بورس آخرین هفته منتهی به دومین انتخابات برای تعیین رئیس دولت چهاردهم را در شک و تردید به سر می‌برد. در غیبت نتایج نظرسنجی‌های رسمی از شانس دو رقیب برای تصاحب کرسی ریاست دولت، سهامداران نیز دست به عصا حرکت می‌کنند و نگاهی به تابلوی معاملات از ابتدای هفته تاکنون به خوبی مبین این موضوع است. تحلیلگران معتقدند فارغ از اینکه چه کسی در نهایت رئیس‌جمهور خواهد شد، این سیاست‌های اصلاح اقتصادی و گشایش‌های سیاسی است که بر کلیت اقتصاد و همچنین بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود و بر این اساس است که در نهایت مردم و سرمایه‌گذاران به بالا آمدن هر یک از کاندیدا از دومین دور رقابت نیز واکنش نشان خواهند داد و احتمالا بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات بازار یک واکنش سه‌ماهه مثبت یا منفی پیش رو خواهد داشت.

سرنوشت صرفا در دست رئیس‌جمهور نیست

سعید مشکانی copy

سعید مشکات، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر مشخص نیست چه کسی پیروز انتخابات است و طبیعتا بازار سرمایه هم برداشت درستی از این موضوع ندارد، گفت: فقط می‌توان این را متوجه شد که بازار در بلندمدت به سیاست‌هایی که آقای پزشکیان دارد، خوش‌بین است و به سیاست‌هایی که آقای جلیلی دارد نه. جو کوتاه مدت بازار بر پایه اخبار و تحلیل تکنیکال است؛ اما مسائل بلندمدت بازار در گرو حل مسائل سیاست خارجی و اصلاحات اقتصادی است. وی ادامه داد: برداشتی که فعلا می‌توان از موضع‌گیری کاندیدا داشت این است که آقای پزشکیان در بلندمدت رویکرد مناسب‌تری در این خصوص دارد و این موضوع در بلندمدت برای کلیت اقتصاد خوشایند است. به هر حال بازار سرمایه نیز ویترینی از اقتصاد و تولید کشور است. اگر کشور بتواند موضوع تحریم‌ها و ارتباطات خارجی را در بلندمدت حل کند، طبیعتا بازار سرمایه نیز به این موضوع واکنش مثبت نشان می‌دهد؛ اما اثر کوتاه‌مدت بازار تابع تحلیل تکنیکال و جو خبری است. مشکات با تاکید بر اینکه سرنوشت بازار را نباید به رئیس‌جمهور گره زد، گفت: ما این را در دولت‌های دیگر هم داشتیم. برای مثال دولت احمدی‌نژاد در کلیت به ضرر بازار سرمایه بود؛ اما در آن مدت ما 4سال بازار نزولی داشتیم، 2 سال صعود را تجربه کردیم، دو سال مجددا نزولی شد و سال آخر دوباره صعودی. در بلندمدت احمدی‌نژاد به ضرر بازار سرمایه کار کرد؛ اما در کوتاه‌مدت در همان دولت هم سود و ضرر را با هم داشتیم یا مثلا در دولت روحانی هرچند به سمت اصلاحات اقتصادی حرکت کردیم؛ اما چند سال ابتدایی بازار سرمایه راکد بود و بعد از رشد دلار بازار سرمایه تاثیر مثبت گرفت. وی افزود: الزاما نمی‌شود بازار سرمایه را به شخص رئیس‌جمهور و رویکردهای او ارتباط داد. چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد اصلاحات اقتصادی و رویکردهای سیاست خارجی است و این موارد باید مورد توجه باشد، در این بین ممکن است نرخ بهره به بازار فشار بیاورد، قیمت‌های جهانی سقوط کند و بازار تاثیر منفی بگیرد، ممکن هم هست که قیمت‌های جهانی رشد کند و بورس هم منتفع شود، یعنی پارامتر اصلی تاثیرگذار بر بازار سرمایه صرفا شخص رئیس‌جمهور نیست مسائل دیگری هم وجود دارد که می‌توانند شرایط را تغییر دهند. این تحلیلگر گفت: در بلندمدت رویکرد اصلاحات اقتصادی مبتنی بر رفع تحریم‌ها به نفع بازار سرمایه است و آقای جلیلی نه تنها کلمه‌ای درباره رفع تحریم‌ها صحبت نمی‌کند، بلکه فرض را بر این گذاشته که تحریم‌ها به همین شکل پابرجا خواهد بود و خب مشخص است که بازار نسبت به این موضوع بدبین خواهد بود. تا هفته آینده جو نوسانی ادامه می‌یابد، تحلیل تکنیکال به‌صورتی است که اگر ابتدای هفته آینده اخبار مثبتی بیاید بازار می‌تواند یک روند صعودی حداقل سه‌ماهه را داشته باشد؛ اما اگر خبری منفی بیاید و سطح به پایین بشکند مجددا سه‌ماه در نزول هستیم و همه اینها به جو خبری هفته آینده بستگی دارد.

سمت بورس

حسین نیا copy

حسن حسین‌نیا، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه بورس در هفته‌های گذشته با ثبت بازدهی منفی و کاهش ارزش معاملات یکی از کم‌رونق‌ترین مقاطع زمانی خود را سپری کرد، گفت: با وجود اعمال محدودیت نوسان تغییری در ثبت بازدهی منفی پیش نیامد؛ ولی خروج نقدینگی از بازار افزایش پیدا کرد. با پایان دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری، شاهد حضور دو تفکر اقتصادی کاملا متفاوت در دور دوم انتخابات هستیم که یک طیف مورد اقبال اکثریت فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان و فعالان بازار سرمایه است و سیاست‌های طرف مقابل منجر به شکل‌گیری واکنش هیجانی منفی که کرد آن با فوریت در معاملات بورس خود را نشان می‌دهد. وی ادامه داد: پس از پایان مناظره اول در دور دوم انتخابات اخیر، محتوای پیام‌های رد و بدل‌شده منجر به آگاهی‌بخشی بیشتر و بیان واضح‌تر تفکرات اقتصادی دو طرف شد که نگاهی به نتیجه مناظره برتری گفتمان طرفدار تعامل با جهان و اقتصاد جهانی را نشان داد و به نظر می‌رسد این مساله با وجود نگرانی‌ها تا زمان اعلام نتایج قطعی انتخابات منجر به ثبت بازدهی مثبت در روز پس از مناظره شود. اقبال جامعه سهامداری به آقای پزشکیان و احتیاط درباره مواضع تیم اقتصادی آقای جلیلی به وضوح در روزهای اخیر و حتی در روزهای آتی در بستر معاملات بورس خود را نشان خواهد داد.

صحنه تقابل دو دیدگاه

نیما میرزایی copy

نیما میرزایی، ‌تحلیلگر بازار سرمایه نیز با بیان اینکه بازار در هفته جاری کاملا متاثر از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و رفتن دو کاندیدا به مرحله دوم بود، گفت: این موضوع طبیعتا ابهام پیش روی بازار سرمایه را تشدید کرده و تداوم بخشیده است، مهم‌تر از آن نفراتی بودند که به مرحله دوم راه یافتند با تفکرات کاملا متفاوت در حوزه‌های مختلف و مخصوصا اقتصاد که این را می‌شد از مناظرات و گفت‌وگوهایی که داشتند و همچنین تیم اقتصادی که همراهشان هست، متوجه شد. وی افزود: طبیعتا آقای پزشکیان با توجه به استفاده از نخبگان و پیشکسوتان بورسی نشان داده که اعتقاد بیشتری به اقتصاد بازار آزاد دارد و ‌سازوکار آن را احتمالا خواهد پذیرفت. از این رو بازار سرمایه‌ای‌ها اقبال بیشتری به او دارند و در طرف مقابل هم آقای جلیلی طبیعتا پیرو ایدئولوژی‌های مربوط به قیمت‌گذاری دستوری یا اصطلاحا دلارزدایی از اقتصاد است که این موضوع چندان باب میل سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان مخصوصا در بازار سرمایه نیست. از این رو ضمن اینکه انتظار می‌رفت بازار در هفته جاری نوسانی باشد و نوسانات سنگینی داشته باشد این انتظار هم می‌رفت که تغییر جهت‌های بازار متناسب با اظهارنظرهایی باشد که کاندیداهای ریاست‌جمهوری می‌کنند و دست برتری که بتوانند در اقبال عمومی کسب کنند. این تحلیلگر ادامه داد: با توجه به اعلام حمایت آقای قالیباف از آقای جلیلی ابتدا طرف عرضه در بازار سرمایه سنگین‌تر بود، اما در روزهای بعد و مخصوصا بعد از مناظره دوشنبه‌شب با توجه به اقبال عمومی بیشتر در جامعه و احتمال حضور آرای خاکستری شاهد سبز شدن بازار سرمایه و تداوم این سبزی در معاملات روز سه‌شنبه بودیم. برای آخرین روز هفته نیز می‌توان بازاری نوسانی و مطابق سایر روزهای هفته انتظار داشت که متاثر از گفت‌وگوی سه‌شنبه شب می‌تواند دچار جهت‌دهی نوسانات به سمتی خاص باشد.