برخی از کارشناسان با نگاهی به نیمه خالی لیوان بازار سرمایه از نگاه سرکوب‌‌‌‌‌‌‌‌گرایانه دولت نسبت به بازار سرمایه سخن می‌گویند و معتقدند تا این نگاه سنگین از طرف قانون‌گذار نسبت به بازار تولیدمحور و شفافی مانند بازار سرمایه وجود داشته‌باشد، نمی‌توان انتظار جذب سرمایه به سمت چنین بازاری را داشت. با این وجود البته همچنان محرک‌های قوی برای حرکت بازار یا دست‌کم توقف منفی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بورس وجود دارد. احتمال رشد قیمت دلار در بازار آزاد با توجه به عدم‌مخابره اتفاقات مثبت از توافق‌های برجام هنوز وجود دارد و از طرف دیگر قیمت نفت در محدوده ۹۰دلار تثبیت شده‌است. برخی از کارشناسان با عینکی خوش‌بینانه نسبت به وضعیت بازار سرمایه، آغاز رشد از نیمه دوم مهرماه را برای بورس محتمل می‌دانند.

توقف روند منفی در بورس؟

محمد خبری‌زاد

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه ضمن انتقاد از عملکرد دولت درخصوص بازار سرمایه، گفت: به محض اینکه بازار سرمایه در حال رسیدن به حالت ثابتی است، شاهد مداخلاتی هستیم که این موضوع را با مشکل مواجه می‌کند. صنعتی که این روزها نشانه‌گیری‌شده سیمان و فولاد است، درحالی‌که این دو صنعت به اندازه کافی از موضوع انرژی و سوخت ضربه خوردند، امروز دوستانی که در زیرمجموعه ضعف‌هایی داشتند برای پوشاندن این ضعف‌‌‌‌‌‌‌‌ها صحبت از خروج این دو صنعت از بورس‌کالا و قیمت‌گذاری دستوری آنها کردند و دلیل اصلی منفی بودن بازار سرمایه در روز گذشته نیز همین بود.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه بازار جهانی با رشد روبه‌روست و گزارش‌های شهریور در حال انتشار است، عوامل موجود دست‌کم توجیه‌‌‌‌‌‌‌‌کننده منفی‌شدن بازار نیست. هرچند بازار مثبت بالایی ندارد اما نباید منفی هم باشد اما با این وضعیت سرمایه به بازار نمی‌آید، سرمایه هوشمند و ترسو است و طبیعتا در این وضعیت از بازار خارج می‌شود، به‌همین‌دلیل هم منفی بودن روز گذشته پیش آمد و باید دید در ادامه چه رخ خواهد داد.

خبری‌‌‌‌‌‌‌‌زاد افزود: به‌نظر من به‌رغم تمام اخبار منفی بازار زیاد منفی نخواهد شد و روند منفی ادامه‌دار نیست اما چیزی که بازار به‌دنبال آن است احتمالا گزارش‌های عملکرد ماهانه و گزارش‌های فصلی شرکت‌هاست که انتهای مهرماه منتشر خواهد شد. این گزارش‌ها احتمالا به‌عنوان موتور محرک انگیزه بازار برای رشد را به‌وجود خواهند آورد و تا پیش از آن اتفاق خاصی نخواهد افتاد. به‌نظرم بازار سرمایه منفی چندانی ندارد و در همین رنج‌‌‌‌‌‌‌‌ها مقداری بالا و پایین می‌شود. البته به شرط آنکه اخبار منفی جدید در حد حرف باقی‌بماند و به‌زودی تکذیب شود. امیدوارم سازمان بورس و وزارت اقتصاد و وزارت صمت از این موضوع جلوگیری کنند و دیگر به این موضوع دامن نزنند. در این شرایط احتمالا منفی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در همین سطوح متوقف خواهد شد و این حالت فعلا ادامه پیدا کند.

استراحت شاخص

نیما میرزایی

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: شاخص‌کل بورس در یکی دو هفته اخیر و بعد از رشدی که بعد از سه ماه ریزش داشت، سرانجام در ابتدای شهریور موفق شد روندی صعودی به خود بگیرد. بعد از آن طی دو هفته اخیر با یک موج اصلاحی مواجه شدیم که بیشتر هم از جنس تکنیکال است. شاخص‌کل در حال استراحت و کسب انرژی برای شروع موج بعدی خود است.

وی ادامه داد: حمایت مستحکمی را روی مرز روانی دو‌میلیون و 100‌هزار واحد نمی‌بینم و احتمال شکست آن وجود دارد، که احتمال دارد در روزهای آینده اتفاق بیفتد اما از بُعد تکنیکال با حرکت میانگین‌های متحرک و مخصوصا میانگین متحرک 150‌روزه که به مرز دو‌میلیون رسیده، به‌نظر می‌رسد جدی‌ترین و اولین حمایت پیش‌روی شاخص محدوده دو‌میلیون تا دو‌میلیون 60‌هزار واحد است که محدوده حمایتی مستحکمی است و شکست آن با مفروضات فعلی و وضعیت متغیرهای تاثیرگذار بر بازار بعید به‌نظر می‌رسد.

میرزایی اظهار کرد: در صورتی‌که متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه و مخصوصا دلار بازار آزاد و قیمت جهانی نفت افت خاصی نداشته باشند و مرزهای روانی حمایتی خود را در کانال 49هزار‌تومان و 90 دلار حفظ کنند، خوشبین هستم که بازار سرمایه نیز به لحاظ بنیادی و تکنیکال جای افت بیشتر را نداشته‌باشد. با توجه به افزایش شدت تقاضا با نزدیک‌شدن میانگین‌‌‌‌‌‌‌‌های متحرک از میانه مهرماه احتمالا شاهد موج صعودی در بازار باشیم و شاخص به سمت شکستن مقاومت‌های پیش‌روی خود حرکت خواهد کرد.

این تحلیلگر افزود: چشم‌انداز بازار سرمایه را (با توجه به ثبات نسبی در تصمیم‌گیری‌های دولتی و بعد از آن تنش‌های ارزی و موضوع قیمت گاز) وضعیتی باثبات می‌بینم و احتمالا متناسب با تورم داخلی و خارجی شاهد بهبود سودآوری شرکت‌های بورسی خواهیم بود و از این منظر نیز بازار سرمایه ضمن جبران جاماندگی روندی صعودی باثبات و نسبتا بااطمینان را در ماه‌های آینده داشته‌باشد.