آخرین  وعده‌های  بورسی  نامزدها

پس از بر‌‌گزاری پنجمین مناظره از سلسله مناظرات نامزدها در شبکه ملی، سخنرانی و توجه به موضوعات اقتصادی و معیشتی از جمله محور اصلی صحبت‌های کاندیداها بوده‌است. بازار سرمایه نیز که در چند سال‌گذشته افت و خیز‌ و ناپایداری را تجربه‌کرده نیز از جمله موارد و مباحث موردبحث کاندیداها در برنامه‌های گذشته بوده‌است. بازار سرمایه که در ماه‌های اخیر به رخوت سنگینی دچار شده برای بازگشت به تنظیمات کارخانه چشم به تصمیمات جدی و برنامه مشخص دوخته است، چراکه بورس را می‌توان آینه تمام‌نما از وضعیت اقتصاد یک کشور دانست و بهبود شرایط نابسامان بازارهای مالی می‌تواند پایداری اقتصادی را به‌همراه داشته‌باشد.

نامزدها و بورس

پس از به شهادت رسیدن رئیس دولت سیزدهم بازارهای مالی با ریسک جدیدی مواجه شدند. این اتفاق موجب بر‌‌گزاری چهاردهمین انتخابات ریاست‌‌‌‌‌‌جمهوری برای تعیین رئیس دولت جدید در هشتمین روز تیرماه شده‌است. پس از تایید صلاحیت صحبت‌های زیادی درخصوص بهبود و مرتفع‌شدن وضعیت اقتصادی و بازار سرمایه شده‌است. مسعود پزشکیان از نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پس از تایید صلاحیت از سوی شورای‌نگهبان، آسیب‌ها و مشکلات بازار سرمایه را سرلوحه برنامه‌های اقتصادی خود قرار داد. در نخستین روزها، پزشکیان در شبکه‌های اجتماعی توییت‌های متعددی را درخصوص بازار سرمایه منتشر کرد و در رشته ‌‌‌‌‌‌توییتی به وعده حل ۳روزه مشکل بورس به‌جای مانده از دوره‌های گذشته انتخابات و عدم‌تحقق آن اشاره کرد. پزشکیان در توییت دیگری به چند برابر‌شدن نرخ خوراک صنایع پرداخت و سیاستگذاری‌های ناکارآمد را عامل اصلی عدم‌جذابیت بازار سرمایه عنوان کرد. او رشته توییتی را به استفاده برخی نورچشمی‌ها از مصوبه‌های پنهانی اختصاص داد. در توییتی دیگر بازار سرمایه را دماسنج کیفی حکمرانی اقتصاد عنوان کرد و گفت: دغدغه بورس دغدغه اصلی اقتصاد، اشتغال و تولید است. در حال‌حاضر ۸۵‌میلیون ایرانی با دلی پر خون داغدار بازار سرمایه‌اند. او گسترش بازار سرمایه و مهیا ساختن مشارکت حداکثری بخش‌خصوصی را تحقق بخشی از شعار «مردمی‌کردن اقتصاد» دانست و بر حمایت از بازار سرمایه تاکید کرد. در این میان پزشکیان در برنامه مناظره نامزدهای انتخاباتی ضمن انتقاد از نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری به حل مشکل بازار سرمایه در سه روز پرداخت و اظهار کرد: وضعیت بازار سرمایه را نمی‌توان با وعده‌هایی از این دست بهبود داد.

او وضعیت بازار سرمایه را ناخوشایند‌تر از حل سه‌روزه آن دانست. او ادامه‌داد: نمی‌توان اقتصاد را با وعده‌های کارشناسی‌نشده هدایت کرد. او در پنجمین مناظره خود نسبت به بهبود مشکلات اقتصادی با همراهی کارشناسان تاکید کرد. قاضی‌زاده هاشمی دیگر نامزد انتخاباتی در روزهای ابتدایی تایید صلاحیت توسط شورای‌نگهبان و انتخاب به‌عنوان کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری از واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش‌خصوصی و تبدیل بنگاه‌های دولتی به بنگاه‌های عمومی تاکید داشت. او همچنین معتقد است که نمی‌توان وضعیت فعلی اقتصاد و بازار سرمایه را تنها به اقدامات دولت قبلی نسبت‌داد. پیرامون بهبود وضعیت بازار ‌بار دیگر بهبود بازار سرمایه را در صورت انتخاب‌شدن وعده داد. او در آخرین مناظره خود در شبکه ملی به عدم‌واکنش سایر کاندیداها در زمان ناخوش احوالی بازار تاکید کرد. محمدباقر قالیباف از دیگر کاندیداهای ریاست‌جمهوری در مناظرات و نشست‌های خود به وضعیت نامطلوب بازار اشاره و اظهار کرد که بهبود بازار سرمایه زمان‌بر خواهد بود. او به پیش‌بینی‌پذیر‌کردن اقتصاد تاکید کرد و بورس را بهترین بستر برای نظام تامین مالی عنوان کرد. قالیباف از قیمت‌گذاری‌های دستوری و دخالت دولت در بازار سرمایه انتقاد کرد و بازار ثانویه را به اندازه اولیه مهم تلقی کرد. او در مناظرات خود به افزایش نرخ‌های بهره در چند ماه گذشته اشاره کرد و یکی از دلایل عدم‌سرازیر‌شدن نقدینگی به بازار را افزایش نرخ بهره بدون‌ریسک نام‌برده است. قالیباف به لزوم بر‌‌گزاری جلسات حضوری با فعالان بازار دغدغه‌های مردم و سرمایه‌گذاران تاکید کرد و گفت: نمی‌توان وضعیت بازار سرمایه را در سه روز حل و فصل کرد و نیاز به فعالیت مستمر یک‌ساله برای بهبود وضعیت فعلی است. به گفته قالیباف، باید اصلاحات ساختاری در سازمان بورس و نهادهای مالی صورت بگیرد تا بازدهی سیستم معاملاتی حداکثری شود. او روز گذشته در آخرین مناظره خود افزود: قوه مجریه محلی برای کسب تجربه در بخش‌های مختلف من‌جمله بخش اقتصادی نخواهد بود و باید کارشناسی‌شده در بخش‌های مختلف اقدامات را انجام داد.

سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در مناظرات انتخاباتی خود با اشاره به ریزش بازار سرمایه در سال‌۱۳۹۹ گفت: پس از ریزش بازار در سال‌۹۹ پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌ها جهت ساماندهی بازار سرمایه انجام شد و ۲۲موضوع جهت بهبود وضعیت بازار در جهت جلوگیری از به دام افتادن بازار در دام رخوت مطرح شد؛ در واقع او بازار سرمایه را نمادی از وضعیت اقتصاد کشور می‌داند و بازار اولیه را بااهمیت می‌داند و تاکید کرده‌است که نباید بازار ثانویه به بازاری برای سوداگری افراد بدل شود. او حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران را از وظایف اصلی دولت می‌داند و نسبت به تصمیمات کارشناسی‌نشده دولت درخصوص صنایع بازار سرمایه انتقاد کرده‌است، چراکه چنین تصمیماتی را مانع اصلی سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران می‌داند. همچنین به موضوعی به‌نام بیمه سهام اشاره کرد و گفت: اجرایی‌شدن بیمه سهام نیازمند هماهنگی سه دستگاه پولی، مالی و بیمه‌‌‌‌‌‌ای کشور با نام سازمان بورس، بانک‌مرکزی و بیمه مرکزی است و هماهنگی سه دستگاه را زمینه‌ای برای افزایش اطمینان سرمایه‌گذاری در بازار عنوان کرد.

مصطفی پورمحمدی نیز در مناظرات و نشست‌های خود به افزایش شفافیت بورس‌کالا و سایر بورس‌ها تاکید کرد. همچنین پورمحمدی به نیروهای عرضه و تقاضا بازار اشاره کرد و گفت گام نهادن در چنین بازاری می‌تواند سلامت بازار‌ها را تضمین کند. پورمحمدی در پنجمین مناظره خود از برنامه‌هایی درخصوص بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه نماگر رشد اقتصاد کشور است. او همچنین به حباب بازار در دولت دوازدهم اشاره و نسبت به عدم‌دخالت دولت در بازار تاکید کرد. او شفافیت و رقابت را دو عامل تاثیرگذار در بازار سرمایه دانست و ادامه‌داد: تا زمانی‌که نرخ سود بانکی و نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و نرخ تعرفه‌‌‌‌‌‌ها اصلاح نشود، بازار سرمایه رونق نمی‌گیرد. او در آخرین مناظره خود افزود: می‌توان در مدت یک سال‌جهش کلی و تراز مثبت را به بازار سرمایه و بورس اعطا کرد. علیرضا زاکانی در صحبت‌های خود به حباب ۶۰برابری بورس اشاره کرد و دخالت‌های دولت را عامل اصلی عدم‌بهبود بازار سرمایه می‌داند. او در ادامه تاکید کرد؛ باید فرصت و شرایط را برای بورس در مسیر مشخص بدون دخالت دولت فراهم کرد. او همچنین افزود: سال‌۹۹ ارزش بازار سرمایه دو‌هزار همت بود که صد همت با تبلیغات دولت دوازدهم و ورود نقدینگی حباب ۶۰ برابری متوجه بازار شده‌است.