چرا بورس مانند بازارهای دیگر رشد نمی‌کند؟

این وضعیت سبب شده تا همه کسب‌و‌کارها متاثر از این روند غیرطبیعی شکل و شمایل خاصی به خود بگیرند. در فضای مجازی همه از قیام قیمت‌ها صحبت می‌کنند و برخی معتقدند در پس این اقدامات، کاری از دست سیاستگذار برنمی‌آید. درهفته گذشته بخش عمده‌ای از انتقادات مطرح‌شده از سوی فعالان اقتصادی و اهالی بازار سهام، سیاستگذار را نشانه گرفت. برخی از فعالان اقتصادی عقبگرد بانک مرکزی از دلار پرحاشیه ۲۸۵۰۰تومانی را دلیلی بر عدم توانایی دولت در کنترل بازارها عنوان کردند. گرچه تغییر سیاستگذاری‌های این بخش تا حدود زیادی صدای بلند بنگاه‌های بورسی را خواباند اما قضیه دلار برخی صنایع به‌شدت از سوی فعالان بورسی پیگیری می‌شود. اما در هفته گذشته بازار سهام دو روز پرفروغ را پشت سر گذاشت به طوری که طی آن مجددا توانست کانال ۶/ ۱میلیون‌واحدی را پس بگیرد.

سرمایه‌گذارانی که طی هفته‌های قبل از وارد شدن به این بازار امتناع شدیدی داشتند در هفته گذشته حتی با تشویق کارشناسان بورسی نیز برای وارد شدن به این بازار باز هم مردد بودند. به عنوان مثال وقتی یک کارشناس در مورد وضعیت فعلی بازار سهام نوشت: «فرصت رالی بورس را از دست ندهید. اگر تصمیم تالار دوم نیما که همه صنایع دلارهایشان را عملا با نرخ شناور حوالی ۴۰ تا ۴۲هزار تومان عرضه می‌کنند خراب شود، در ۳ماه آینده بورس بهترین بازار سرمایه‌گذاری خواهد بود»، واکنش منفی سرمایه‌گذاران را به دنبال داشت. برخی از آنها معتقد بودند دولت علاقه‌ای به پیشروی بورس ندارد به همین دلیل هر کاری می‌کند تا این بازار از رقبایش عقب بیفتد. اما در این میان عده‌ای نیز نوشتند که به دلیل انتظارات تورمی ایجادشده بر فضای اقتصادی کشور، امیدواری‌ بورس بیشتر از قبل است.

گروهی از سهامداران نیز با اشاره به برخی نمادهای پتروشیمی که اعلام کردند مبادلات ارزی را با نرخ ۲۸۵۰۰تومان انجام نمی‌دهند و بر اساس نرخ مشخص‌‌شده در عرضه و تقاضا فعالیت می‌کنند، برای رئیس کل بانک مرکزی با طعنه و کنایه از سیاست‌های او نوشتند. حرف زدن از بهبود احتمالی اوضاع بورس در فضای مجازی و حتی رسانه‌ها به قدری برای فعالان اقتصادی دور از باور است که در روزهای قبل بسیاری از سهامداران در پیام‌هایی که برای «دنیای اقتصاد» می‌نوشتند به صورت مداوم اتفاقات بازار ۹۹ را یادآوری می‌کردند. برخی هم درمورد ارزش دلاری بورس در مقطع کنونی نوشتند و اعداد و ارقام فعلی را معادل دلار بهمن ۹۸ دانستند. در ماه‌های گذشته بازار سهام با یک پرسش تکراری دست به گریبان بوده است: بورس چه زمانی رشد می‌کند؟

خیلی جالب است اکثرا در پاسخ به این پرسش پرتکرار نوشتند: «هر وقت دولت دست از دخالت کردن بردارد». حتی حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازگانی، برای اینکه حسن نیت بخش خصوصی را نشان دهد در توییتی نوشت: «بازارهای مالی متشکل متکی به دارایی‌های فیزیکی (مانند بورس کالا) می‌توانند نقش ارزشمندی برای مهار اثر اعوجاج قیمتی در بحران‌های تورمی ایفا کنند. بخش خصوصی آماده همکاری نزدیک با سیاستگذاران برای استفاده بهینه از ظرفیت این بازارهاست.»