7 copy

ابهام، بزرگ‌ترین دشمن هر بازاری است. با توجه به اتفاق‌هایی که در کشور به‌وقوع پیوسته، به‌نظر می‌رسد بازار سهام در یک وضعیت مبهم و قمر در عقرب به‌سر خواهد برد.

براساس اعلام شورای‌نگهبان، انتخابات ریاست‌جمهوری در هشتم تیر ماه سال‌جاری برگزار خواهد شد و تا مشخص‌‌‌‌‌‌‌شدن رئیس‌جمهور جدید و ترکیب کابینه وی، بیش‌از یک‌ماه زمان لازم خواهد بود. طبیعتا در چنین فضای غبارآلودی، بازار سهام نمی‌تواند در کلیت خود روند قدرتمندی را داشته‌باشد و به‌نظر می‌رسد تا زمان مشخص‌‌‌‌‌‌‌شدن وضعیت ریاست‌جمهوری و فعل و انفعالات بعدی، بازار در یک وضعیت خنثی به مسیر خود ادامه خواهد داد. از سوی دیگر در آبان ماه نیز انتخابات آمریکا برگزار خواهد شد و طبیعتا مشخص‌‌‌‌‌‌‌شدن نتیجه انتخابات مذکور نیز تاثیرات دو جانبه‌‌‌‌‌‌‌ای بر بازار سرمایه خواهد داشت. مشخص‌‌‌‌‌‌‌شدن نتایج انتخابات آمریکا، هم می‌تواند قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌ها در بازار جهانی را تحت‌تاثیر قرار دهد و هم می‌تواند بر روند بازار داخلی ما تاثیرگذار باشد. بررسی سابقه حرکت بازارهای دارایی در سال‌99 و خصوصا روزهای نزدیک به انتخابات ایالات‌متحده نشانگر آن است که حتی پیش‌بینی‌هایی که درخصوص برنده احتمالی سکاندار کاخ‌سفید در آن مقطع وجود داشت، بازار ارز داخلی را به‌شدت تحت‌تاثیر قرارداد و متعاقبا در بازارهای طلا و سکه نیز رشد قیمتی اتفاق افتاد، بنابراین در مقام جمع‌بندی برای این بخش می‌توان این‌چنین استنباط کرد که بازار سرمایه در ماه‌های آینده به‌دنبال مشخص‌‌‌‌‌‌‌شدن ابهامات پیرامونی خواهد بود و مشخص‌‌‌‌‌‌‌شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و ایالات‌متحده می‌تواند بازار را از بند‌ ابهامات خارج سازد.

نقش فعال سیاستگذار

دی‌ماه سال‌98، سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد ترور شد و پیش‌بینی می‌شد که بازار سرمایه در اولین روز معاملاتی پس از این اتفاق، گرفتار صفوف گسترده فروش شود، اما در کمال ناباوری بلافاصله پس از این ماجرا، دامنه‌نوسان کاهش پیدا نکرد و بعد از چند روز معاملاتی سیاست دامنه محدود اعمال شد، اما به‌نظر می‌رسد که سیاستگذار از تجارب قبلی درس گرفته و در دو نوبت بعدی بدون درنگ وارد میدان شده و بازار را از گرفتار بحران‌شدن نجات داده‌است. در اولین روز معاملاتی پس از پاسخ متقابل ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه در فروردین ماه سال‌جاری، سیاستگذار قبل از شروع معاملات، تشکیل جلسه داد و دامنه‌نوسان سهام و حق‌تقدم را به مثبت و منفی یک‌درصد و دامنه‌نوسان صندوق‌ها را به مثبت و منفی 2‌درصد کاهش داد. چنین اقدامی سبب شد تا ترس در بازار از بین برود و بازار به آسانی بتواند از شرایط خطیری که در آن مقطع با آن مواجه شده‌بود،‌‌‌‌‌‌‌ عبور کند. بعد از انتشار خبر سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان در روز یکشنبه، قابل پیش‌بینی بود که این موضوع بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد، بنابراین سازمان تشخیص داد که روز دوشنبه بازار را تعطیل کند و دامنه را برای معاملات روز سه‌‌‌‌‌‌‌شنبه محدود کند که این موضوع سبب شد بازار در معاملات روز سه‌‌‌‌‌‌‌شنبه وضعیت متعادل‌‌‌‌‌‌‌تری داشته‌باشد.

6 copy