بازار سهام از دریچه آمار

نماگر اصلی بورس تهران هفته گذشته را با ثبت بازدهی مثبت ۶۲/ ۴‌درصد به پایان رساند. همچنین میانگین رشد روزانه ‌درصدی در هفته منتهی به ۲۳‌دی، مثبت ۹۲/ ۰‌درصد و بازدهی شاخص‌کل از ابتدای سال‌تا پایان هفته معاملاتی گذشته، ۸۳/ ۲۰مثبت ‌درصد بوده‌است. طی یک هفته اخیر، به‌طور میانگین، ۱۸۹‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار خارج شده‌است. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز طی هفته اخیر، روزانه عدد ۶‌هزار و ۷۵۸‌میلیارد‌تومان بوده‌است.

نماگر اصلی بورس تهران اولین روز معاملاتی هفته گذشته را مثبت آغاز کرد. تمامی نماگرهای بازار سهام در روز یادشده با رشد همراه بودند، به‌طوری‌که دماسنج اصلی بازار سهام با افزایش ۲/ ۱‌درصدی در نزدیکی کانال ۶/ ۱‌میلیون واحد ایستاد. به این ترتیب شاخص‌کل روز شنبه هفته اخیر با نزدیک به ۱۹‌هزار واحد رشد تا سطح یک‌میلیون و ۵۹۸‌هزار واحد صعود کرد. شاخص هم‌وزن نیز صعودی بود و رشد بیشتری را نسبت به نماگر اصلی بازار معادل ۸۹/ ۱‌درصد به‌ثبت رساند؛ این در حالی است که مجموع ارزش معاملات خرد سهام در روز مذکور رقم پنج‌هزار و ۶۲۵‌میلیارد‌تومان را به‌ثبت رساند. همچنین شاهد خالص خرید ۶۵۱‌میلیارد‌تومانی سهامداران خرد در این روز بودیم.

در جریان معاملات دومین روز هفته نیز نماگر اصلی بازار با رشدی معادل ۳۳/ ۲‌درصدی همراه بود و در سطح یک‌میلیون و ۶۳۵‌هزار واحد قرار گرفت. در این میان ارزش معاملات خرد بورس به میزان هفت‌هزار و ۱۵۶‌میلیارد‌تومان رقم خورد؛ این در حالی است که در جریان معاملات روز یادشده به میزان ۴۰۴‌میلیارد‌تومان ورود پول حقیقی ثبت شد. طی دادوستدهای سومین روز از هفته نیز نماگر اصلی بورس با رشد ۷۱/ ۰‌درصدی همراه شد و تا ارتفاع یک‌میلیون و ۶۴۹‌هزار واحد بالا آمد، از این‌رو روند صعودی بازار تداوم یافت و نماگر اصلی تالار شیشه‌ای برای سومین روز متوالی سبزپوش ماند که بر این اساس نماگر یادشده دومین روز متوالی خود را در کانال ۶/ ۱‌میلیون واحد به پایان رساند. نماگر هم‌وزن بازار نیز همگام با شاخص‌کل با رشد ۸/ ۰‌درصدی تا سطح ۴۹۲‌هزار و ۴۳۹‌واحد پیشروی کرد. همگام با قرارگرفتن نماگر اصلی بازار در ابر کانال ۴/ ۱‌واحدی در این روز، بخت با سهامداران حقیقی یار بود و حدود ۳۰۳‌میلیارد‌تومان پول وارد بازار شد، ضمن اینکه ارزش معاملات خرد سهام در محدوده هفت‌هزار و ۸۸‌میلیارد‌تومان قرار گرفت.

بازار سهام در ادامه مسیر معاملاتی خود توانست برای چهارمین روز متوالی در مدار صعودی باقی‌بماند و نماگر اصلی آن با ثبت افزایش ۲۹/ ۱‌درصدی تا ارتفاع یک‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون و ۶۶۸‌هزار واحد رشد کند. نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌‌وزن بازار نیز با رشد ۴۶/ ۱‌درصدی معادل هفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار و ۲۳۶‌واحد افزایش یافت؛ این در حالی است که مجموع ارزش معاملات خرد سهام در روز سه‌شنبه هفته اخیر رقم هفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار و ۱۳۹‌میلیارد‌تومان را به‌ثبت رساند که بر این اساس، متغیر یادشده از ابتدای روزهای معاملاتی هفته توانست به مدت سه روز متوالی در سطحی بیشتر از هفت‌هزار ‌میلیارد‌تومان باقی‌بماند، ضمن اینکه در ادامه روند تغییر مالکیت در بازار سرمایه حدود ۷۵‌میلیارد‌تومان سرمایه حقوقی در روز یادشده وارد بازار سهام شد.

بر این اساس، شاخص‌کل سهام به واسطه اخباری که پیرامون عرضه خودرو در بورس‌کالا و همچنین بودجه‌۱۴۰۲ به بازار مخابره شد، در روز چهارشنبه هفته گذشته با افت بیش از ۱۶‌هزار‌واحدی تا محدوده یک‌میلیون و ۶۵۲‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد؛ این در حالی است که نماگر هم‌وزن بازار برخلاف شاخص‌کل با حفظ سبزپوشی خود مثبت به‌کار خود پایان داد و با افزایش ۵۶۸‌واحدی تا سطح ۵۰۴‌هزار و ۲۰۵واحد بالا آمد.

خروج ۹۴۷‌میلیارد‌تومانی حقیقی‌ها

به‌طور کلی طی هفته اخیر حدود ۹۴۷‌میلیارد‌تومان نقدینگی سرمایه‌گذاران حقیقی از بازار خارج شد که بر این اساس میانگین خالص تغییر مالکیت روزانه سهامداران در هفته اخیر‌ برابر با ۱۸۹‌میلیارد‌تومان به زیان سهامداران خرد بوده‌است. در نگاهی دقیق‌تر در جریان روند معاملات بازار سرمایه، طی معاملات هفته اخیر گروه «بانک‌ها و موسسات‌اعتباری» بیش از ۳۱۷‌میلیارد‌ تومان جذب نقدینگی و صنعت «کانه‌های فلزی» با ورود پول حدود ۲۱۹‌میلیارد‌تومانی بیشترین ورود سرمایه حقیقی درمیان صنایع را داشتند، ضمن اینکه گروه «محصولات شیمیایی» با خروج سرمایه حقیقی همراه شد و با خروج نقدینگی بیش از ۱۲۱‌میلیارد‌تومانی در صدرجدول خروج پول صنایع قرار گرفت، پس از آن گروه «خودرو و ساخت قطعات» با خروج بیش از ۸۳‌میلیارد‌تومانی سرمایه سهامداران خرد، بیشترین خروج پول حقیقی را به‌ثبت رساند. به تفکیک نمادهای معاملاتی نیز طی دادوستدهای هفته گذشته بازار سرمایه «وپاسار» با ورود پول بیش از ۲۱۴‌میلیارد‌تومان در صدر جذب نقدینگی بورس هفته اخیر قرار گرفت، پس از آن «ومعادن» با ورود بیش از ۱۳۳‌میلیارد‌تومانی در رده دوم جذب نقدینگی از نمادهای معامله‌شده بورس تهران قرار گرفت و در‌مرتبه بعدی جدول نیز «وبملت» با ورود حدود ۱۰۸‌میلیارد ‌تومانی بیشترین جذب سرمایه در هفته گذشته را به‌نام خود به‌ثبت رساند؛ این در حالی است که نمادهای «شپنا» و «خودرو» به ترتیب با خروج پول حدود ۸۵‌میلیارد‌تومان و حدود ۶۱‌میلیارد‌تومان همراه شدند و در صدرجدول خروج سرمایه حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در هفته گذشته قرارگرفتند.