شاخص  بورس‌های جهانی  بر مدار صعود

 براساس گزارش روز جمعه CME FedWatch Tool، معامله‌گران در بازار فدرال فندز پیش‌بینی می‌کنند که بانک مرکزی نرخ بهره را در سال جاری کاهش خواهد داد.  به گفته سامیر سامانا، استراتژیست ارشد بازار جهانی در موسسه سرمایه‌گذاری ولز فارگو، گزارش تولید ناخالص داخلی که روز پنج‌شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که در سه ماه اول رشد اقتصادی کند شده، در‌حالی‌که تورم افزایش یافته است.  برخی از اقتصاددانان استدلال می‌کنند که میان نرخ تورم ایالات متحده و اروپا فاصله زیادی وجود ندارد. صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد که اقتصاد ایالات متحده، ۲.۷درصد و منطقه یورو تنها ۰.۸درصد رشد را در سال جاری به ثبت برسانند.

براساس برآوردهای FactSet، انتظار می‌رود شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی برای ۱۲ ماه منتهی به مارس ۲.۶درصد افزایش و شاخص اصلی PCE، که دسته‌های انرژی و مواد غذایی بی‌ثبات‌تر را در نظر نمی‌گیرد، تنها ۲.۷درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کند. قیمت مس در سال جاری از طلا و نقره رشد بیشتری داشته است، چراکه به نظر می‌رسد معامله‌گران به نیازهای رو به رشد و بلندمدت این فلز صنعتی در هوش مصنوعی و وسایل نقلیه الکتریکی خوش‌بین‌اند. بر همین اساس مایکروسافت و آلفابت بر سرمایه‌گذاری خود در فناوری هوش مصنوعی در گزارش‌های درآمدی روز پنج‌شنبه تاکید کردند و مدیران ارشد آنها به طور خاص به استفاده آنها از تراشه‌های انویدیا در تماس‌های درآمدی با تحلیلگران اشاره کردند؛ اگرچه هر دو مدیرعامل گفتند که از تراشه‌های داخلی نیز استفاده خواهند کرد.

مایکروسافت در نظر دارد مخارج سرمایه‌ای را در سه ماه جاری افزایش دهد. هزینه سرمایه سه ماه اول آلفابت ۱۲میلیارد دلار بالاتر از انتظارات ۹.۹میلیارد دلاری بوده است. همچنین دلار در روز جمعه به بالاترین حد خود در ۳۴سال اخیر در برابر ین رسید. اوج ارزش دلار در برابر ین پس از آن اتفاق افتاد که بانک مرکزی ژاپن در پایان نشست سیاست دو‌روزه خود نرخ بهره را ثابت نگه داشت. با کاهش ارزش ین در چند دهه اخیر، فعالان بازار نسبت به مداخله احتمالی ژاپن برای تقویت ارز خود اظهارنظر کرده بودند.