بورس در انتظار مناظره‌های انتخاباتی علی محمدی / دنیای‌اقتصاد

بعد  از سانحه ناگواری کــــــــه اواخــــر اردیبهشت‌ماه برای رئیس‌جمهور سابق رخ داد، روند حاکم بر بازارهای دارایی، تغییر معناداری پیدا کرد. با توجه به اینکه در آن مقطع گفته شد به‌زودی کم و کیف برگزاری انتخابات جدید اطلاع‌‌‌رسانی خواهد شد، ‌‌‌ فعالان بازارهای دارایی دریافتند که بازارها حداقل برای دو ماه تحت‌تاثیر اخبار مربوط به انتخابات قرار خواهند گرفت و فعلا بازارها نمی‌توانند در کلیت خود روند صعودی یا نزولی قابل‌‌‌توجهی را شکل دهند. به همین سبب سازمان بورس سیاست و تصمیم دامنه محدود را که در آن مقطع برای حمایت از بازار اتخاذ کرده بود همچنان ادامه داد. اتخاذ چنین تصمیمی به‌رغم اینکه به کنترل هیجانات بازار سهام کمک کرد، سبب شد تا اهالی بازار سهام، این موضوع را در حکم زنگ خطری برای اعلان وضعیت اضطراری تلقی کنند و سعی کردند حتی‌الامکان، مسیر خروج از تالار شیشه‌‌‌ای را در پیش بگیرند. پولی که به صورت دوره‌‌‌ای و در مقاطع رشد قیمت‌ها روانه بورس تهران می‌شود، این روزها یا در حساب‌‌‌های آنلاین معاملاتی کارگزاری‌‌‌ها رسوب کرده یا در صندوق‌های درآمد ثابت و صندوق‌های طلا آرام گرفته است.

 ادامه کاهش نرخ اخزاها

میانگین نرخ اسناد خزانه اسلامی که با عنوان میانگین نرخ بهره بدون ریسک شناخته می‌شود، به روند نزولی خود ادامه می‌دهد، به‌طوری که روز گذشته وارد کانال ۳۲‌درصد شد. این نرخ از سقف خود، ۶‌  درصد افت را تجربه کرده است.موضوع فوق خبر امیدوارکننده‌‌‌ای برای بازار سهام تلقی می‌شود، با توجه به اینکه یکی از انتقادات فعالان بازار سهام در ماه‌‌‌های اخیر به موضوع نرخ بهره بالا بوده است، به نظر می‌رسد با کنترل‌‌‌ها و دخالت‌‌‌هایی که اخیرا صورت گرفته، ‌‌‌ انتظارات در خصوص مساله نرخ بهره تعدیل شده است.

 نامه سازمان بورس به وزارت نیرو

اخیرا نامه‌‌‌ای از سوی سازمان بورس خطاب به وزارت نیرو منتشر شده است که در آن مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بر ضرورت بررسی دقیق‌‌‌تر این موضوع و یافتن راهکار مناسب برای آن تاکید داشته است.  در متن نامه مجید عشقی آمده است: با افزایش دما و گرم‌‌‌شدن هوا، برای صنایع تولیدی محدودیت تامین برق ایجاد می‌شود و این موضوع موجب کاهش تولید صنایع بورسی می‌شود و متعاقبا نظام عرضه و تقاضا نیز بر هم می‌‌‌خورد. با توجه به اینکه دولت، صندوق‌های بازنشستگی، سهامداران عدالت از جمله سهامداران شرکت‌های تولیدی هستند، ایجاد محدودیت در تامین انرژی و در نتیجه کاهش تولید و سودآوری شرکت‌ها، تبعات منفی گسترده‌‌‌ای به همراه دارد.

 وعده‌‌‌های انتخاباتی بورسی

بعد از اینکه در سال‌های پایانی دهه ۹۰ بازار سهام با اقبال عمومی همراه شد، ضریب نفوذ بورس در میان مردم عادی با افزایش قابل‌‌‌توجهی همراه شد. پس از آنکه در مرداد سال ۹۹ بورس با ریزش قیمت‌ها همراه شد، مساله رسیدگی به وضعیت بورس و سامان بخشیدن به آن یکی از وعده‌‌‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری بود.  در انتخابات فعلی نیز کماکان این روند ادامه‌‌‌دار بوده و وعده‌‌‌هایی در خصوص پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد، عدم‌مداخله دولت در بورس، عدم‌قیمت‌گذاری دستوری و کنترل نرخ بهره داده شده است.