به ‌این‌ترتیب این معیار بورسی هم به‌رغم افزایش ۴۴‌هزار و ۷۸۲‌واحدی شاخص‌کل بازار، توانست ۴۷/ ۲درصد رشد را به‌ثبت برساند. آن‌طور که از روند معاملات بازار سهام پیداست اکنون جریان نقدینگی به سمت بورس میل کرده است. افزایش قیمت سهام اغلب شرکت‌های فعال اعم از بزرگان بورس و حتی شرکت‌های کوچک و متوسط بازار را می‌توان نشانه‌‌‌‌‌هایی از بازگشت اقبال به بخش مولد اقتصاد کشور برشمرد. با اینکه در مجموع، شاخص‌کل هم‌‌‌‌‌وزن حدود یک‌درصد نسبت به شاخص‌کل بازار کمتر افزایش داشت، اما بازگشت به مسیر صعود در هر دو پارامتر اصلی بازار می‌تواند از استقبال معامله‌گران نسبت به چشم‌‌‌‌‌انداز دادوستد‌‌‌‌‌ها حکایت داشته باشد. به‌عبارتی می‌توان بر این نکته تاکید کرد؛ با درنظرگرفتن گزارش‌های مطلوب ۶‌ماهه منتشرشده و افزایش حاشیه سود شرکت‌ها در‌ماه‌های آتی، حالا مسیر پول به سمت بورس راه خود را پیدا می‌کند.

به باور کارشناسان بازار سرمایه اقدام اخیر صندوق توسعه‌ملی با ماهیت و رسالت آن در تضاد بوده و هنوز مشخص نشده‌است که عایدی حاصل از ورود پول صندوق به جریان دادوستد‌‌‌‌‌ها چه سرانجامی خواهد داشت.

به هر ترتیب فارغ از این مهم آن‌طور که به‌نظر می‌رسد افزایش سریع قیمت دلار و ثبت رکورد‌‌‌‌‌های تاریخی جدید در بازار ارز می‌تواند از دیگر دلایل تحریک تقاضا، عمدتا برای شرکت‌های کامودیتی‌محور محسوب شود. به باور کارشناسان بازار سرمایه سرریز شدن جریان پول به نماد‌‌‌‌‌های معاملاتی شرکت‌های مورد‌توجه بازار موجب ورود پول داغ به گردونه دادوستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شده‌است.

سرایت این مهم به سایر شرکت‌هایی که از رشد نرخ ارز به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم تاثیر می‌پذیرند نیز عاملی در راستای رشد قیمت سهام در روز گذشته محسوب می‌شود.  در حالی ۱۴۷روز معاملاتی از ابتدای سال‌جاری در بورس تهران را پشت‌سر گذاشته‌‌‌‌‌ایم که ۲۷ روز ورود پول حقیقی و در مابقی روز‌‌‌‌‌های معاملاتی خروج پول از سوی سرمایه‌‌‌‌‌گذاران خرد به‌وقوع پیوسته است. به روایت آمار روز شنبه بیشترین مقدار رشد روزانه شاخص‌کل به‌ثبت رسید. در چهاردهمین روز آبان‌ماه ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) تا رقمی بالغ بر ۲‌هزار و ۵۳۴‌میلیارد‌ تومان افزایش داشت که این مهم بیشترین مقدار از ۲۶‌مرداد سال‌جاری تاکنون به‌شمار می‌‌‌‌‌رود. بنابر آمار بیش از ۲ماهی می‌شود که فعالان بورسی به‌خصوص حقیقی‌‌‌‌‌ها تمایل چندانی برای انجام معاملات در بازار سهام نداشتند و عمدتا با شناسایی سود از بازار خارج می‌‌‌‌‌شدند. دیروز اما شرایط به نحوی دیگر تغییر کرد و ۲۸۸‌میلیارد‌تومان پول حقیقی وارد بازار شد. حال ثبت رکورد جدید می‌تواند نشانه‌‌‌‌‌هایی را به‌همراه داشته باشد. نخست آنکه معامله‌گران حداقل در این روز معاملاتی برخی ریسک‌های بازار را نادیده‌گرفتند و بیشتر به ماهیت سرمایه‌گذاری در بازار سهام و وضعیت مطلوب شرکت‌ها به لحاظ فاندامنتال پرداختند.

به باور برخی از صاحب‌نظران اقتصادی در حال‌حاضر از ۳ سناریویی که در حوزه برجام مطرح بود (حصول توافق- فرسایش در مذاکرات- عدم‌توافق) سناریوی حصول‌توافق زودهنگام به‌طور کلی با شکست مواجه شده‌است. فرسایش در حصول توافق یا عدم‌توافق را می‌توان گزینه‌‌‌‌‌های محتملی برای آینده در‌نظر گرفت.  بنابراین اکنون افزایش نرخ ارز موضوع اصلی بازار سهام است. رشدی که می‌تواند به مثابه اهرمی قوی در جهت حرکت جدی بازار عمل کند. با اینکه معامله‌گران حدودا ۱۸‌ماه معاملاتی (از ۱۹‌مرداد‌ماه سال‌۱۳۹۹ تاکنون) روند فرسایشی را در بازار تجربه کرده‌اند و عمدتا با آب‌شدن سرمایه‌‌‌‌‌ مواجه بوده‌اند اما اکنون شروع مجدد رشد بازار در صورتی‌که به یک روند معاملاتی بدل شود، می‌تواند در آینده منافع بلندمدتی را برای جامعه سرمایه‌‌‌‌‌گذار به‌همراه داشته باشد.

چرایی این موضوع، در واقع به رشد تورمی بازار سهام بازمی‌گردد، در صورتی‌که شاخص‌های سهامی بیش از ظرفیت بنیادی و بر اساس رشد نرخ ارز در مسیر صعود گام بردارند، یقینا در چنین وضعیتی سهامی که شرایط مطلوب بنیادی ندارد، همراه با جو روانی غالب در بازار صعود خواهد کرد؛ همانند آنچه در سال‌۱۳۹۹ روی داد. سهام ارزنده و غیر‌ارزنده توامان با یکدیگر صعود کردند. در چنین شرایطی بررسی گزارش‌های منتشرشده از سوی شرکت‌ها در سامانه کدال برای سرمایه‌‌‌‌‌گذاران عمدتا نا‌آشنا با بازار سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند بستری امن در راستای کاهش ریسک معاملاتی در‌نظر گرفته شود.

 به هر روی روز شنبه ۱۴ آبان‌ماه ‌نماد معاملاتی شرکت‌هایی نظیر «فولاد»‌‌‌‌‌ با ۴۳۴۱ واحد، «فملی» با ۳۶۷۵ واحد، «شتران» با ۲۹۱۹ واحد، «فارس» با ۲۵۰۶ واحد و «پارسان» با ۲۱۴۹واحد بیشترین تاثیر مثبت را در جهت‌‌‌‌‌دهی به شاخص‌کل در مسیر صعودی داشتند.

بر این اساس روز گذشته صنایعی از قبیل فلزات اساسی با ۱۳۸‌میلیارد‌تومان، فرآورده‌های نفتی با ۱۳۷‌میلیارد‌تومان و محصولات شیمیایی با ۳۰‌میلیارد‌تومان در صدر فهرست بیشترین ورود پول حقیقی قرارگرفتند.

در نقطه مقابل، عنوان بیشترین میزان خروج نقدینگی از سوی سرمایه‌‌‌‌‌گذاران خرد به صنایعی اعم از چندرشته‌ای صنعتی با ۱۵‌میلیارد‌تومان، زراعت و غذایی به‌جز قند هرکدام به‌طور مجزا با ۱۰‌میلیارد‌تومان و... تعلق گرفت.