حسین مرید‌سادات – کارشناس بازار سرمایه: بازار سهام چند روزی است که وضعیت خوشایندی را تجربه می‌کند. با این وجود روز گذشته طلسم سبزپوشی متوالی نماگرهای اصلی بازار شکسته شد و شاخص کل با افت محسوسی سرخ‌پوش شد. البته امید است که با پایان یافتن نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه، بازار مانند رویدادهای گذشته به وضعیت نگران‌کننده‌ای دچار نشود. باید اظهار کرد که در شرایط کنونی بازار به محدوده‌های ارزنده‌ای نزدیک شده است. آغاز تحولات و تنش‌های بین‌المللی که از اواسط مهرماه شدت گرفت، موجب شد شاخص کل ریزش نسبتا بدی را تجربه کند. از آن سو بود که همزمان با کاهش احتمالی تشدید تنش‌های بین‌المللی، سطح ۱میلیون و ۹۵۰هزار واحدی به سطح حمایتی مبدل شد و بازار از آن سطح برگشت موفقی به ابرکانال ۲میلیون واحدی داشت. با‌این‌حال محدوده ۲میلیون و ۵۰هزار واحدی به مسیری پر از سنگلاخ برای بازار تبدیل شده است.

با این وجود روز گذشته را می‌توان پولبک شاخص‌ها در نظر گرفت. از این‌رو باید گفت عیار اصلی بازار در روزهای آینده مشخص می‌شود، چرا که در صورتی که بازار در روزهای آینده با فشار زیاد عرضه‌ها روبه‌رو شود، می‌توان اظهار کرد که بازار به محدوده‌های مقاومتی مجددا واکنش نشان داده و در صورتی که بازار متعادل رو به بالا معامله شود می‌توان نسبت به آینده بازار امیدوارتر بود. البته باید اظهار کرد که کلیت بازار تحت‌تاثیر اخبار، واکنش‌های هیجانی زیادی از خود نشان می‌دهد و اخباری شدن بازار به آفت جان بازار تبدیل شده است.

 از طرفی افزایش ریسک‌های مختلف سیستماتیک و غیرسیستماتیک به اعتماد سرمایه‌گذاران و سهامداران بازار لطمه زیادی زده است. در صورتی که ریسک‌های مختلف از دوش بازار برداشته شوند بازار سهام می‌تواند جذاب‌ترین بازار در نیمه دوم سال باشد. بنابراین در صورتی که ریسک تشدید تنش‌ها در روزهای آینده کم‌فروغ شود، بازار اگر در محدوده‌های ۲میلیون و ۵۰هزار تا ۲میلیون و ۷۰هزار واحدی تثبیت شود، می‌توان چشم‌انداز روشنی را برای بازار متصور بود. پیش‌بینی می‌شود بازار روزهای متعادلی را در هفته جاری پیش رو داشته باشد.