انجمن، محیط کسب‌و‌کار نشود

از دیدگاه عباس هشی، یکی از چهره‌های پیشکسوت حرفه و رشته حسابداری، برخی از اعضای حرفه، با نگاه سطحی، منافع شخصی را بر منافع حرفه‌ای ترجیح می‌دادند، همان‌ها که در مجامع حرفه‌ای کانادا، «موسسه حسابرسی صنایع ملی» را تنها نهاد ملی حرفه‌ای ایران اعلام کردند. هشی که خود از همکاری موسسه حسابرسی «پرایس واترهاوس» بود در سال ۶۲ در سفر به نیویورک با همکاری رئیس فدراسیون جهانی حسابداران (IFAC) که ۹ عضو موسسه یادشده بود، انجمن حسابداران خبره ایران را به مجامع حرفه‌ای دنیا معرفی کرد و مقدمات عضویت این انجمن در IFAC فراهم و با تکمیل پرسشنامه‌ها در انجمن و ارسال آنها، انجمن حسابداران خبره ایران عضو IFAC شد.

او از تلاش‌های خود و چند تن دیگر از همکاران برای تدوین اساسنامه جامعه حسابرسان کشور می‌گوید، از دورانی که حسابرسان در بیشتر بخش‌ها حضور داشتند. هشی انجمن حسابداران خبره را انجمنی مستقل می‌داند که اقدامات موثری را انجام داده اما معتقد است نباید این انجمن به محیط کسب‌‌وکار برخی افراد تبدیل شود و شورای عالی انجمن باید در این جهت حرکت کند. ضمن اینکه این شورا در زمان برگزاری انتخابات، جلوی این قبیل اقدامات را گرفته است. او تاکید می‌کند: باید انجمن‌  حسابداران خبره و جامعه حسابداران رسمی را به‌خوبی به مردم و بازار معرفی کنیم. اینکه این انجمن تا چه اندازه توانسته است در این ۵۰ سال به اهداف خود دست یابد را در گفتار غلامرضا سلامی، چهره ماندگار حرفه باید جست.

یک انجمن مستقل و بسیار موفق

سلامی موفقیت را امری نسبی می‌داند اما معتقد است با وجود اقتصاد دولتی کشور، انجمن توانسته است بسیار موفق باشد و اگر محیط کسب‌و‌کار مساعدتر بود به طور قطع موفقیت‌های بیشتری را شاهد بود. اینکه انجمن بعد از گذشت ۵۰ سال توانسته است خود را به همه بشناساند و کسانی که حرفه را به عنوان یک حرفه مستقل برنمی‌تابند اکنون چاره‌ای جز پذیرش آن ندارند، خود موفقیت محسوب می‌شود.

سلامی گفت: زمان آن فرارسیده که انجمن، نیروهای با تخصص برتر با عناوینی چون حسابرس داخلی خبره، مدیر  مالی خبره، حسابدار مدیریت خبره و ... را تحویل جامعه بدهد. سلامی با یادآوری این مطلب که در همه جای دنیا، اعضای انجمن‌های حرفه‌ای را در همه بخش‌های اقتصادی و مالی می‌پذیرند می‌گوید: شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی باید بدون دغدغه از حسابداران مستقل استفاده کنند و جامعه اقتصادی کشور باید خدمات حسابداران را به خوبس بشناسد که این امر، نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت. در حال حاضر انجمن مدیران خبره انگلستان، چندصدهزار عضو دارد که بنگاه‌های اقتصادی، آنها را بدون هیچ مدرکی می‌پذیرند.

جای خالی حسابداران در تدوین قوانین

این حسابدار خبره با اشاره به اینکه نقش حسابداران در توسعه کسب‌و‌کارها می‌تواند ابعاد وسیع‌تری داشته باشد گفت: حسابداران می‌توانند با مشارکت و کمک در طراحی و تدوین قوانین مربوط به شرکت‌های تجاری، بازار سرمایه، نظام مالیاتی، حاکمیت شرکتی در کنار مجلس و  دولت قرار گیرند، اما متاسفانه، دستگاه‌های یادشده آن‌گونه که باید حسابداران را به مشارکت نمی‌گیرند. این در حالی است که مرتبط‌ترین گروه‌ها در وضع قوانین و تنظیم و طراحی آنها، حسابداران حرفه‌ای هستند که درک علمی و کافی در زمینه‌های مختلف مالی، بانکی، مالیاتی، بیمه‌ای و بسیاری از بخش‌های تجارت دارند و در همه دنیا نیز این امر پذیرفته شده است. در حال حاضر، حسابداران در بخش‌های زیادی حضور دارند اما هنوز آن‌گونه که باید از حرفه آنها بهره‌برداری لازم نشده است. ما امیدواریم جامعه قانون‌گذار کشور به موضوع توجه بیشتری نشان بدهد.

لزوم موجود تشکلی برای ایفای نقشی سازنده

رئیس شورای عالی انجمن حسابداران در گردهمایی بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس این انجمن، با تاکید بر اینکه انجمن نه تنها نفس‌های آخر را نکشیده بلکه سرحال، زنده و پر از شور و انتظار است، گفت: لزوم وجود جمعیتی از حسابداران متخصص و حرفه‌ای در شرایط کنونی بر همگان روشن است و این به عنوان یک نیاز واقعی پوشیده نیست. کاظم وادی‌زاده افزود: این گردهم‌آیی به این معنی است که همه ما به طور جدی و عمیق اعتقاد داریم که امکان و فرصت ایفای کامل نقش مهم و سازنده حسابداران در کشور وجود دارد و همه اعضا به سرنوشت این انجمن علاقه‌مندند.

بر اعتبار انجمن بیفزاییم

در گردهمایی یادشده، گفتار رسانه‌ای‌ترین چهره پیشکسوت حرفه حسابداری کشور بر مستقل بودن انجمن حسابداران خبره ایران تاکید و انجمن را منشا خدمات برجسته‌ای معرفی کرد. غلامحسین دوانی، پایدار ماندن انجمن را نتیجه زحمات اعضای آن به‌ویژه اعضای موثر حرفه می‌داند که توانسته است آن را به یکی از مرکز آموزشی بسیار مهم حرفه حسابداری تبدیل کند. این عضو انجمن حسابداران خبره ایران، انجمن را در سال‌های دهه ۶۰، تاریک‌خانه‌ای می‌داند که با تلاش اعضا، امروز به دارایی‌های زیادی دست یافته که مهم‌ترین آن برند مرکز آموزش آن (PACT) است که توانسته در ایفای تعهدات اعتلای حرفه‌‌ای موفق باشد. دوانی به اعضای حرفه توصیه کرد: «به گرفتن کارت عضویت انجمن یا عضویت در ارکان انجمن بسنده نکنید، به اساسنامه انجمن و رسالت آن پایبند باشید و در اعتلای حرفه بکوشید.»

عضو انجمن حسابداران خبره آمریکا بر این اعتقاد است که هر عضو انجمن باید تلاش کند هم از طریق عضویت در ارکان انجمن و هم از طریق عضویت در کمیته‌ها، یاری رساندن به نشریه حسابدار، شرکت در سمینارها و وبینارها، لایوها و مباحث آموزشی، انجمن را یاری کند. اما زیباترین توصیه دوانی به جوانان (نسل چهارم) حرفه حسابداری این بود: «سعی کنید اعتبار خود را به انجمن بیفزایید و لزوما در فکر این نباشید که از انجمن اعتبار بگیرید.» او یک‌طرفه بودن را راه خطا می‌داند. دوانی خواهان افزایش نقش زنان در انجمن است و انحصار را نفی می‌کند. دوانی یادآور شد: باید جوانانی را که شایستگی ارتقا دارند اما امکانات معرفی شدن را ندارند یا در شهرستان‌ها هستند، کشف کنیم؛ همان‌گونه که بسیاری از چهره‌های کنونی نیز کشف شد‌ه‌اند.

دوانی تاکید کرد: من امروز می‌توانم بگویم، انجمن با توجه به وظایفی که داشته و شرایط کشور، به عنوان یک نهاد حرفه‌ای خصوصی، موفق عمل کرده است. آنها که انتقاد می‌کنند بگویند انجمن در شرایط موجود کشور، چه کار باید می‌کرده که نکرده است. در شرایطی که انجمن فضای کافی نداشته و شاید حقوق پرسنل خود را پرداخت نکرده، توانسته است به‌سرعت انجمن را به اهداف خود برساند. انجمن‌های حرفه‌ای به اعتبار زنده‌اند و ثروت آنها اعضای آنهاست و اعضا وقتی به انجمن‌ها علاقه‌مند می‌شوند که اعتبار انجمن‌ها فراگیر شود. پس کوشش کنیم از هر اقدامی که اعتبار انجمن را خدشه‌دار می‌کند خودداری کنیم.

دوانی سپس گفت: انتخابات انجمن باید الکترونیکی شود و نباید با وجود ۱۲هزار عضو، شاهد حضور تنها  ۴۰۰ عضو در جلسه انتخابات باشیم. او بر این باور است که انجمن آینده بهتری را پیش رو و در انجمن‌های بین‌المللی حرف‌های خوبی برای گفتن خواهد داشت. دوانی پیشنهاد کرد: باید در بخش آموزش سعی کنیم مسائل جدید حرفه را در متون آموزشی‌مان بگنجانیم؛ مسائلی مانند گزارشگری پایداری، نوع گزارش، چگونگی حسابرسی و ... را مطرح کنیم.

پیام «اسمارسموکی؛ رئیس فدراسیون بین‌المللی حسابداری (IFAC)»

پنجاهمین سالگرد تاسیس انجمن حسابداران خبره ایران را تبریک می‌گویم. پنجاه‌سالگی یک نقطه عطف فوق‌العاده است که نشان‌دهنده ارزش ماندگار شما به عنوان حامی منافع عمومی است و همه ما از ارزشی که حسابداران حرفه‌ای به اقتصاد خود اعطا می‌کنند آگاه هستیم. من از این فرصت استفاده می‌کنم و از همه شما اعضای قدیمی و جدید انجمن حسابداران خبره ایران به دلیل تلاش‌تان برای ایجاد استحکام در حرفه حسابداری در ایران تشکر می‌کنم. آیفک، یک سازمان جهانی در حرفه حسابداری است که با افزایش اعتبار و ارزش مرتبط با این حرفه در سراسر جهان به منافع عمومی خدمت‌رسانی می‌کند. این سازمان از ۱۹۷۷ آغاز به کار کرده و به واسطه ۱۸۱ عضو خود، نماینده بخشی از ۳میلیون حسابدار حرفه‌ای در ۱۳۵ حوزه حقوقی است.

فعالیت آیفک به ۳ بخش تقسیم می‌شود: نخست به عنوان صدای جهانی حرفه حسابداری، نماینده آن هستیم و از آن حمایت می‌کنیم. دیگر اینکه از طریق اعضا و افراد متخصص به تجهیز این حرفه برای آینده کمک می‌کنیم و در نهایت از توسعه، پذیرش و اجرای استانداردهای بین‌المللی با کیفیت بالا حمایت می‌کنیم. بنابراین فدراسیون بین‌المللی حسابداران از توانایی بالایی برخوردار است؛ اما دستیابی ما به اهدافمان تنها با منابع و دسترسی جغرافیایی بسیاری از سازمان‌ها از جمله انجمن حسابداران خبره ایران که خانواده آیفک را تشکیل می‌دهند امکان‌پذیر است. از زحمات شما و دعوتتان برای این سخنرانی تشکر می‌کنم و این سالگرد به‌یادماندنی را تبریک گرفته  و بهترین‌ها را برای شما آرزومندم. در پایان مراسم یادشده از نفرات برتر آزمون‌های حرفه‌ای حسابدار مالی خبره (CMA) و حسابدار مدیریت خبره (CFA) تجلیل به عمل آمد. در ادامه مراسم، غلامحسین دوانی، منصور شمس احمدی، غلامرضا سلامی، مهدی تقوی و رضا میرآفتاب‌زاده به عنوان چهره‌های ماندگار ۱۴۰۱ معرفی شدند و در نهایت از ۵۰ نفر از اعضای تاثیرگذار انجمن از جمله خبرنگار «دنیای ‌اقتصاد» تجلیل به عمل آمد.