وی ادامه داد: موازی نقره، ما روی فلزاتی از قبیل مس، سرب و روی هم کار می‌کنیم. احتمالا گزینه‌های بعد از نقره این موارد هستند و همه اینها در بستر بورس کالا انجام می‌شود. هم‌راستا با این موارد آتی و آپشن (اختیار معامله) هم روی گواهی‌ها و حتی شاید صندوق‌های چند‌کالایی راه‌‌اندازی می‌شود. آراسته در خصوص PRXهای مشتقه کالایی گفت: این داستان یک پروژه ۱۵ساله است، از زمانی که مشتقه در بورس کالا راه افتاد، پیگیر بودیم که PRX وارد بازار مشتقه شود، اخیرا بالاخره ضوابط PRX در سازمان نهایی شد. سازمان بورس به دلیل نوسانات قیمت به مشتقات کالا حساس است و به همین دلیل سختگیری‌های زیادی انجام شد، اما تقریبا ۹۹درصد ضوابط با سازمان نهایی شده و در حال حاضر قابل‌اجراست. مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس‌کالا با بیان اینکه «در حال تغییر زیرساخت معاملات مشتقه هستیم» گفت: احتمالا تا سه ماه آینده این موضوع قابل‌انجام است، زیرساخت تقریبا کارگزاری‌محور و مانند مدل فعلی سهام است.

آتی، اختیارمعامله و گواهی سپرده با هم در یک سامانه و با یک کد انجام می‌شود و به احتمال خیلی زیاد گواهی سپرده هم به عنوان بخشی از مارجین آتی قابل‌استفاده است تا هزینه‌های مالی کاهش پیدا کند و با آن مدل PRX را بالا می‌آوریم و همه این فرآیند تا سه یا نهایتا چهار ماه آینده اتفاق می‌افتد. وی ادامه داد: چون زیرساخت عوض می‌شود مدل PRX همان مدلی که الان در سهام معامله می‌شود، خواهد بود. طرح دیگری  به سازمان دادیم که تصویب شد و بر اساس این طرح PRXهای تخصصی مشتقه کالایی یعنی شرکتی یا نهادی مجوز PRX مشتقه کالایی را دریافت کنند. حال این موضوع مطرح است که PRXها هم مشتقه سهام و هم کالا معامله کنند؛ چون در زیرساختی که در حال تغییر آن هستیم، درصددیم که لینکی با بازار سهام برقرار شود تا مشتری بتواند پول را جابه‌جا کند.

وی با اشاره به اینکه تنها سامانه‌ای که درحال‌حاضر می‌توان با کمک آن تمام معاملات را یکجا انجام داد OMEX است، گفت: با دوستان OMEX (سامانه معاملات برخط مشتری) هم صحبت‌هایی شده تا PRX که در سهام فعال است همزمان بتواند در کالا هم فعال باشد. علاوه بر این ما دنبال این هستیم که PRX مشتقات کالایی یا حتی PRX مشتقات طلا راه بیندازیم و در این حد تخصصی کار  کنیم.