بورس تشنه اخبار مثبت

حاجعلی نیو copy

فاطمه حاجعلی، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌خصوص گفت: معتقدم که دامنه‌نوسان محدود، یک حرکت خاص برای محدوده زمانی و در روند فعلی خاص است و نباید به‌عنوان یک ابزار بلندمدت مورد‌استفاده قرار گیرد، چراکه در بلندمدت مشکلاتی را برای بازار ایجاد خواهد کرد. از روز گذشته نیز خبرهایی مبنی‌بر اینکه دامنه‌نوسان دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرد، شنیده شد، اما نباید این وضعیت بازار را فقط به دامنه‌نوسان محدود گره زد. فضای فعلی کشور بعد از شهادت رئیس‌جمهور در یک نابسامانی تمام‌عیار سیاست‌های اقتصادی به‌سر می‌برد که این امر طبیعی است. در حال‌حاضر فضای فعلی کشور به‌نوعی قفل شده و باید از هرگونه تصمیم‌گیری هیجانی دوری کرد و این دامنه‌نوسان ادامه‌دار منجر به قفل‌شدن و حتی عدم‌نقدشوندگی بازار می‌شود.

در حال‌حاضر اکثریت فعالان بازار سرمایه اعتقاد دارند که بازار در نقطه ارزنده‌‌‌‌‌ای قرارگرفته، بنابراین محدودیت دامنه‌نوسان در این بازار کارآیی ندارد. دامنه‌نوسان وقتی می‌تواند کارکرد درست خود را نشان دهد که بازار مشکل عدم‌ارزندگی داشته‌باشد و باید اصلاح کند.وی ادامه‌داد: بازار همچنان تشنه اخبار مثبت است و طی دیروز و چند روز گذشته خبرهای مثبتی از جمله موضوع دلار نیما و نرخ سود، کاهش تجدیدارزیابی گروه خودرویی از 5 به 3سال، خبرهای پالایشی و تغییر فرمول به اهالی بازار مخابره شده، اما هنوز خبر قطعی در مورد آن منتشر نشده‌است. همچنین بازار منتظر تحولی در نرخ سود، نرخ بهره و دلار نیماست که شاید بتواند با شرایط سیاسی و تحولات انتخاباتی موجود، وضعیت بازار را در کوتاه‌مدت بهبود بخشد.

البته بانک‌مرکزی در مورد نرخ سود سیاست‌های جدیدی را درپیش گرفته و زمزمه‌‌‌‌‌هایی نیز در مورد تغییرات نرخ دلار نیما به گوش می‌رسد اما کسی خبری از عملیاتی‌کردن این مورد نمی‌دهد. البته شتاب نرخ نیما طی چند هفته گذشته کمی بیشتر شده اما همچنان اختلاف فاحش بین نرخ نیما و دلار آزاد وجود دارد که اگر تغییرات نرخ دلار نیما سرعت بگیرد، قطعا تاثیرات مثبت آن را در بازار شاهد خواهیم بود یا اگر در نرخ سود و به‌دنبال آن نرخ اخزاها تغییراتی مشاهده شود، بازار نیز رفتار متفاوتی را در پیش خواهد گرفت. حاجعلی‌افزود: اما مشکل اصلی که بارها نیز طی این چند هفته اخیر تاکید کردیم، حقوقی‌‌‌‌‌های بازار هستند که نقش تماشاچی بازار را تا نتیجه انتخابات برعهده گرفته‌‌‌‌‌اند، بنابراین نقدینگی که باید بازار را نجات دهد امروز پارک ‌شده‌است و خیال ورود به بازار بعد انتخابات را ندارد.

البته موضوع‌‌‌‌‌های دیگری مثل وضعیت صندوق‌های تثبیت و توسعه، کال‌مارجین کار‌‌گزاری‌‌‌‌‌ها و... از جمله مواردی هستند که بازار با آن روبه‌روست و نقطه مثبت دامنه محدود فقط این بوده که جلوی عمیق‌تر‌شدن بحران و آشفتگی بازار را به واسطه این عوامل گرفته‌است. این تحلیلگر معتقد است؛ سیاست در کشور ما می‌تواند نرخ بهره، نرخ دلار نیما و ارکان مدیریت شرکت‌ها را با چالش مواجه سازد، بنابراین کوچک‌ترین تغییرات سیاسی و سیاستگذاری‌های اقتصادی در بازار سرمایه موثر است. تحولات اخبار سیاسی و تایید صلاحیت کاندیدای مطرح برای انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از مهم‌ترین رویدادهایی بود که یکشنبه شب مخابره شد و از دیروز کمی جنب و جوش‌‌‌‌‌ها در بین بورسی‌‌‌‌‌ها و غیربورسی‌‌‌‌‌ها بیشتر شده‌است. البته در حال‌حاضر زود است که در مورد شور و شوق انتخابات صحبت کرد و باید کمی زمان داد تا ببینیم کاندیداها چه برنامه‌هایی برای پیشرفت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... در دست دارند.

سازمان بورس به‌عنوان یک نهاد حامی سهامداران خرد به‌عنوان یک ضرورت باید به‌طور صریح و شفاف نظر کاندیدا‌ها را در مورد بازار سرمایه و اقتصاد جویا شود تا هم سهامداران با دیدگاه‌های اقتصادی آنها آشنا شوند و دیگر اینکه از رئیس‌جمهور آینده مطالبه‌گری بابت حرف‌‌‌‌‌های زده شده، داشته باشند. کشور در حال‌حاضر با موضوع تحریم، کسری‌بودجه، مشکلات برق و گاز که بیشتر صنایع نیز با آن درگیر هستند، روبه‌روست، اما ما همچنان امیدواریم که با انتخاب رئیس‌جمهور جدید و اجرای درست سیاست‌های اقتصادی، فضای کشور به‌خصوص بازار سرمایه بهبود پیدا کند، بنابراین همچنان باید صبر پیشه کرد تا با گذر زمان و چینش انتخاباتی آرام‌آرام ریسک‌های بازار کاهش پیدا کند.

 

شرط تداوم رشد

خبری زاد copy

محمد خبری‌‌‌‌‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفت: روز گذشته بازار سهام تحت‌تاثیر اخباری که آخر وقت روز یکشنبه مخابره شد و مصوبات سران قوا درخصوص حمایت از بازار تحت‌عنوان چهار آیتم که قبلا هم در مورد آنها صحبت شده‌بود و در کنار آن مصاحبه آقای عشقی در مورد مصوبه احتمالی، بازهم نظر  سران قوا درخصوص اعطای مجوز به دوخودروساز برای افزایش سرمایه از محل تجدیدارزیابی برای اینکه از شمول ماده‌141 خارج شوند، مثبت شد. این دو خبر روز گذشته اثر جدی بر معاملات گذاشت و بازار بعد از چند وقت مثبت شد و شاهد تشکیل صف‌های خرید بودیم.وی ادامه‌داد: امیدواریم موضوعاتی که درخصوص خودروسازان، نرخ سود و اصلاح نرخ خوراک پتروپالایشی‌ها مطرح‌شده عملی شود چراکه در این‌صورت بازار می‌تواند تغییر روند دهد. حتی اگر یکی، دو مورد از ریسک‌هایی که در حال‌حاضر بازار را اذیت می‌کند، حل شود بازار می‌تواند به روند خود ادامه دهد و شاهد شیرین‌شدن کام سهامداران خواهیم بود اما ادامه‌دار‌بودن آنچه روزگذشته در بازار دیدیم منوط به‌عملی‌شدن وعده‌هایی است که بیان شد.

خبری‌زاد افزود: اگر این وعده‌ها اجرا شود حتما شاهد تغییر روند بازار خواهیم بود و بازار احتمالا صعود را تجربه می‌کند اما اگر بازار دوباره این حس را پیدا کند که بازهم شاهد حرف بوده و عملی در کار نیست، این سودها موقت بوده و دوباره شاهد بازگشت بازار به روند منفی خواهیم بود. این دوراهی به این ترتیب تعیین جهت می‌شود که بازار متوجه شود وعده‌ها عملیاتی خواهد بود یا نه و بر اساس آن جهت حرکت را مشخص کند.این تحلیلگر گفت: در این میان امیدوارم نهادهای ناظر، فکری هم به حال نمادهای کوچک بکنند، چون حتی با وجود اینکه روز گذشته نمادهای بزرگ و شاخص مثبت بود ند، خیلی از نمادهای کوچک منفی بودند و خریدار نداشتند و سهامداران آنها در صف‌های فروش گیر کرده‌بودند. امیدواریم که فکری به حال آنها هم بشود و حداقل نمادهای ارزنده گروه‌های کوچک‌تر توسط صندوق‌های حمایتی حمایت شوند تا سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند از سهم‌ها خارج شوند راحت‌تر این کار را انجام دهند.