در توضیح این موضوع بررسی وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بازار سهام حائز اهمیت است. با توجه به اینکه در ماه‌های قبل عواملی مانند نرخ خوراک، هزینه سوخت، عرضه خودرو در بورس‌کالا و نرخ دلار در گروه حیاتی‌‌‌‌‌‌ترین پارامترهای اثرگذار بر روند سودسازی شرکت‌های بورسی بودند، اکنون باید دید عوامل مذکور در چه شرایطی به سر می‌برند. بررسی رفتار معامله‌گران نشان‌دهنده آن است که همزمان با تشدید اخبار ضد‌و‌نقیض در بخش قیمت‌گذاری خوراک صنایع پتروشیمی، سهامداران عمدتا حقیقی بازار از بازار خارج شدند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که همسو با تغییر رفتار سیاستگذار و مخابره سیگنال‌های مثبت در خصوص امکان تعدیل نرخ خوراک، خوش‌بینی‌های جدیدی نسبت به ورود پول به بازار سهام ایجاد شده است.

بنابراین از تغییر رفتار معامله‌گران این نتیجه حاصل می‌شود که حواشی ایجا‌دشده پیرامون نرخ خوراک از عوامل اصلی عقب‌گرد قیمتی سهام طی ماه‌های قبل بوده است که نه‌تنها به ضرر بازار و کاهش چشمگیر روند سودسازی شرکت‌های بورسی منجر شده است، حتی موجب تشدید بی‌اعتمادی نسبت به بازار مذکور نیز شده است. پرواضح است که بهای دلار بازار آزاد و نوسانات ایجادشده در حوالی نرخ ۵۰‌هزار‌ تومان در محاسبات سهامداران و اثرات روانی آن بر شرکت‌ها غیر‌قابل‌انکار است. اما به نظر می‌رسد برآورد سرمایه‌گذاران در خصوص تحولات ارزی تا حدود زیادی به سناریوی ثبات قیمتی گره خورده است. اگرچه بازار ارز نیز همانند سایر بازارهای دارایی با بلاتکلیفی‌های مزمن دست‌به‌گریبان است اما ثبات نسبی دلار آزاد در محدوده‌های کم‌تنش از‌ نیش ترمز انتظارات تورمی در این بازار حکایت می‌کند.

این موضوع می‌تواند تغییراتی را در سلیقه سرمایه‌گذاران اعمال کند. هرچه بازار ارز از رونق فاصله بگیرد، پول بیشتری به سمت بازار سهام هدایت می‌شود. از این منظر نوسانات کم‌مقدار در بازار ارز را می‌توان سناریویی مثبت در جهت وورد پول به تالار شیشه‌ای تلقی کرد. در ۳ سال گذشته ترسیم چشم‌انداز مشخص از تکلیف قطعی متغیرهای اثرگذار، به یکی از مصائب اهالی بازار سهام مبدل شده است و سایه همین ابهامات موجبات خروج پول حداکثری از نماگرهای تالار شیشه‌ای را فراهم کرده است. به هر روی باید صبر کرد و دید که آیا سیاستگذاران می‌توانند از اعمال قوانین ناصحیح در میان‌مدت و بلندمدت پرهیز کنند یا روندی دیگر را در پیش خواهند گرفت.