بورس در دوراهی انتخابات

 برخی از کارشناسان بر این باورند که اگر دولتی با تفکرات کنونی بر سرکار آید؛ ممکن است سهامداران حقیقی از ترس ریزش بیشتر بورس سهام خود را نقد کرده و وارد بازارهای موازی شوند. اما برخلاف این گروه برخی معتقدند اگر دولت دیگری بر سرکار بیاید و تعاملات بین‌المللی بهبود یابد(در صورتی در آن‌سوی مرزها بایدن دوباره رئیس‌جمهور آمریکا شود)، نوسانات نرخ دلار محدود می‌شود و می‌توان وارد بازار سهام شد. در این میان برخی دیگر نیز می‌گویند انتخابات آمریکا به اندازه انتخاب ایران حائز اهمیت است. در صورتی که ترامپ برنده نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شود با رشد نرخ دلار، شاخص سهام به خصوص دلاری‌ها مجددا به مسیر صعودی باز می‌گردد. بنابراین ملاحظه می‌کنیم که چرا سرمایه‌گذاران در هفته‌های اخیر به انتظار نتایج انتخابات نشسته‌اند و ترجیح داده‌اند که دست از پا خطا نکنند.

بنابراین با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری کشور سناریوهای جدیدی روی میز معامله‌گران قرار خواهد گرفت. براساس آنچه کارشناسان بورسی عنوان می‌کنند، بازار سهام برای بازگشت به تعادل و عبور از فضای ملتهب کنونی نیازمند ورود پول است. اما با توجه به اینکه ریسک‌های سیاسی تاثیرات مهمی بر وضعیت اقتصاد ایران برجا‌ می‌گذارد؛ ورود پول به بازار سهام به کند‌ترین شکل ممکن در جریان است. بررسی‌های آماری نیز نشان می‌دهد در حالی بورس تهران روز دوشنبه و سه‌شنبه با ورود محدود پول روبه‌رو شده که ۱۴ روز متوالی نظاره‌گر خروج پول بوده است. از این‌رو می‌توان این‌طور بیان کرد که با توجه به وضعیت نامساعد بورس در شرایط کنونی، بعد از انتخابات هر گونه دستورالعمل مبهم و مخرب می‌تواند بازار را مجددا از ورود پول منع کند. آنچه مسلم است اینکه انتخابات ایران با هر نتیجه‌ای در کوتاه‌مدت واکنش نماگرهای سهام را به دنبال خواهد داشت. در روزهای گذشته نیز سیگنال‌های متفاوتی از این رویداد سیاسی از سوی بورس‌بازان مخابره شده است.

از سوی دیگر عوامل محدود‌کننده طی سال‌های اخیر سبب سلب اعتماد سرمایه‌گذاران شده است و «بورس هراسی» نیز ثمره همین عوامل محدود‌کننده و حواشی پیرامون آن بوده است. بعد از مرداد ۹۹ و سقوط عجیب بورس، شاخص این بازار همچنان زیر محدوده ۲.۱ میلیون واحد قرار دارد. به اعتقاد کارشناسان بازار سهام، دخالت در قیمت‌گذاری و زیر سوال بردن فرآیند عرضه و تقاضا و فعالیت در فضایی غیرشفاف، فضا را برای خروج پول از بورس فراهم کرده است. مضاف بر آن سیاستگذار بورسی نیز نشان داده است که عملا برای رسیدن به تعادل و افزایش کارآیی بازار برنامه خاصی ندارد. این عوامل سبب شده است بورس‌بازان با ریسک‌های گوناگون مواجه باشند. طی ۳ماه گذشته شاخص‌های سهامی غالبا در روندی نزولی قرار داشتند و بخش عمده ارزش خیلی از سهم‌ها از دست رفته و در عین حال نقدینگی قابل ملاحظه‌ای از بازار خارج شده است.