با توجه به رکودی که در همه بازارها شاهدیم این داستان برای بازار سرمایه نیز در جریان است. در این میان تفاوتی که در بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها وجود دارد این است که در دوره رکود شاهد عدم خرید‌وفروش در بازارهای موازی هستیم، فروشنده نمی‌فروشد و خریداری هم نیست و راکد بودن بازار تاثیر آنچنانی بر قیمت‌ها نمی‌گذارد. برای مثال رکود در بازار مسکن باعث ارزان‌تر شدن خانه‌ها نمی‌شود، اما بازار سرمایه متاسفانه به این صورت است که در صورت رکود طولانی‌مدت ضربه‌های سنگینی متحمل می‌شود و در نهایت عده‌ای فروشنده خواهند بود و به دلیل خریداران کم، قیمت پایین و پایین‌تر می‌آید.

در هفته جاری می‌توان از دو مولفه تاثیرگذار بر بازار سرمایه یاد کرد. اول اینکه بازارها مدت‌هاست ساکن هستند و تکانی نمی‌خورند و بازارهای موازی با روند متعادل اندکی مثبت و اندکی منفی پیش می‌روند. انتظار می‌رود در هفته جاری نیز این اتفاق ادامه‌دار باشد. مولفه بعدی خبری بود که از آزادسازی مقداری پول و تبادل زندانی مخابره شده است. اتفاقات سیاسی در سطح کلان برای بازار سرمایه در ابتدا زیاد مثبت نیست، چون باعث کاهش نرخ دلار شده و رفتار هیجانی را در سهامداران شاهد خواهیم بود. بنابراین احتمال بروز این هیجانات در هفته جاری وجود دارد که در نتیجه آن، بازار بیشتر به سمت منفی میل می‌کند. اما در سطح کلان این سیاست‌ها همان سیاست‌های کهنه و قدیمی است که بعید به نظر می‌رسد به مقاصد نو، اتفاقات جدید و تحولاتی منجر شود. به نظر می‌رسد برای تحولات جدید احتیاج به تفکرات و سیاست‌های جدید است، چرا که هیچ‌وقت تفکرات کهنه به مقاصد نو نمی‌رسند.

در سطح سیاست‌های کلان به نظر می‌رسد راه هما‌ن راه قبل است و با خرید زمان و مدتی تاثیر روانی مثبت دوباره به روال سابق برمی‌گردیم؛ کما اینکه بارها از این دلارها برای کنترل نرخ ارز استفاده‌های سیاسی شده است و بعید به نظر می‌رسد این بار تاثیر خاصی را در بازار سرمایه شاهد باشیم. بنابراین تاثیر اتفاقات سیاسی بر بازارها را کمرنگ‌تر از همیشه می‌دانم. با اینکه خبر پررنگ‌تر از همیشه است، اما بعید به نظر می‌رسد در ادامه تاثیر خاصی در سیاست‌های خارجی را شاهد باشیم.