بازار سرمایه پس از پیروزی بر طلسم هشت‌روزه افت متوالی در ۲۷تیرماه، بار دیگر امید‌ها را برای بازگشت روی ریل صعود افزایش داد. اما روز شنبه بار دیگر بازار دست رد به سینه کانال ۲میلیون واحدی زد؛ به طوری که روز شنبه، آخرین روز تیرماه، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای حدود ۶۵/ ۱درصد افت کرد و به سطح ۱میلیون و ۹۸۳هزار واحدی رسید. کاهش ۳۳هزار واحدی شاخص کل بورس تهران در حالی اتفاق افتاد که روز گذشته بیش از ۱۲۰ نماد به دلیل برگزاری مجامع بسته بودند. در این میان شاخص کل هم‌وزن نیز حدود ۷۷/ ۱درصد افت ارتفاع داشت و کانال ۷۰۰هزار واحدی را از دست داد.

در این بین به نظر می‌رسد اعتماد سرمایه‌گذاران روز به روز نسبت به آینده بازار سهام کم‌رنگ‌تر می‌شود. لذا چنین به نظر می‌رسد که سیاستگذاران باید تصمیم جدی در خصوص بهبود وضعیت حال حاضر بازار سرمایه بگیرند. روز گذشته مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، درباره وضعیت بازار سرمایه گفت: بازار بورس تا اواسط اردیبهشت‌ماه وضعیت مناسبی داشت، اما توالی چند تصمیم که از نظر سازمان بدون در نظر گرفتن وضعیت شرکت‌ها و روند قیمت‌های جهانی چه در حوزه گاز، چه محصولات پتروشیمی، فلزات و سایر محصولات گرفته شد، به ضرر صنعت بود و اثرات منفی بر سودآوری شرکت‌ها داشت.

او افزود: سازمان به دنبال رانت برای یک صنعت خاص نبوده است. همچنین تعیین فرمول مناسب برای صنایع در بلندمدت هم به سرمایه‌گذاری بیشتر منجر می‌شود و هم بازگشت اطمینان سرمایه‌گذاران را در پی خواهد داشت.  در این میان نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه، در خصوص اوضاع و احوال بازار گفت: فضای مبهم و پر از شک و تردید سراسر اتمسفر بازار را فراگرفته است. تصمیماتی که ماه‌های اخیر توسط سیاستگذاران گرفته شده، در کنار افت ارتفاع نرخ ارز، از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که ترس عجیب‌و‌غریبی را به بازار سرمایه و معامله‌گران تزریق کردند و بازار را به این حال و روز انداختند. در شرایطی که دولت از کسری بودجه رنج می‌برد و باید برای تامین این کسری تن به تصمیم‌های دردناکی بدهد، صنایع مختلف نیز خود را در خطر کاهش تعمدی سودسازی‌ها می‌دانند.

از این رو تا زمانی که این ترس دسته‌جمعی در بازار سهام غالب باشد، اخبار امیدوارکننده گزارش‌های شرکت‌ها تاثیر چندان امیدوارکننده‌ای بر سبز شدن رنگ تابلوی معاملاتی نخواهند داشت. بنابراین به نظر می‌رسد محدوده‌های زیر ۲میلیون واحدی همیشگی نباشند و می‌توان به روزهای آینده بازار خوش‌بین بود. بنابراین می‌توان انتظار داشت از شدت التهاب این روزهای بازار در روزهای آینده کاسته شود.