بهبود چشمگیر آمار معاملات

بورس اوراق‌بهادار تهران طی روز گذشته توانست مجددا رشد قابل‌توجهی را ثبت کند، به‌طوری‌که بازار سهام در جریان معاملات روز یکشنبه با افزایش توجه به سهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دلاری و تورمی بازار که به‌صورت پرحجم مثبت بودند در مدار صعودی باقی‌ماند و با ثبت رشد ۶۶/ ۱‌درصدی تا ارتفاع یک‌میلیون و ۵۶۳‌هزار واحد بالا آمد. بر این اساس نماگر اصلی بورس تهران با قرارگرفتن در سطح یادشده به بیشترین میزان از ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ رسید. شاخص هم‌وزن که نمای بهتری از وضعیت بورس تهران را به نمایش می‌گذارد نیز با رشد ۴۲/ ۱‌درصدی معادل ۶‌هزار و ۴۷۹ واحد افزایش همراه بود. این نماگر نیز با ثبت چنین رشدی در بیشترین سطح از ۲۰‌شهریور سال‌گذشته قرار گرفته‌است. علاوه‌بر این، ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) در روز یکشنبه رقم چهار‌هزار و ۸۶۶‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد که این رقم بیشترین میزان متغیر یادشده از هفته پایانی اردیبهشت ماه سال‌جاری بوده‌است. همچنین خالص تغییر مالکیت روزانه سهامداران در معاملات دیروز ‌برابر با ۱۳۱‌میلیارد‌تومان به نفع سهامداران خرد بود.

سبزپوشی بورس ادامه دارد

روند معاملات بورس تهران در روز یکشنبه حکایت از آن دارد که نماگر اصلی بازار در ساعات اولیه معاملات با تاثیرپذیری از نمادهای «فولاد‌»، «کگل‌» و «‌پارس‌» با افزایش ۱۶‌هزار و ۷۵۲‌واحدی مواجه شد که بر این اساس نماگر یادشده در سطح یک‌میلیون و ۵۵۴‌هزار و ۷۵۴ واحد قرار گرفت.

شاخص هم‌وزن نیز در مدت زمان یادشده رشدی چهار‌هزار و ۵۸۵‌واحدی را به‌ثبت رساند. جهش بازار سهام در حالی رشد روز شنبه را ادامه داد که شاخص‌کل نهایتا در پایان معاملات روز یکشنبه رشد چشمگیر بیش از ۲۵‌هزار‌واحدی را به‌ثبت رساند و در کانال یک‌میلیون و ۵۶۳‌هزار واحد موردمعامله قرار گرفت؛ این در حالی است که‌ نماد معاملاتی «کگل‌» با بیش از دو‌هزار و ۵۲۷ واحد تاثیر مثبت، نقش اول رشد روز گذشته شاخص را بر عهده داشت. ‌نماد «تاپیکو‌» نیز در رتبه دوم تاثیر مثبت بر شاخص‌کل قرار داشت. اثر مذکور‌ هزار و ۶۳۷ واحد بود. در نقطه مقابل ‌نماد «وبانک‌» با بیش از ۳۸۰ واحد تاثیر منفی، بیشترین تاثیر منفی را بر روی نماگر اصلی بازار سهام داشت. در این میان شاخص هم‌وزن هم همانند شاخص‌کل از ابتدای معاملات در مداری روبه‌رشد مورد معامله قرار گرفت و نهایتا با رشدی ۴۲/ ۱‌درصدی (معادل ۶‌هزار و ۴۷۹ واحد) به معاملات خود پایان داد؛ این در حالی است که خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی در دومین روز معاملاتی از فصل زمستان نشان می‌دهد که گروه «استخراج کانه‌های فلزی‌» بیش از ۹۶‌میلیارد‌تومان و صنعت «محصولات شیمیایی‌» با جذب نقدینگی حدود ۶۲‌میلیارد‌تومانی بیشترین ورود سرمایه حقیقی درمیان صنایع را داشتند، در مقابل گروه «چندرشته‌ای صنعتی‌» با خروج نقدینگی بیش از ۴۱‌میلیارد‌تومانی در صدرجدول خروج پول صنایع قرار گرفت و پس از آن گروه «فرآورده‌های نفتی‌» بیشترین خروج پول حقیقی را به‌ثبت رساند. به تفکیک نمادهای معاملاتی نیز طی دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه، «کگل‌» با ورود بیش از ۷۹‌میلیارد‌تومان در صدر ورود نقدینگی بورس روز گذشته قرار گرفت، پس از آن «غزر‌» با ورود حدود ۵۹‌میلیارد‌تومانی در رده دوم ورود سرمایه از نمادهای معامله‌شده بورس تهران جای گرفت و در‌ مرتبه بعدی جدول نیز «نوری‌» با جذب حدود ۲۴‌میلیارد‌تومانی بیشترین ورود سرمایه در روز یکشنبه را به‌نام خود به‌ثبت رساند؛ این در حالی است که نمادهای «وغدیر‌» و «شپنا‌» به ترتیب با خروج پول بیش از ۳۴‌میلیارد‌تومان و حدود ۲۶‌میلیارد‌تومان همراه شدند و در صدرجدول خروج سرمایه حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در روز گذشته قرارگرفتند.

علاوه بر این، در چند روز اخیر اکثر نمادهای معامله‌شده بورس، رنگ سبز را به خود دیدند، به‌طوری‌که از ۶۹۲‌نماد معامله‌شده، ۴۳۰‌نماد معادل ۶۲‌درصد سهام مثبت بودند و ۲۳۸‌نماد معادل ۳۴‌درصد آنها با افت قیمت همراه بودند. همچنین با توجه به اینکه گروه بانکی و موسسات اعتباری چند روزی در نقطه‌توجه سرمایه‌گذاران بودند، حال نمادهای این گروه با وجود اینکه ورود پول سرمایه‌گذاران خرد را به‌همراه داشت، اما نتوانستند افزایش قیمت قابل‌توجهی را شاهد باشند، چراکه این ورود پول نیز تا حدود زیادی در کنار غلبه عرضه بر تقاضا در اکثر نمادهای صنعت یادشده روی داد. در عوض صنعت خودرو که در این مدت جای خود را با بانکی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تعویض کرده‌بود، حال مجددا مورد‌توجه فعالان بورسی قرار گرفته‌است.