به گفته مدیر تخصیص منابع شرکت سرمایه‌گذاری GMO، سهم‌‌‌‌های رشدی اکنون گران هستند، اما قیمت سهام سایر شرکت‌ها مناسب است. او معتقد است فضای کلی سرمایه‌گذاری و تعدد گزینه‌‌‌‌ها به‌ندرت در ۲۴سال‌ گذشته به اندازه زمان حاضر «جذاب» بوده‌است.

اگرچه نگاه بسیاری از آمریکایی‌‌‌‌ها به شرایط کلی اقتصاد به دلیل تداوم گرانی‌‌‌‌ها منفی است، اما آنها نسبت به شرایط بازار سهام خوشبین هستند.

عبور شاخص داوجونز از سطح ۴۰‌هزار‌واحدی و جهش سایر نماگرهای بازار در دو مرحله رخ ‌داده‌است. سال‌گذشته رالی بورس پس از آن اتفاق افتاد که به‌دنبال کاهش نرخ تورم، فعالان بازار به این نتیجه رسیدند که فدرال‌رزرو تعدیل سیاست پولی و کاهش نرخ بهره را به‌زودی آغاز خواهد کرد، اما رالی اخیر بازار بیشتر به دلیل گزارش‌های‌‌‌‌ درآمدی قوی شرکت‌ها و هیجان سرمایه‌گذاران درباره پیشرفت‌‌‌‌‌‌‌‌ شرکت‌های فناوری در زمینه هوش‌مصنوعی بوده‌است.

تحلیلگران خوشبین به آینده هوش‌مصنوعی براین باورند که ایجاد و تحلیل حجم زیادی از داده‌ها منجر به نوآوری‌‌‌‌ و بهبود فرآیندها در حوزه‌های مختلف، از هماهنگ‌‌‌‌سازی بهینه‌‌‌‌ نیروی کار و کارآمدسازی رویه‌های تولید گرفته تا آموزش جوانان و توسعه داروهای جدید، خواهد شد.

از طرف دیگر، توسعه کلاس جدیدی از داروهای موثر برای درمان چاقی، چشم‌‌‌‌انداز بخش سلامت را بهبود بخشیده است. برخی تحلیلگران نیز به مزایای بازگرداندن واحدهای تولیدی مستقر در کشورهای دیگر به داخل خاک آمریکا برای شرکت‌ها و اقتصاد این کشور اشاره می‌کنند. همه این تحولات نشان‌دهنده بهبود فضای سودآوری شرکت‌ها است. حتی برخی کارشناسان که قبلا نسبت به بازار بدبین بودند، اکنون نگاه مثبت‌‌‌‌تری به بورس دارند. مدیر ارشد پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری «نوبرگر برمن» در ماه ژانویه هشدار می‌داد که معامله‌گران بیش از حد به بورس خوشبین هستند، اما او حالا معتقد است وضعیت بازار در مقایسه با دهه‌۹۰ میلادی که مانند امروز نرخ بیکاری پایین بود و هیجان اینترنت موجب استقبال از سهام شرکت‌های فناوری شده‌بود، بهتر است.

نگرانی بالقوه

با این حال، یک نگرانی بالقوه بر بازار سایه انداخته است: انتظار می‌رود که دولت آمریکا طی یک دهه‌آینده مجبور باشد ۱.۱ تریلیارد دلار سود به دارندگان اوراق‌بدهی دولتی پرداخت کند. به گفته بیل‌گروس، بنیان‌گذار شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری «پاسیفیک» تکیه دولت به تامین ‌‌‌‌مالی مبتنی بر استقراض به‌منظور پوشش هزینه‌ها بیش از حد بوده‌است؛ اتفاقی که بازده اوراق خزانه ۱۰‌ساله را بالاتر برده و به‌صورت بالقوه می‌تواند رشد اقتصادی را تحت‌فشار قرار دهد. او تاکید کرد: «دیر یا زود، بازده بالای اوراق اثر خود را نشان خواهد داد.»

موضوع دیگری که برخی تحلیلگران را نگران کرده‌است، خوش‌بینی همه‌‌‌‌جانبه‌‌‌‌ حاکم بر فضای بازار است.

ممکن است این‌طور به‌نظر برسد که خوش‌بینی فراگیر برای بازار خبر خوبی است، اما تحلیلگران هشدار می‌دهند در چنین شرایطی ممکن است اکثر معامله‌گران به بازار ورود کنند و هنگام اصلاح بازار دیگر خریدار نقدی نباشد تا در طرف تقاضا قرار بگیرد.اد یاردنی، اقتصاددانی که طی دوسال گذشته به بازار خوشبین بوده‌است نیز نسبت به احتمال تغییر روند ابراز نگرانی می‌کند. شاخص S&P ۵۰۰ اکنون تقریبا ۵۰‌درصد بالاتر از کف خود در اوج بازار خرسی اکتبر ۲۰۲۲ قرار دارد.برخی کارشناسان نیز معتقدند که چشم‌‌‌‌انداز روشن اقتصادی «سرابی» بیش نیست و مشکلات جدی در ادامه سال‌نمایان خواهند شد.

هرچند وضعیت مالی ثروتمندان و سالمندان آمریکایی کماکان خوب است، اما مقامات فدرال‌رزرو در مورد شرایط مالی خانوارهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط هشدار می‌دهند. براساس صورتجلسه نشست ژانویه کمیته بازار باز فدرال‌رزرو، پس‌‌‌‌انداز این طبقه از مصرف‌کنندگان تحلیل رفته‌است و این افراد به‌طور فزاینده‌ای تحت‌فشار مالی قرار دارند.