ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، روز گذشته مقدار۳هزار و ۲۱۹ میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه ۴۸۷میلیارد تومان پول حقیقی از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «فولاد»، «فملی» و «شپنا» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «هرمز» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «وبملت»، «وتجارت» و «وبصادر» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند. اتفاقی که در بازار سرمایه رخ داده این است که با توجه به اینکه نرخ بهره و نرخ اوراق بدهی افزایش چشمگیری داشته، نرخ ریسک به پاداش سرمایه‌گذاری تغییر کرده است. در شرایط فعلی بازارهای مالی از کمبود نقدینگی و اعتبار رنج می‌برند. با توجه به اینکه کمتر از دو هفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری زمان مانده، رئیس‌جمهور منتخب برای بهبود شرایط اقتصادی سیاستگذاری‌های گذشته را مورد بازنگری و واکاوی قرار دهد.

از طرفی در دو هفته گذشته با تاثیرگذاری که بانک مرکزی در بازار بین‌بانکی داشت، نرخ‌های اوراق بدهی تا حدودی با افت همراه شدند. به نظر می‌رسد در صورتی که بازدهی نرخ اوراق بدهی به پایین‌تر از ۳۰درصد برسد، بازارهای مالی می‌توانند به تعادل نسبی برسند. نکته دیگر چشم‌اندازی است که کاندیداهای ریاست‌جمهوری برای وضعیت اقتصادی مطرح می‌کنند. با این وجود ردپای چندانی از رشد و توسعه بخش‌های تولیدی و افزایش توان سودآوری بنگاه‌های اقتصادی در برنامه کاندیداهای ریاست‌جمهوری تا‌به‌حال دیده نشده است. تجربه کشورهای دیگر به ما گوشزد می‌کند به میزانی که دولت به سیاست‌های بازار آزاد و پرهیز از قیمت‌گذاری‌های دستوری روی بیاورد، اقتصاد رشد مناسبی را تجربه خواهد کرد و ابعاد کیک اقتصادی افزایش پیدا می‌کند.

با این وجود در صورتی که بانک مرکزی در روزهای آینده نقدینگی به بازار تزریق کند، نرخ اوراق بدهی می‌تواند تا حدود ۲۵درصد نیز سقوط داشته باشد. از طرفی باید منتظر ماند و دید کاندیداها چه برنامه مشخصی برای بهبود وضعیت اقتصاد و بازار سرمایه خواهند داشت. بنابراین پیش‌بینی وضعیت بازار در روزهای آینده کمی پیچیده و دشوار خواهد بود و امید می‌رود بازار با نزدیک شدن به فصل مجامع روزهای خوشایندی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد.