شکی نیست که بازارسرمایه همیشه متاثر از تمامی عوامل و شرایط حاکم بر کشور است؛ در نتیجه باتوجه به نوسان‌های ارزی و دلایل دیگر که در کشور وجود داشت، شدت این نوسان‌ها بیشتر و بیشتر هم شد؛ از این‌رو عقب‌ماندگی و رخوت در بورس افزایش پیدا‌کرد. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد نرخ ارز در سال‌آینده تا حدودی به تثبیت خواهد رسید‌ و با این اقدام شاهد ثبات در بازارسرمایه خواهیم بود. از طرفی هم باید سیاست‌های اشتباه، دستوری و ناکارآمد در بازارسرمایه حذف شود؛ به‌طور مثال با یک نامه شورای‌رقابت درخصوص عرضه خودرو در بورس‌کالا شاهد بودیم که سهامداران و سرمایه‌گذاران دچار ضرر و زیان‌های شدید شدند که البته با مدیریت مجلس شورای‌اسلامی این اقدام منتفی شد و مجددا ثبات به بازارسرمایه بازگشت. در عین‌حال باید اجازه داد تا بورس با متغیرهای واقعی اقتصاد، مسیر خود را طی کند و دستکاری‌های موجود باعث نابسامانی در این بازار خواهد شد.

به اعتقاد بنده مهم‌ترین اقدامی که می‌توان در سال‌آینده انجام داد، ترویج آموزش سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم در بازار سهام است که فرهنگ‌سازی این موضوع در ابتدا بر عهده سازمان بورس و اوراق‌بهادار است؛ همچنین دولت و مجلس موظف هستند که از بازارسرمایه حمایت کنند که این اقدام باید اصولی و مدون باشد تا در ادامه بتوانند سیاست‌های مثبت خود را به مرحله اجرایی برسانند. از طرفی قیمت‌گذاری دستوری هم در جای خود آفت رشد بازارسرمایه بوده که مجلس نیز در راستای حذف آن اقدامات مهمی را در دستور کار دارد. همچنین تاسیس صندوق‌های متنوع متناسب با ریسک‌پذیری افراد در جامعه، می‌تواند نیازهای مردم را پوشش دهد تا از طریق این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند و به‌نوعی این بازار گسترده‌تر خواهد شد و از طرف دیگر مردم می‌توانند اعتماد بیشتری نسبت به بازارسرمایه داشته باشند.

در عین‌حال از دولت انتظار می‌رود در صورت عدم‌برنامه مدون، مردم را همانند سال‌۹۹ به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق و ترغیب نکند؛ مردم هم باید با آموزش کافی و لازم در این بازار، سرمایه‌گذاری کنند تا دچار ضرر و زیان هنگفت نشوند. دید بلندمدت در این بازار نیز حائزاهمیت است؛ سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران نباید با نوسان‌های مثبت یا منفی بازار؛ به‌صورت هیجانی رفتار کنند. ما هم در شورای‌عالی بورس و در مجلس به فرهنگ‌سازی بیشتر در بورس و از هرگونه مشوق لازم در جهت بهبود روند بازار کمک خواهیم کرد.