بازار پررونق چند ماه گذشته که به مانند جوانی پرطراوت جنب و جوش توانسته بود قله‌های موفقیت ۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار‌واحدی را فتح کند، حال توان فتح ابرکانال ۲‌میلیون‌واحدی را ندارد. شکست‌ها باید پلی برای پیروزی و موفقیت باشند، اما بازار دلسرد‌تر از همیشه در گوشه‌ای خلوت گزیده است.

به‌نظر می‌رسد این روزها بازار تصمیم جدی برای سبزکردن پرتفوی سرمایه‌گذاران ندارد. روز گذشته نماگر اصلی تالار شیشه‌ای نخستین روز معاملاتی هفته را با ۸۱/ ۰‌درصد افت پایان داد و در سطح یک‌میلیون و ۹۵۷‌هزار‌واحدی قرارگرفت. افت ۱۶‌هزار‌واحدی شاخص‌کل بورس تهران در حالی به‌وقوع می‌پیوندد که بازار منظره سطح کنونی را برای نخستین‌بار در بیست و ششم تیرماه سال‌جاری، مشاهده کرد. در این میان نماگرهای دیگر بازار نیز وضعیت مطلوبی را تجربه نکردند.

نماگر هموزن که سنجه قابل‌اتکایی برای بررسی همه‌جانبه نمادهای مختلف بازار است نیز حدود ۱/ ۱۵درصد قرمزپوش بود و ارتفاع ۶۸۰‌هزار‌واحدی را از دست داد و در سطح ۶۷۷‌هزار و ۵۵‌واحدی ایستاد. بیست و هشتمین روز مردادماه، روز معاملاتی چندان جالبی برای فرابورسی‌ها نیز نبود، به‌طوری‌که شاخص‌کل فرابورس تهران که نماگری برای ارزیابی وضعیت سهام فرابورسی است، حدود ۲۷/ ۱‌درصد نزول داشت و در ارتفاع ۲۵‌هزار و ۹۶‌واحدی آرام گرفت.

سه نماد «فولاد»، «شستا» و «فملی» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل بورس و نمادهای «فجهان»، «آریا» و «خاور» بیشترین تاثیر را بر شاخص فرابورس داشتند. «شهر»، «شستا» و «خگستر» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار سهام بودند. روز شنبه، ۴۹۶‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از گردونه معاملات بازار سهام کوچ کرد تا روند خروج نقدینگی فعال از بازار سرمایه ادامه‌دار باشد.

ارزش معاملات خرد نیز که وزنه موثری در سنجش وضعیت رکود یا رونق بازار محسوب می‌شود، روز شنبه رقم یک‌‌هزار و ۹۴۸‌میلیارد‌تومان را به‌ثبت رساند، با این‌وجود باید اظهار کرد که بورس هفته‌هاست روزهای شاداب و پرطراوتی را به خود ندیده و تلاش خاصی را برای پرفروغ‌کردن چراغ دل سهامداران ندارد. در شرایط کنونی بازارها در گرداب رکودی عمیقی فرورفته‌اند. با وجودی که تهاجم اخبار منفی چند روزی است که بازار را کمتر مورد آزار و اذیت قرار داده، اما بهبود شرایط کنونی بازارها نیازمند تصمیم‌گیری جدی سیاستگذاران درخصوص بهبود شرایط بورس و بازگشت اعتماد ازدست‌رفته

معامله‌گران است.

نرخ ارز نیز در روزهای گذشته افت و خیز چندانی را شاهد نبوده و در محدوده کانال ۴۹‌هزار‌تومانی نوسان‌های اندکی داشته است. عوامل خارجی نیز بر شرایط روحی و روانی بازار تاثیر زیادی می‌گذارند. در این میان به دلیل اینکه بازارهای جهانی در ماه‌های اخیر شاهد تصمیمات انقباضی فدرال‌رزرو مبنی‌بر افزایش نرخ بهره بودند؛ این رکود عجیب بازارهای مالی داخلی با رکود عجیب و غریب جهانی همسو شده و شرایط ناخوشایندی را بر بازارها غالب کرده‌است.

در این بین زمزمه‌هایی از تغییر دامنه‌نوسان بازار به گوش می‌رسد. تجربه نشان‌داده محدود‌کردن و تحت‌فشار قراردادن بازار نتایج مطلوبی به ارمغان نخواهد آورد. با توجه به اینکه بازار با تمام سختی‌ها همچنان روی پای خود ایستاده، دخالت‌هایی از این دست که بر قانون عرضه و تقاضا خدشه وارد می‌کند، نتایج مطلوبی را پیشکش بازار نخواهد کرد.

شروع هفته‌ای نه‌چندان دلچسب، بحث‌های داغی را در شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی به‌‌‌‌‌‌‌‌خصوص توییتر به‌راه‌انداخته است.

در این بین پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه درباره احتمال کاهش دامنه‌نوسان بورس نوشت: زمزمه‌هایی از کاهش دامنه‌نوسان بازار به گوش می‌رسد. لطفا برای بهبود شرایط حال بازار دامنه‌نوسان بازار را تغییر ندهید. هیچ بازاری با کاهش دامنه‌نوسان نجات پیدا نکرده است. بازار خودرو یکی از بازارهایی است که در چند ماه گذشته نوسان قیمتی زیادی را تجربه کرده است، اما نکته حائزاهمیت این است که این بازار به دلیل اینکه دامنه‌نوسان مشخصی ندارد، می‌تواند خود را پس از آسیب احیا کند. لطفا پویایی بازار سرمایه را از بین نبرید.

کاربر دیگری درباره مجمع شرکت ایران‌خودرو نوشت: مجمع ایران‌خودرو بدون ارائه راهکاری خاص به ادامه فعالیت این شرکت رای داد.

سرمایه‌گذاران بازار سرمایه چشم به گزارش تولید سالانه شرکت خودروسازی تویوتا دوختند که تولید سال‌جاری این غول خودروسازی از ۱۰‌میلیون دستگاه عبور کرده و ۲۵۳‌میلیارد یورو از این محل درآمد داشته‌است.

حال شرکت ایران‌خودرو با ۷۳همت زیان انباشته معادل ۲‌میلیارد دلار زیان، یک‌بیستم تولید شرکت تویوتا، در حال دست و پا زدن برای زنده ماندن است و حق طبیعی خود برای فعالیت در فضای رقابتی ندارد.

علی عصاری کارشناس بازار سرمایه نیز درخصوص سرخ‌پوشی تمام‌عیار تابلو معاملاتی با وجود کاهش حدود یک‌درصدی شاخص‌کل نوشت: ۸۶‌درصد از سهام سرخ فام هستند اما بازار فقط ۱۴‌هزار واحد کاهش داشته‌است. در این‌صورت دو فرض مطرح می‌شود که یا کسی با این قیمت‌ها خریدار سهام نیست یا شاخص عدد درستی را نشان نمی‌دهد. هر دو فرض خطرناک است.

همچنین محمد خبری‌زاد کارشناس بازار سرمایه نیز در توییتی گفت: از سقف اردیبهشت تا روز گذشته، حدود ۱۶۰نماد افت ارتفاع گرفتند و ارزش بازار بیش از ۴۰‌درصدی سقوط داشته‌است.