محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرابورس ایران در نشست خبری اولین دوره رویداد بین‌المللی تامین‌مالی نوآوری و فناوری، لزوم توسعه اقتصاد دانش‌‌‌‌‌‌بنیان را ضرورت امروز اقتصادها دانست و تاکید کرد: با توجه به تغییر نیازهای مصرف‌کنندگان، توسعه اقتصاد دانش‌‌‌‌‌‌بنیان موضوعی اختیاری و انتخابی نیست بلکه ضرورت کنونی اقتصادهاست. وی با اشاره به حلقه مفقوده در زنجیره تبدیل دانش به ثروت گفت: تامین‌مالی بنگاه‌های دانش‌‌‌‌‌‌بنیان این حلقه مفقوده است، فعالان این حوزه همواره دغدغه تامین‌مالی و صندوق‌های خطرپذیر و جسورانه دغدغه پروژه‌های دانش‌‌‌‌‌‌بنیان را دارند که این رویداد می‌تواند حلقه مفقوده این دو نهاد را حذف کند. شیرازی با تاکید بر حضور فعال فرابورس در رویداد فینوتکس، اظهار کرد: فرابورس ایران به‌عنوان بورسی که ایجاد سازوکار و ساماندهی تامین‌مالی برای بنگاه‌های اقتصادی اعم از دانش‌‌‌‌‌‌بنیان‌‌‌‌‌‌ها را فراهم می‌کند، وظیفه خود می‌داند در این رویداد مشارکت داشته باشد.

لزوم تنوع ابزارهای مالی در فرابورس

شیرازی در اختیار داشتن مجموعه‌‌‌‌‌‌ای متنوع از ابزارها، نهادها و بازارها در فرابورس را مورد‌توجه قرار داد و افزود: این ویژگی فرابورس می‌تواند فضای اثرگذاری برای حضور بنگاه‌های دانش‌‌‌‌‌‌بنیان و تامین‌مالی این حوزه باشد. مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه این نشست با مروری بر انواع بازارهای فرابورس بیان کرد: فرابورس دو بازار اصلی دارد که بازار اول و دوم هستند، این دو بازار ویژه شرکت‌های دارای قابلیت پذیرش است و در حال‌حاضر بالغ‌‌‌‌‌‌بر ۱۷۰ شرکت در آنها حضور دارند که ۱۴‌شرکت یعنی حدود ۱۰‌درصد از این تعداد، دانش‌‌‌‌‌‌بنیان هستند. شیرازی با اشاره به اینکه بازار پایه نیز برای شرکت‌هایی است که امید به بهبود عملکرد دارند اما در حال‌حاضر نمی‌توانند در بازارهای اصلی حضور داشته باشند، ادامه داد: همچنین امسال بازار توافقی راه‌اندازی خواهد شد که بستری را برای معامله شرکت‌هایی فراهم می‌کند که قابلیت پذیرش در بازارهای بالاتر ندارند اما سهامی عام هستند؛ این بنگاه‌ها می‌توانند به‌‌‌‌‌‌صورت توافقی سهام خود را در این بازار معامله ‌‌‌‌‌‌کنند. شیرازی بازار توافقی را برای شرکت‌های دانش‌‌‌‌‌‌بنیان بستر بسیار مناسبی دانست و گفت: امید است فعالیت این بنگاه‌های اقتصادی طی سال‌جدید در فرابورس توسعه بیشتری داشته باشد و امیدواریم در سال‌جدید فعالیت این شرکت‌ها گسترش یابد. این مقام مسوول در فرابورس با تاکید بر نگاه حمایتی بازار سرمایه به توسعه اقتصاد دانش‌‌‌‌‌‌بنیان گفت: فرابورس سال‌گذشته پیشنهاد بازار دانش‌‌‌‌‌‌بنیان را به سازمان بورس ارائه کرد که خوشبختانه از این موضوع استقبال شد. این بازار هیات پذیرش و تابلو مختص به خود را خواهد داشت. شیرازی در ادامه تصریح کرد: با راه افتادن بازار دانش‌‌‌‌‌‌بنیان‌‌‌‌‌‌ها شرایط خوبی برای حضوراین شرکت‌ها در بازار سرمایه و تامین‌مالی این حوزه فراهم خواهدشد.

رویکرد مشارکتی فرابورس و معاونت علمی و فناوری در فینوتکس

هاشم آقازاده، دستیار معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در ادامه این نشست در تشریح مبنای شکل‌‌‌‌‌‌گیری نخستین رویداد بین‌المللی تامین‌مالی نوآوری و فناوری اظهار کرد: حوزه دانش‌‌‌‌‌‌بنیان در دو دهه اخیر به‌صورت جدی در ایران مورد‌توجه قرار گرفت و آنچه می‌تواند اقتصاد دانش‌‌‌‌‌‌بنیان را به حرکت دربیاورد، بحث تامین‌مالی و توسعه سرمایه‌گذاری است. آقازاده با اشاره به تغییرات در ماموریت و ساختار سازمانی معاونت علمی به‌دنبال نام نهادن سال‌گذشته از سوی مقام‌معظم رهبری درخصوص اقتصاد دانش‌‌‌‌‌‌بنیان و سپس قانون جهش دانش‌‌‌‌‌‌بنیان عنوان کرد: تاکنون تامین‌مالی زیست‌‌‌‌‌‌بوم دانش‌‌‌‌‌‌بنیان از طریق دولت و بودجه‌بوده اما اکنون، نیاز فعالان این حوزه در حال گسترش است و با کاهش منابع بودجه‌‌‌‌‌‌ای، شکافی در تامین‌مالی ایجاد شد که راهکار آن استفاده از ابزارها و نهادهای مالی فعال مثل بازار پول و بازار سرمایه است. دستیار معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه تعاملات معاونت علمی با بازیگران در عرصه ابزارهای مالی برای تامین‌مالی زیست‌بوم دانش‌‌‌‌‌‌بنیان امیدبخش است، گفت: بر‌‌گزاری رویداد فینوتکس در همین راستا با حضور تمام بازیگران با هدف مشترک توسعه اقتصاد دانش‌‌‌‌‌‌بنیان مدنظر قرار گرفت. به گفته وی معاونت علمی و فناوری هر‌ساله رویداد اینوتکس را برگزار می‌کرد که تصمیم گرفته شد امسال همزمان با دوازدهمین سال‌این رویداد، نخستین رویداد تامین‌مالی نوآورانه و فناورانه نیز در تاریخ ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت‌‌‌‌‌‌ماه در پارک فناوری پردیس برگزار شود. آقا‌زاده با اشاره به رویکرد مشارکتی فرابورس به‌عنوان یکی از بازیگران عرصه مالی عنوان کرد: فرابورس پا‌به‌پای معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در بر‌‌گزاری فینوتکس حضور دارد که حضور مدیرعامل این مجموعه در این نشست نیز موید همین مساله است.

برنامه‌‌‌‌‌‌های کمیته علمی اینوتکس

در بخش دیگر این نشست، علیرضا دلیری، رئیس کمیته علمی رویداد اینوتکس، با تاکید بر تغییراتی که در سال‌های اخیر در حوزه تامین‌مالی دانش‌‌‌‌‌‌بنیان رخ‌داده است، اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری اقتصاد دانش‌‌‌‌‌‌بنیان در سال‌۸۶ بر این اساس شکل‌گرفت که نوآوری و فناوری در ایران، متولی داشته باشد که در دولت‌های نهم و دهم بیشتر ساختارها را ایجاد کردیم و برخی قوانین تصویب شد. او درخصوص فضایی که پیشتر در زمینه تامین‌مالی حاکم بود تشریح کرد: سال‌‌‌‌‌‌۹۲ با هر رئیس بانکی که تماس می‌گرفتم هیچ‌کس حاضر نبود منابع خودش را در حوزه استارت‌آپی تزریق کند و پروژه را پرریسک می‌دانستند. با گذشت این چند سال‌اکنون در وضعیتی قرار گرفتیم که بانک‌ها و نهادهای جالبی فعالان زیست‌بوم دانش‌‌‌‌‌‌بنیان را قبول کنند و خوشبختانه اکنون به‌صورت ماهیانه پرداخت تسهیلات به دانش‌‌‌‌‌‌بنیان‌‌‌‌‌‌ها اعلام می‌شود. دلیری با اشاره به برنامه‌های کمیته علمی رویداد اینوتکس برای نخستین رویداد بین‌المللی تامین‌مالی نوآوری و فناوری عنوان کرد: در فینوتکس عملکرد گذشته را نیز آسیب‌‌‌‌‌‌شناسی خواهیم کرد و سه کارگاه آموزشی در راستای تجربیات گذشته خواهیم داشت و نهادهایی که فهم بهتری نسبت به استارت‌آپ‌ها دارند، معرفی خواهیم کرد.

سه هدف مهم رویداد فینوتکس

در ادامه نشست خبری اولین دوره رویداد بین‌المللی تامین‌مالی نوآوری و فناوری (فینوتکس) سجاد عباسی، دبیر اجرایی اینوتکس‌‌‌‌‌‌ و رئیس کارگروه اجرایی فینوتکس با اشاره به اینکه این نمایشگاه تا اکنون ۱۱ دوره برگزار شده‌است، گفت: در همه این دوره‌‌‌‌‌‌ها سه هدف برای این گردهمایی وجود داشته‌است؛ هدف اول توسعه زیست‌‌‌‌‌‌بوم، هدف دوم ایجاد ارتباط بین بنگاه‌ها و هدف سوم توسعه سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های این حوزه است. وی با اشاره به اینکه برنامه کافه سرمایه در راستای هدف سوم از سال‌های گذشته در حال اجراست که با استقبال خوبی مواجه شده‌است، افزود: در این رویداد میزبان بانک‌ها، صنعت بیمه، بازار سرمایه، صندوق‌های خطرپذیر و بنگاه‌های دانش‌‌‌‌‌‌بنیان خواهیم بود. به گفته وی سال‌گذشته این گردهمایی میزبان ۷۰‌هزار مخاطب حضوری و‌مجازی بود و پیش‌بینی می‌شود امسال شاهد استقبال بیش از ۱۰۰‌هزار مخاطب باشیم. تا امروز نیز بیش از ۴۰۰متقاضی در بخش نمایشگاهی ثبت‌‌‌‌‌‌نام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود بیشتر از این میزان متقاضی داشته باشیم.