در خصوص تاثیرگذاری بااهمیت این استاندارد حسابداری بر صورت‌های مالی، همین موضوع که تاریخ لازم‌الاجرا شدن آن یک‌سال به تعویق افتاد، نشانگر حساسیت بالای آن و اعطای دوره تنفس یک‌ساله برای آماده شدن فعالان اقتصادی کشور به‌منظور اجرای صحیح آن است. با توجه به اینکه تعدادی از استانداردهای حسابداری قبلی در خصوص شناخت درآمد شرکت‌ها از اول فروردین‌ماه سال ۱۴۰۴ منسوخ می‌شود، این استاندارد حسابداری، با یک دوره گذار در صورت‌های مالی شرکت‌ها اجرا می‌شود. دوره گذار این استاندارد حسابداری، به دو روش (اختیاری) انجام می‌شود که هر دو روش، با تسری به گذشته باید انجام شود و بر سود انباشته ابتدای سال گزارشگری شرکت تاثیرگذار است. به عبارت دیگر، با توجه به ماهیت کسب‌وکار و قراردادهای عملیاتی شرکت، شناسایی تعدیلات سنواتی (از بابت تغییر در رویه حسابداری شناخت درآمد سال‌های قبل) در صورت‌های مالی محتمل خواهد بود.

با توجه به توضیحات بخش فوق، اولین تاثیر این استاندارد حسابداری بر صورت‌های مالی میان‌دوره‌‌‌ای سال ۱۴۰۴ (منتهی به ۳۱خرداد ۱۴۰۴) نمایان خواهد شد. در نتیجه، تحلیلگران بازار سرمایه باید آماده مواجهه با تغییرات حسابداری در صورت‌های مالی منتشرشده تعدادی از شرکت‌های بورسی باشند. با این توضیحات، وظیفه ارکان حفاظت‌کننده از حقوق سهامداران در بازار سرمایه (مدیریت شرکت، حسابرس مستقل و نهاد ناظر بازار) برای اطلاعات مالی مربوط و قابل اتکا، بسیار سنگین خواهد بود. این موضوع مستلزم مطالعه و آشنایی این سه‌رکن اساسی، با استاندارد حسابداری ۴۳ است.

البته پیامدهای مالیاتی به‌کارگیری این استاندارد حسابداری به‌مرور زمان نمایان خواهد شد. اما به هرحال، آشنایی و آمادگی سازمان امور مالیاتی در برخورد با نحوه شناخت و اندازه‌گیری درآمد عملیاتی طبق استاندارد حسابداری مزبور، می‌‌‌تواند در به‌کارگیری آن توسط شرکت‌ها تاثیرگذار باشد. در پایان پیشنهاد می‌شود، با توجه به ماهیت کسب‌وکار شرکت (تولیدی، بازرگانی و خدماتی) و صنعت فعال در آن (مانند خودرو، پتروشیمی، بانک، بیمه و...) با برگزاری جلسات هم‌‌‌اندیشی با حضور تحلیلگران بازار سرمایه و حسابداران رسمی متخصص در آن صنعت، به واکاوی تاثیرات این استاندارد حسابداری بر شناخت درآمد در صورت‌های مالی شرکت‌ها پرداخته شود. به یاد داشته باشیم که برای سال ۱۴۰۴ همه باید آماده باشیم.