از یکسو شاهد رشد نمادهای شاخص‌ساز هستیم و از سوی دیگر نمادهای کوچک نیز در این راهپیمایی ابرشاخص کل بازارسهام را همراهی کرده‌‌‌اند.

این در حالی است که طی مدت یاد‌شده بورس با کمترین میزان خروج پول و نوسان منفی روبه‌رو شده است.  به نظر می‌رسد تعدد روزهای تعطیل در هفته‌‌‌های گذشته نقش مهمی در اصلاح شاخص در همان روزهای اندک قبل ایفا کرده است.

 با این حال این امکان وجود دارد که در روزهای آتی نیز بازار سهام مجددا وارد فاز کوتاهی از اصلاح شود.

بازار در فروردین روند توفانی از خود به نمایش گذاشت اما همزمان با ورود به اردیبهشت ماه ممکن است شاهد تغییر فاز نماگرهای سهامی باشیم.

 در توضیح این موضوع باید دو عامل اثرگذار را در نظر گرفت. نخست آنکه با پایان فروردین ماه بازار نیاز به استراحت دارد.

همان‌طور که مشاهده کردیم در نخستین ماه ۱۴۰۲بورس صدرنشین بازارهای دارایی بود و شاخص کل این بازار توانست بیش از ۱۸درصد بازدهی را در کارنامه خود به ثبت برساند. این امر از نیاز بازار به توقف کوتاه‌مدت حکایت می‌کند.

صندوق‌های سپرده ثابت نیز می‌توانند در روزهای آینده به عنوان یک عامل اثر‌گذار بر بازار رفتار کنند، به همین دلیل جذابیت این بخش می‌تواند نوسانات جزئی برای بازار به‌همراه داشته باشد.

این در حالی است که بازارهای دیگر با اشباع قیمتی و رخوت سرمایه‌گذاری دست به‌گریبانند. گمانه‌زنی‌‌‌ها نشان می‌دهد در چنین وضعیتی سرمایه‌گذاران استراتژی معاملاتی خود را آذین به تغییراتی جدی کنند.

اقبال به سمت نمادهای کوچک و متوسط از آن دست تصمیماتی خواهد بود که طی روزهای آینده بازار را متعجب خواهد کرد. سهامی که اسم  و رسم و رشد چشمگیری در پرونده خود نداشته‌اند.

 این گروه از نمادها به مرور مورد اقبال سهامداران قرار خواهند گرفت. علاوه بر این موضوع بر اساس قانون جدید شرکت فرابورس ایران مقرر شده است تا حداقل ارزش حجم مبنا در برخی نماد‌‌‌های معاملاتی بازار پایه به یک سهم برسد.

این مهم می‌تواند نظر سهامداران را به سمت نمادهای کوچک و متوسط هدایت کند. در حال حاضر ارزش معاملات بازارسهام به ۱۷۱هزارمیلیاردتومان رسیده که با ارزش معاملات۳۹۰هزارمیلیاردی بازار در سقف سال ۹۹ فاصله چشمگیری دارد.

به همین دلیل شاید بتوان به جرات بر این نکته تاکید کرد که بازار کنونی عاری از هرگونه ترس و ریسک برای سرمایه‌گذاری است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه برخی از نمادها همچنان در کف قیمتی خود قرار دارند فرصت مناسبی برای خرید را فراهم خواهند آورد.

 این سناریو درصورتی محقق خواهد شد که وضعیت اقتصادی کشور با ریسک‌های جدیدی مواجه نشود.

در فروردین شاخص کل بورس تهران با رشد ۶/ ۱۸درصدی نشان داد نسبت به رقبایش با نوسان منفی کمتری روبه‌رو بوده است.

 گرچه تعلل بورس در همسویی با انتظارات تورمی ۱۴۰۱ وضعیت ناخوشایندی برای سهامداران به تصویر کشید اما روند مواجهه این بازار با موج‌‌‌های افزایشی فروردین می‌تواند موید آن باشد که روند صعودی شاخص پس از رکوردزنی‌های پی‌در‌پی در کوتاه‌مدت تداوم یابد.