بورس در محاصره مخاطرات علی محمدی / دنیای اقتصاد

 نماگر اصلی بازار در هفته معاملاتی منتهی به ۹خردادماه منفی ۱.۳۳درصد افت هفتگی را به ثبت رسانده بود. نماگر هم‌وزن نیز که سنجه قابل‌قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، همگام با افت هفتگی سایر نماگرهای اصلی بازار سهام با نزول ۰.۹۱درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته اخیر در سطح ۶۷۹هزار و ۱۷۰واحدی قرار گرفت. این نماگر نسبت به دو هفته گذشته ۰.۳۳درصد رشد هفتگی را ثبت کرده است. شاخص کل فرابورس نیز که نشانگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۱.۰۸درصد سرخ‌پوش بود و درنهایت هفته گذشته معاملاتی را در ارتفاع ۲۲هزار و ۴۵۲واحدی به پایان رساند. از طرفی شاخص کل هم‌وزن فرابورس نیز با ۱.۹۹درصد عقب‌نشینی همراه بود. هفته‌ای که سپری شد میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود مقدار ۲هزار و ۱۵۵میلیارد تومانی را به ثبت رساند. به علاوه در هفته اخیر حدود ۶۲۹میلیارد تومان سرمایه از بازار کوچ کرده است.

بازار سرمایه در حالی از نیمه دوم سومین‌ماه سال عبور می‌کند که همچنان کم‌رمق و کم‌توان است. در این میان با وجود اینکه انتشار اخبار مثبت پیرامون تجدیدارزیابی دارایی شرکت‌های خودروسازی توانسته رنگ‌و‌بوی خوشایندی به صنعت خودرویی بازار تزریق کند، اما همچنان بورس و سایر بازارهای مالی متاثر از شرایط سیاسی کشور در زمینه پیش‌ رو بودن انتخابات ریاست‌جمهوری قرار دارند. از این رو به نظر می‌رسد بازار‌ها در شرایط کنونی تمایلی به افت‌و‌خیز چندانی از خود بروز ندهند و با فرارسیدن روز انتخابات و مشخص شدن چهاردهمین سکان‌دار قوه مجریه، نحوه سیاستگذاری‌ها می‌تواند سمت‌و‌سوی روند بازارها را مشخص کند.

بازار از نگاه کارشناسان

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه، در خصوص روند بازار هفته اخیر گفت: هفته گذشته، هفته معاملاتی تمام‌و‌کمالی نبود و در سه روز معاملاتی نماگرهای بازار افت‌و‌خیز محدودی داشتند و ارزش معاملات نیز افت محسوسی را تجربه کرد. کاهش نقدشوندگی بازار به دلیل محدودیت دامنه نوسان نمادها، پیش‌بینی سرمایه‌گذاران مبنی بر ادامه‌دار بودن وضعیت خسته‌کننده فعلی بازار را برمی‌انگیزد. به نظر می‌رسد اقدام سازمان در خصوص محدود کردن دامنه نوسان، رهاوردی جز کاهش ارزش معاملات را در شرایط فعلی در بر نخواهد داشت. در صورتی که سازمان به تداوم سیاست فعلی اعتقاد دارد، باید نقدینگی مورد نیاز جهت حفظ ارزش معاملات خوشایند به بازار تزریق شود.

این کارشناس بازار داغ شدن تنور تجدیدارزیابی دارایی شرکت‌های خودروسازی را بدین صورت تحلیل کرد: حدود سه هفته است که شرکت‌های خودروسازی با انتشار اخبار مثبت گوناگون، سبزی بیشتری را در تابلوی معاملاتی بازار ثبت کنند. با توجه به نزدیک بودن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری و نامشخص بودن سکان‌دار جدید قوه مجریه، تعیین‌تکلیف تجدید‌ارزیابی دارایی شرکت‌ها و خروج خودرویی‌ها از ماده ۱۴۱، که تصمیم‌گیری سران سه قوه را طلب می‌کند، با چالش‌های زیادی روبه‌روست.

این کارشناس بازار افزود: به نظر می‌رسد روزهای ابتدایی هفته آینده بازار کم‌حجم با ارزش معاملات پایینی داشته باشیم. از این رو کم‌رمقی و روز‌های تعادلی بازار در روزهای ابتدایی هفته ادامه پیدا خواهد کرد و در روزهای پایانی هفته براساس تعیین‌تکلیف فهرست اسامی کاندیداهای تایید‌صلاحیت‌شده، بازار سمت‌و‌سوی مسیر حرکتی خود را مشخص کند. از این رو باید منتظر ماند و دید متغیرهای تاثیرگذار چه سمت‌و‌سویی به بازار می‌دهند.

سرور قاراخانی، کارشناس بازار سرمایه، روند این روزهای بازار را این‌گونه بررسی کرد: بازار سهام این روزها شرایط مساعدی ندارد و سهامداران خسته‌تر از همیشه روز‌های پایانی بهار را پشت‌سر می‌گذرانند. از سال ۹۹ پس از ریزش تاریخی بورس، اراده‌ای مبنی بر تغییر روند بازار وجود نداشته و بازار رونق خاصی به خود ندیده است. افت ارزش معاملات در کنار حجم‌های معاملاتی نا‌امید‌کننده، اتمسفر بازار را برای سرمایه‌گذاری معامله‌گران در بازار کاهش داده است. علاوه‌بر آن، رشد بورس در شرایط خلا اراده جدی از سوی بازارگردان‌ها برای تغییر روند کم‌توان بازار و عدم سرازیر شدن نقدینگی پرغلظت از سوی حقوقی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در بررسی عوامل تاثیرگذار بر بازار اظهار کرد: می‌توان از افزایش نرخ اوراق اخزا به دنبال نوسانات نرخ بهره به عنوان مهم‌ترین عامل موثر بر بازار یاد کرد. در شرایط کنونی عواملی مانند افزایش ریسک‌های سیستماتیک تاثیرگذار، تاکید بر سیاستگذاری‌های نادرست و به‌تازگی ادامه‌دار بودن محدودیت دامنه نوسان که باعث برهم‌ریختگی ساز‌و‌کار عرضه و تقاضا بازار شده، جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس را با اما‌و‌اگرهای زیادی روبه‌رو کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بررسی شرایط بازار از منظر تحلیل تکنیکال باید اظهار کرد، اصلاح شاخص کل در ماه‌های گذشته با نزدیک شدن به سقف کانال صعودی و محدوده ۲میلیون و ۳۰۰هزار واحدی رقم خورد و نماگر اصلی در سایه ریسک‌های گوناگون نتوانست از سد مقاومت مذکور عبور کند. با این وجود بازار برای رشد چشم به اخبار مثبت بنیادی دوخته و در حال حاضر می‌توان بورس را ارزان‌ترین بازار نسبت به بازارهای موازی خود دانست. این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو، بازارهای مالی تحرک خاصی را به ثبت نرسانند.