بعد از خدشه‌‌‌‌‌‌دار‌شدن مجدد اعتماد سهامداران در اردیبهشت، بازار این روزها نیازمند و آماده بازگشت سرمایه‌های حقیقی است. در این مسیر مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند به این بازگشت اعتماد و در نتیجه سرمایه به تالار شیشه‌ای کمک کند، رفع ریسک بودجه‌ است.

 روند فرسایشی به انتها رسیده‌است

علیرضا-تاجبر copy

علیرضا تاجبر، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌خصوص گفت: بعد از اتفاق‌هایی که ریسک سیستماتیک جنگ به بازار تحمیل کرد شاهد اصلاحی فرسایشی در بازار بودیم که باعث شد قیمت‌ها به کف خود برسند و بعد از آن چند روزی است در کف قیمت‌ها شاهد بازاری متعادل هستیم، منتها تداوم این تعادل و رسیدن به یک روند صعودی نیازمند تزریق نقدینگی و استقبال سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه است، با این‌وجود متاسفانه شاهد ورود ارزش بالای نقدینگی به بازار سرمایه نیستیم و حتی روز گذشته نیز از بازار خروج نقدینگی داشتیم. این ورود پول می‌تواند بعد از مشخص‌شدن‌ پارامترهای بودجه ‌یا حمایت‌های عملی از سمت دولت باشد، اما فعلا ابهامات درخصوص بودجه، مالیات بر سود سرمایه‌گذاری و... زیاد است و سرمایه‌گذاران دست نگه‌داشته‌اند تا این ابهامات برطرف شود.

وی ادامه داد: در ابتدای سال ‌شاهد ترمیمی در اعتماد خدشه‌دارشده مردم بودیم و شرایط و جو  بی‌اعتمادی در حال اصلاح بود اما متاسفانه مجددا اتفاق‌هایی رخ‌داد که شاهد خروج حقیقی‌ها از بازار در بهار و عمدتا تابستان از بازار سرمایه بودیم. در حال‌حاضر به‌نظر می‌رسد روند فرسایشی و نزولی به انتهای خود رسیده‌است و صرفا چند محرک می‌تواند منجر به ایجاد یک روند صعودی شود. یکی از این محرک‌ها تعیین‌تکلیف پارامترهای بودجه‌است و دومین محرک نیز می‌تواند حمایت عملی از سوی سرمایه‌گذاران حقوقی به بازار باشد.

این تحلیلگر گفت: یکی از مشکلات در حال‌حاضر نرخ سود صندوق‌های درآمد ثابت است؛ این نرخ الان به بالای 28‌درصد رسیده و طبیعی است که خیلی از سرمایه‌گذاران ترجیح دهند پول بدون‌ریسکی را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند تا اینکه ریسکی را تحمل کرده و پولی را وارد بازار کنند. جمیع این عوامل در حال‌حاضر مانع ورود پول سرمایه‌گذاری در سهام شده‌است، با این حال به‌نظر می‌رسد اندک محرک‌هایی می‌تواند شرایط را کاملا عوض کند؛ چراکه در گروه‌های مختلف شاهد گزارش‌های خوبی هستیم و گزارش‌ها بهتر از این هم خواهد شد.

سوخت اصلی بورس

ابراهیم سماوی copy

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه در 17 اردیبهشت، شاخص از محدوده یک‌میلیون و 950‌هزار واحد رشد داشت و به محدوده دو‌میلیون و 60‌هزار واحد رسید، گفت: مقداری مقاومت در این محدوده وجود دارد و در این دوره با اینکه بازار رشد داشته جهش ارزش معاملاتی را شاهد نبوده‌ایم، هرچند که ارزش معاملات نسبت به دوره رکود افزایش پیدا کرده اما هنوز حداقلی است، سوخت و محرک اصلی بازار افزایش ارزش معاملات است اما در روز جاری ارزش معاملات بورس اوراق‌بهادار حدود 5هزار‌ میلیارد‌تومان بوده که این عدد باید به بیش از 10همت برای چند روز متوالی برسد و چنانچه این اتفاق بیفتد، نشان‌دهنده دست به‌دست‌شدن سهام است.

این تحلیلگر ادامه داد: هرچند که شاخص مثبت نباشد اما ارزش معاملات بالا باشد، نویددهنده آن است که شاخص‌کل بورس می‌تواند از محدوده دو‌میلیون و 60‌هزار واحد عبور کند و به محدوده دو‌میلیون و 150 تا 200‌هزار واحد در کوتاه‌مدت دست‌یابد.

از طرفی اخبار مثبتی در روزهای اخیر مخابره شد که یکی از آنها بحث رفع محدودیت درگاه پرداخت کار‌‌گزاری‌ها بود و محدودیت 100‌میلیون ‌تومانی آن برداشته شد و این موضوع منجر به این می‌شود که حجم نقدینگی راحت‌تر به سمت بازارها گسیل شود. از طرف دیگر شاهد حمایت‌های ضمنی از سوی رئیس سازمان بورس و رئیس کمیسیون اقتصادی مبنی‌بر ارزنده‌بودن بازار بودیم. وی افزود: در نتیجه می‌توان گفت چنانچه دستورالعمل‌هایی مانند یک‌سری از اخبار مبنی‌بر کاهش مالیات شرکت مخابره شود، وضعیت بازار بهبود پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر در حال نزدیک‌شدن به آذرماه هستیم و این ماه، فصل بودجه ‌است و تکلیف بخش زیادی از متغیرها مشخص می‌شود، چنانچه این ابهامات بودجه‌ای برای بازار سرمایه رفع شود،دست سرمایه‌گذاران مخصوصا آنها که به مباحث بنیادی وزن بیشتری می‌دهند، راحت‌تر به خرید می‌رود.