پاسخ از حسن رضایی‌پور، کارشناس بازار سرمایه: همزمان با آغاز دور جدید رشد قیمت‌ها در بازارسهام، فعالان اقتصادی نسبت به تداوم این گزاره سرنوشت‌ساز در بورس تهران با ابهاماتی مواجهند. بازارسهام ۱۰ روز متوالی را توفانی پشت‌سر گذاشته‌است. رشد ۹۶/ ۱۳‌درصدی شاخص‌کل این بازار طی مدت یادشده درحالی رقم خورده است که شبهات بسیاری نسبت به ایجاد روند پایدار در مسیر رشد قیمت سهام وجود دارد. تردید‌های ایجادشده از سوی فعالان اقتصادی و اهالی بازارسرمایه منجر به رویکرد احتیاطی در جریان دادوستدهای بورسی خواهد شد. به‌نظر می‌رسد روند جریان معاملات بازارسهام در هفته‌جاری بسیار تعیین‌کننده باشد.

اگر روند نماگرهای بازار یادشده مجددا وارد مدار نوسانی یا منفی شود، به همان میزان فضای حاکم بر معاملات نیز وارد فاز جدیدی از رکود خواهد شد. در روزهای گذشته نیز برخی تحلیل‌ها رشد شاخص‌کل بورس را به جریان مثبت به‌وجود آمده در فضای معاملات بازار ارز نسبت داده‌اند. با توجه به اینکه بازار سرمایه ایران به دلایل متعددی به نوسان‌های نرخ ارز وابسته است این مهم تا حدود زیادی درست است.  به ‌این‌ترتیب تحولات قیمتی در بازار ارز، ارزش جایگزینی شرکت‌‌‌‌‌‌‌ها، درآمد و متعاقبا سود شرکت‌های صادرات‌‌‌‌‌‌‌محور را متاثر از این نوسان‌ها مورد هدف قرار می‌دهد، از این‌رو رشد قیمت دلار در هفته‌های اخیر تا حدود بسیاری بر رشد بازارهای دارایی موثر واقع شده‌است، به‌ همین‌دلیل کوچک‌ترین تغییری در روند قیمتی دلار سهامداران را با ابهام مواجه می‌کند. این در حالی است که رشد اخیر شاخص بورس تحت‌تاثیر عوامل مهم دیگری نیز به‌وقوع پیوسته است.

گرچه بازارسرمایه معمولا وزن بسیار زیادی به نوسان‌های نرخ ارز می‌دهد اما با توجه به اینکه روند صعودی قیمت دلارهمزمان با چند عامل دیگر همراه شده‌است، این عامل به‌عنوان عاملی کلیدی منجر به تغییر مسیر بورس تهران شد. بازیگران بازارسرمایه همزمان با شوک‌‌‌‌‌‌‌های پی‌درپی ارزی نظاره‌گر توقف رفت و آمدهای برجامی و ارائه بسته حمایتی سیاستگذار نیز بودند. در حالی عوامل ذکر‌شده در ۱۰‌روز گذشته دست به‌دست هم دادند تا تالارشیشه‌ای تکانی به خود بدهد که برخی گمانه‌زنی‌ها از پیشروی انتظارات تورمی نیز حکایت می‌کرد. بازار سهام از خردادماه از کورس انتظارات تورمی جاماند. این مهم منجر به خروج طیف وسیعی از سهامداران از بازارمذکور شد. هم‌اکنون بازارسهام بعد از ۶ ماه رو به افول، یک گام رو به جلو برداشته است تا از روند منفی ماه‌های قبل فاصله بگیرد.

با توجه به چشم‌انداز غبارآلود سیاست خارجی و اقتصاد کلان کشور به‌نظر می‌رسد اثرات تحولات فوق دردوبخش مذکورتا هفته‌های آتی نیز ادامه یابد. تجربه نشان می‌دهد در چنین شرایطی با عنایت به اثرپذیری بورس از متغیرهای اقتصاد کلان و مباحث مرتبط با سیاست خارجی کشور بورس با کاهش نوسان منفی مواجه شود. در این میان باید به این نکته نیز اشاره کرد که تقاضا برای بازارسهام در حالی می‌تواند با افزایش نسبی روبه‌رو شود که عوامل اثرگذار ذکر‌شده روند باثباتی را طی کنند.