی دارد و اخیرا نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته و صنایع مرتبط به این موضوع مورد‌توجه بازار بوده‌اند. از طرفی با شرایطی که برای شرکت‌های فولادی قائل شدند و این شرکت‌ها می‌توانند ارز حاصل از صادرات را به همان مقاطع فولادی تخصیص دهند، فرصت خوبی برای این شرکت‌هاست. از طرف دیگر به‌نظر می‌رسد با صحبت‌های آقای عارف مبنی‌بر اینکه شیوه تخصیص خودرو به‌صورت قرعه‌کشی باید برچیده شود، این امیدواری به‌وجود آمده که صنعت خودرو از فضای زیاندهی خارج شود و به این واسطه سهام این گروه هم مورد‌توجه بازار قرار بگیرد.

اشتیاقی گفت: به‌نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت چهاردهم، تیم هماهنگی است و نگاهش هم بازارمحور است و چنانچه فضای بین‌المللی هم با کاهش تحریم‌ها اجازه دهد به‌نظر می‌رسد موضوع اقتصاد بازار بیشتر مورد‌توجه قرار بگیرد و قیمت‌گذاری دستوری به اقل خود کاهش پیدا کند که این موضوع تماما می‌تواند به نفع بازار سرمایه باشد، بنابراین با مختصاتی که در حال‌حاضر داریم و با توجه به کاهش قیمتی که سهام بیش از کاهش سودآوری داشتند و تمام شاخصه‌های کلی بازار، ‌‌‌‌‌نشان می‌دهد که سهام در کف قیمتی است، قیمت به سود هر سهم، قیمت به‌فروش و قیمت به ارزش دفتری در کف 10‌ساله خود قرارگرفته که نویددهنده این است که بازار می‌تواند برگشتی داشته‌باشد.

این کارشناس ارشد درخصوص ریسک‌های بیرونی بازار سرمایه گفت: هرچند به دلیل ابهامی که نسبت به انتخابات آمریکا وجود دارد همچنان ریسک‌های خارجی بر سر راه بازار هست، تا اعلام نتایج انتخابات آمریکا نرخ سود در اوراق‌بدهی برای مثال اخزا  زیر 28‌درصد نمی‌تواند برود؛ به این دلیل که با توجه به صحبت آقای طیب‌نیا مبنی‌بر رشد در فضای غیرتورمی، عاملی که می‌تواند در حال‌حاضر این موضوع را محقق کند، نرخ سود است و با توجه به اینکه انتظار تورمی کماکان تا انتخابات آمریکا می‌تواند برقرار باشد و تا گشایش‌های موردانتظار ایجاد شود نرخ سود بین 28 تا 32‌درصد در نوسان خواهد بود.

وی ادامه‌داد: این موضوع می‌تواند رشد بازار سرمایه را محدود کند اما بازار سرمایه ریزش بیش از حدی داشته و آن را تا آن زمان جبران می‌کند، اما با توجه به اینکه کماکان پول جدیدی از ناحیه عموم سرمایه‌گذاران وارد بازار نمی‌شود و بازار روی پولی که قرار شده به‌صورت حمایتی تزریق شود، می‌چرخد، می‌توان امیدوار بود که نهایتا شاخص در حوالی عددهای دو‌میلیون و 100‌هزار واحد را به‌عنوان کف خود در روزهای آتی لحاظ کند و نمی‌تواند سقف‌های جدیدی برای خود با وجود شرایط حاضر ببیند. اشتیاقی افزود: از طرفی ریسک فضای جنگی بین حماس و اسرائیل هم هنوز بازار را می‌آزارد. هرقدر بازار بتواند فضای مبهم و ریسکی از بابت ریسک‌های سیاسی را کنار بزند، از این بابت هم بهبود وضعیت می‌دهد. البته این ریسک سنگینی نیست اما کماکان بر روند بازار موثر است و اگر از این جنبه به آرامش برسد این موضوع هم می‌تواند روی روند رشدی بازار اثر خوبی بگذارد و از ناحیه فضای انتخاباتی آمریکا هم هرقدر شانس کامالا هریس بیشتر شود، بازار به رشد امیدوارتر می‌شود و این موضوع هم مهم است.

 

 روند معاملات باید واقعی شود

برزو حق شناس copy

برزو حق‌شناس، کارشناس ارشد بازار سرمایه به تحلیل هفته‌ای که گذشت پرداخت، او در مورد روند معاملات در هفته اول شهریور گفت: این هفته با توجه به اینکه سازمان بورس تمهیداتی اندیشیده بود و بر اساس آن منابع محدودی را تخصیص دادند و طرف عرضه را نیز برای حقوقی‌ها محدود کردند، توانستند بازار را نگه دارند و در هفته‌ای که گذشت اگرچه بورس حجم معاملات مناسبی نداشت اما صعودی بود، اما تقاضای قوی به بازار نیامده و این موضوع هم برای بازار ریسک است و از طرفی دامنه هم محدود است و این هم برای بازار سرمایه ریسک محسوب می‌شود. وی ادامه‌داد: سازمان بورس توانست بازار را نگه دارد و این اقدام بازارساز قابل‌تحسین است، از طرفی در هفته آینده با توجه به تعطیلی‌های متعددی که پیش‌روست به‌نظر نمی‌رسد بازار پرتقاضایی داشته باشیم و احتمالا بازار نوسان خاصی نخواهد داشت و نمی‌شود تحلیل خاصی برای هفته آینده ارائه داد و باید تعطیلات را پشت‌سر بگذاریم.

حق‌شناس گفت: بازار به یک‌سری از محرک‌ها برای حرکت واقعی نیاز دارد. در قدم اول با توجه به اینکه ریسک‌ها کم شدند دامنه‌نوسان باید به حالت طبیعی برگردد و در شرایط کاهش ریسک‌ها دامنه باید حالت عادی داشته‌باشد تا بتوانیم عیار بازار را ببینیم و سمت تقاضا تحریک شود و بازار حرکتی بگیرد. در حال‌حاضر با توجه به دامنه بسیار محدود بازار، سهم‌ها به‌سادگی صف خرید می‌شوند و از طرفی سمت فروش بازار محدود شده‌است و نمی‌شود نظر خاصی داد. بازار باید روال طبیعی داشته‌باشد. در مورد وعده‌هایی مبنی‌بر اینکه نقدینگی وارد بازار شود هم باید دید چه اتفاقی می‌افتد، اما در هفته بعد بازار دوشنبه و چهارشنبه تعطیل است و معمولا وقتی دو روز در هفته تعطیل می‌شود، بازار جان داری نخواهیم داشت و بازار خیلی نوسان خاصی نمی‌کند.